Gå til innhold

En lærers personlige egenskaper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke personlige egenskaper bør en lærer ha? Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En lærer bør være flink til å lære fra seg, og se alle elevene på lik linje. En lærer bør være en trygg voksen og ha god dialog med hjemmet.

Skrevet

Gode formidlingsevner og evne til å være naturlig autoritær. Kunne "se" elevene som personer. Må ha gode samarbeidsevner (der er utrolig mye samarbeid blandt lærere), og være glad i å dokumentere absolutt ALT du gjør. Lærere må til en hver tid kunne dokumentere at de faktisk gjør jobben sin, som at de prater med elevene, har fortalt dem hva som forventes for å få hvilken karakter, hva de må gjøre for å bli bedre, at de har fått advarsler når de skal. Og alt dette MÅ dokumenteres skriftlig, i tilfelle det blir uenigheter.

Du må også være glad i å jobbe på kvelden, for du rekker ikke alt i løpet av dagen på skolen (der bruker du alt for mye tid på å dokumentere hva du har gjort). Så planlegging og retting må ofte gjøres på kvelden. Det er derfor lærere har avspassering i skoleferiene. Som lærer har du et helt årsverk presset inn på 38 arbeidsuker, ikke 47 som andre, dvs at du har i snitt 42-45 timers arbeidsuker, og dette avspaseres når alle andre tror du har ferie og slenger med leppa om at du har ferie hele tiden siden du er lærer... (mine "ferier" brukes stort sett til retting).

Og så må du selvfølgelig like barn i den aldersgruppa du skal undervise. Jeg jobber på videregående og elsker å undervise, det er utrolig moro å stå i klasserommet. Men hater all dokumentasjonen. Skulle ønske jeg kunne bruker mer tid på å planlegge undervisningen, og mindre tid på å dokumentere. Savner elevene mine masse nå som jeg sitter hjemme og venter på at baby skal komme ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...