Gå til innhold

Stelleprodukter?


bjuli

Anbefalte innlegg

Hvilke stelleprodukter kjøper dere til den nyfødte, og hva trenger man av dette? På apoteket og i butikken er det jo 100 forskjellige merker og typer å velge imellom..

Venter min første så føler meg litt forvirret på akkurat dette området :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk juni-baby sist gang også, og vi har bare brukt babyolje i vaskevannet/badevannet.. Brukte vel ikke noe som helst form for såpe før han var nærmere året og begynte å bli møkkete av å være ute.. Hvis de får sånn "fettlag" i hodebunn fjernes dette også best ved å bløtgjøre med babyolje og gre det ut med finntanna kam...

 

Jeg tror du unngår mye styr med hudstell hvis du lar være å bruke såpe, da tørker ikke huden ut, og du trenger ikke smøre på annen erstatning..

 

I forhold til bleieområdet, så bruk litt olje i vaskevannet og små kluter som du vasker, f.eks fra princess eller klipp opp et gammelt laken/stretchlaken... blir litt vask, men du kan jo fint skylle og bruke en klut om dagen, og bare skifte hver morra.. evt, kjøp mesoft på apoteket...

unngå såpe og parfyme i dette området og sørg for at stumpen er tørr før bleia kommer på igjen..

Jeg prøvde sinksalve en gang han ble litt sår, men følte det bare gjorde vondt værre... så tørr hud er det beste, skift bleie ofte.. Og unngå våtservietter så lenge som mulig, huden til babyer blir mere robust etterhvert.. stor forskjell på en nyfødt og en på 6mnd...

 

altså, kjøp babyolje.. og hvis det opstår "problemhud" så snakk med apoteket eller helsesøster! det enkle er ofte det beste!! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare tenkt til å bruke babyolje i første omgang. Noen dråper i badevannet er nok. Vask babyen med vann (evt. med litt olje i), ikke såpe. Bæsj som sitter fast fjernes lett med litt babyolje rett på kluten.

 

Til de andre hadde jeg også sinksalve når stumpen blir sår. Da er det viktig at stumpen er helt tørr før du tar på salven. La den gjerne lufttørke litt om dere har tid.

 

Våtservietter brukte jeg når vi var ute på tur. Alltid en parfymefri type. Den gangen var jeg veldig fornøyd med Coop X-tra sine, husker jeg. Men et par våte kluter i en plastpose gjør også jobben.

 

Så etter min mening trenger vi ikke fylle opp skapet med all verdens produkter, i alle fall ikke til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sink salve er mest forebyggende for sår stump, men har babyen først fått sår stump er det ikke noe som funker bedre enn en tjære/sink salve som heter inotyol (tror det skrives slik) kanskje ikke nødvendig og ha det liggende da det ikke er alle babyer som plages med det, men greit og notere seg det bak øret hvis d skulle oppstå slike ubehageliheter for den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Stordalen og bruker potetmel på såre stumper!

Olje i badevannet bør man være forsiktig med etter mine erfaringer, da flere har reagert på dette i min omgangskrets... MEN det er selvsagt svært individuelt hva som er best for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inotyol (? hehe, vanskelig navn) brukte jeg også når stumpen ble ordentlig sår. Men det er ikke noe du trenger å ha liggende hjemme. De fleste bor sånn nogenlunde i nærheten av et apotek om behovet skulle melde seg ... Jeg lurer på om jeg fikk den anbefalt til såre brystvorter også. Men det vil jeg ta med en klype salt. Sjekk først før dere prøver!

 

Oljer (babyoljer) finnes i både organiske og syntetiske varianter. Noen sier man skal unngå de syntetiske. Noen sier man skal unngå olje helt. Min erfaring med de to eldste er at de tålte begge deler, så jeg kommer til å prøve det på junibabyen også. Dersom det ikke funker, så får vi heller skifte taktikk.

 

Jeg tror i alle fall at poenget likevel er at man ikke trenger å handle inn alt som er å få kjøpt i butikkene. Også må man se hva som passer til sitt barn. Helsesøster og personalet på apoteket har dessuten gode råd å komme med når utfordringene melder seg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...