Gå til innhold

vurderer å skaffe oss hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så lyst på en hund for å gjøre familien komplett, barna har også veldig lyst på hund og er forberedt på å hjelpe til. Jeg bare lurer på hvor mye man må beregne at en hund koster og hvor mye tid det tar?

Har vurdert berner sennen, labrador eller schæfer.. noen som har erfaring med disse rasene?

på forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ser at jeg har fått svar her, men jeg får dessverre ikke lest det :(

HI

Skrevet

Har dere hatt hund før/erfaring med hund?

Har hatt schæfer i mange år, forøvrig vokst opp med dem. De er vel ingen førstegangshund;) Dem trenger mye tur og annen stimuli. Liker bruke nesen så krever litt mental jobbing.

Labrador har jeg ikke hatt men det er en rase som krever mye mosjon. De legger raskt på seg.

Hvor gamle er barna? De bør være bra gamle før de skal ha noe turansvar for så store hunder.

Skrevet

japansk spisshund, tibetansk spaniel er noe av hunder som kan anbefales til førstegangs eier av hund som og er familiehunder,trenger lite misjon og stell.

Men jevnlig børsting og helst bak ørene på tibben (tibetansk spaniel)

De hundene du ønsker er veldig krevende og mye jobb.Har selv hatt labrador og schæfer samt golden retriver.

Lykke til med valge

Skrevet

Ville valgt en engelsk staffordshire bullterrier jeg ;)

Ser du har skrevet opp de tre rasene du kunne tenkt deg, men i tilfelle du også vurderer noe annet, så vil jeg gjerne komme med min erfaring.

Har selv en sånn bullterrier, og hun er en skikkelig sofa-gris.. elsker kos og å slappe av.

Klart trenger de litt mosjon (kan fort bli for tykk de små "mini-grisene"), hehe, men ikke så ekstremt mye som større hunder.

I tillegg er hun veldig rolig, bjeffer nesten aldri og er veldig glad i barn.

Vi har også en golden retriever, men den er det fullt kaos med :P

Veldig vill, bjeffer hele tiden, stor, hopper lett på en av ungene og trenger mye mosjon..(værst i valpeperioden og litt oppover såklart).

Skrevet

Vi har en liten snupp som er 75% tibetansk spaniel og 25% yourkshire terrier.

Hun er en fantastisk familiehund med et flott lynne:)

Krever ikke de lengste turene, men kan godt ha henne med på lange skiturer likevel. De eldste barna (7 og 8 år) kan fint gå tur med henne og hun bjeffer kunn når det ringer på- aldri på andre hunder:)

Da vi fikk henne var minste litt over året og han er nå 3 år. Snuppa vår er derfor vandt til barn og elsker å være med ungene!

Hun røyter 2 ganger i året, men utenom da er det ikke mye hår å finne.

Jeg ville nok også gått for en slik type hund første gangen enn en stor krevende hund.

Lykke til:)

Skrevet

Pris på valp med stamtavle varierer.

Japansk Spisshund koster 12000kr m/ stamtavle

Tibben ligger på 11000 m/stamtavle

Labrador 10000 til 12500 m Stamtavle

For 15 kg sekk koster mellom 443kr og 600kr som varer 1-2 mnd

Forsikring 121 pr mnd

vaksine 1 gang i åre mellom 300 -500 spørs på hvor du bo

Ormkur hver 6 mnd eller en gang i åre (etter behov) ca 200 kr spørs på hva ormkur du vil ha, prisen varier på merke

Skrevet

Om du skal ha en av de hundene, så tar heller og få tak i en som omplasseres, eller er kommet over "valpe-punktet", som er litt dressert osv ;) Ihvertfall om det er første gang du skal ha hund.

Skrevet

Ut ifra det du skriver er jeg ikke helt sikker på om dere har de rette "motivene" for å skaffe dere hund. For å gjøre familien komplett og fordi barna vil ha hund? Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men at de har sagt at de skal hjelpe til, ville jeg ikke brukt som et argument for å kjøpe en hund.

Først bør dere (foreldrene) spørre dere selv; Hva kan VI tilby en hund?

Labrador og schæfer ville jeg ikke valgt dersom dere ikke er forberedt på å bruke minst 1-2 timer daglig på trening. Her bør du også ha et mål med treninga. Agillity, lydighet, bruks, spor etc. Disse hundene trenger stimuli og MYE fysisk aktivitet. Berner sennen er noe roligere, men krever mye plass, pelsstell og en god støvsuger ;) Her bør du også legge ned MYE tid i hverdagslydighet, da en så stor hund naturlig nok blir vanskelig å kontrollere uten...

Det drives mye oppdrett på disse hundene pga de er populære raser.

Hvilket betyr at det også finnes flere mindre gode og serriøse oppdrettere. Bruk tid på å finne en god oppdretter uansett hva slags hund dere velger. IKKE let på Finn, gå igjennom Norsk Kennel Klubb.

Da øker du sjangsen for å få en frisk hund, samt en hund som man kjenner gemyttet på bakover i stamtavla. Regn med å måtte ut med 12-15000 kr for en valp.

Noen steder kan du få valper med utstillings "feil" litt billigere. Kjøp da i såfall en med farge/avtegn feil. Noen raser kan få stump eller halvstump hale som ikke er ønskelig, men ikke har noe å si for hunden. Hold dere unna hunder med bittfeil. De kan få plager senere.

Uansett rasevalg; Meld dere inn i en lokal hundeklubb og gå på valpekurs!!! Både for dere selv og valpen sin skyld. Dere lærer utrolig mye om stell, trening og innlæring, og valpen blir sosialisert.

Skal dere ha en hund på de størelsene du nevner, vil jeg tro dere ligger på forutgifter på ca 1000 pr mnd (++) Kjøp kvalitetsfor hos dyrlege eller dyrebutikk. Dagligvarene og felleskjøpet selger for som blir for mcDonnalds å regne i forhold. Da risikerer du å få en hund med mye plager. Snakker av dyrkjøpt erfaring her...

Forsikring vil ligge på 2-3000 pr år, alt etter hva slags du velger. Du bør iallefall ha veterinærforsikring.

Utstyr kan man bruke alt fra et par tusen til flere millioner. Kommer an på hva du synes du trenger og hvor kreativ du er :)

Faste veterinærutgifter som vaksine, tannstell, ormekurer og årlig sjekk.. ca 4000 pr år.

Av de tre du nevner ville jeg nok valgt Berner Sennen om du ikke er redd for hår og hundesikkel. Tror også jeg ville satse på en tispe som første gangs hundeeier.

Viktig nok en gang: Finn en oppdretter som er villig til å følge dere opp, og ta kontakt med folk som kan gi dere svar og veiledning. Det er gull verdt som førstegangs hundeeiere.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...