Gå til innhold

Svigermors røyk!

Tjålsi har født en prinsesse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei! Hver gang vi er hos svigermor, blir jeg røyket rett opp i trynet!

Dette er etter at hun har fått beskjed, om at vi setter pris på om hun kan gå ut når vi er der, og lufte før vi kommer... Det er på ett slikt nivå, at vi må vaske klærne når vi har vært der.

Jeg har selv sluttet å røyke, da dette er ett prøverørsbarn, og vi ikke ville ta noen unødige sjangser, alt i prøveperioden... Ellers er jeg ikke noen hysterisk antirøyker, men syns det er en selvfølge at man ikke røyker gravide rett opp i ansiktet!

Hun vet at vi har prøvd i mange år, men kan altså ikke klare å gå ut, de få timene vi er der!

Nå har jeg kommet frem til at hun må gå ut, skal jeg på besøk... Det samme gjelder selvfølgelig når barnet blir født. Uaktuelle å overlevere en baby inn i den luften!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig at svigemor er ganske urimelig (og ekkel) når hun forpester hjemmet sitt med sigarettrøyk. Men det er jo dere som kommer på besøk til henne.. Det blir liksom litt rart å stille krav når dere kommer på besøk inn i hennes hjem.

Kanskje du burde gå ut hver gang hun tenner seg en røyk. Kanskje hun forstår det da?

Og for min del hadde det også vært helt uaktuelt å ta med baby inn i surt og innrøyka hus, da blir jeg heller hjemme:)

Skrevet

Sååå Provoserende............

Argh jeg hadde blitt irritert da......

Jeg hadde ikke gått på besøk til henne engang da....

Hun fikk komme til dere heller..

Det viser bare mangel på respekt for deg som er gravid .....

Hun prioriterer jo røyken inne selv om dere har spurt om hun kan gå ut, men alikevel tenner røyken inne...

Jeg har også røykt siden jeg jeg var 15... er 30 snart... men har aldrig røykt mens jeg har vært gravid eller ammet, og barna har heller aldri sett meg røyke... Jeg er ikke imot røyk og røykere, men det er jo totalt avleggs å røyke inne... er d faktisk noen som gjør det.....????

Virket kanskje litt hissig nå, men forstår deg veldig godt.... Folk kan ta hensyn til hverandre.... Det var ikke for mye forlangt synes jeg da...

Skrevet

Jeg kommer ikke til å reise dit på besøk mer... Hun har valgt meg og barnet i magen bort, for røyken...

Skrevet

vet du, det samme gjør min svigerfar. det røykes inne og det lukter så ille at vi må dusje og vaske klærne når vi kommer derfra. de røyker ikke inne når vi er der med barna, og de lufter godt før vi kommer, men giftstoffene henger jo i rommet lenge uansett.. så da jeg var gravid, så dro jeg ikke dit. vi har ikke så godt forhold til dem. og det er sjelden vi tar med barna dit uansett.

men om hun ikke kan gå ut, så har hun jo tatt et valg, da vil hun ikke ha barnebarnet sitt på besøk. noe som er veldig synd for både henne og h*n. synd å ikke få komme til bestemor å overnatte. men men..

Skrevet

Syns egentlig du overreagerer litt, hun har ikke valgt noe. Men det er nok lurt å invitere henne til dere (hvor dere sier at hun må gå ut for å røyke), i stedet for å dra til henne. Begrunn dette med at dere er redd den passive røykinga skal skade barnet.

Skrevet

Du kan ikke komme hjem til henne og bestemme i hennes hjem .

Det er veldig frekt!

Skrevet

Det er vitterlig IKKE frekt å forvente at den kommende bestemor tar såpass hensyn selv om det er i hennes hjem! Er vel strengt tatt å ta eiendomsretten et skritt for langt å mene at hun må få gjøre som hun vil. Dersom hun ikke klarer å la være noen timer de få gangene dere er der viser det meget usunne prioriteringer.

Skrevet

Om det måtte være frekt, så er det meg revnende likegyldig!

Det handler om å ta hensyn!

Det er litt spesiellt, å velge bort oss, fremfor røyken...

Når det er sagt, så tvinger jeg meg ikke på der. Om det er så viktig å røyke inne når jeg er der, så er det tydelig at barnebarnet allerede er langt bak i rekken!

Jeg har tidligere røyket selv, men det var en selvfølge at gravide og barn ikke var i nærheten...

Hva om du hadde kols? Hadde det da vært greit at hun røyket inne?

Skrevet

Så lenge det var i hennes hus ,måtte jeg bare akseptert det .

Hva hadde du gjort om svigermor hadde kommet hjem til deg og sagt at du ikke får lov til å ha sex med sønnen hennes fordi hun syns det ekkelt eller at du ikke fikk drikke cola ?

Skrevet

Saklig argument.... I og med at det, vil påføre henne fysiske skader...

Skrevet

Hehe... må le.. for noen rare eksempler....

Det handler ikke om hvem sitt hus det er......

Det handler om å ta hensyn til andre folk i noen få timer.....

Om man ikke klarer å la vær å ta en røyk inne når man har besøk av gravide eller andre IKKE røykere så er man bare en stor egoist...

Tenker jo bare på seg selv og sine lyster, ikke hva andre ville synes om det....

Det er jo som om du skulle få besøk av noen en søndags ettermiddag og ikke serverte noe kaffi og kjeks fordi jeg ikke hadde lyst på noe selv......

Det er snakk om sunn fornuft og gjestfrihet og den gleden man viser til de som kommer at de er velkommne at man respekterer ønsker, spesielt fra nærmeste familie... Jeg hadde vært flau om jeg hadde pumpet en gravid i ansiktet...

Var kanskje å dra den litt langt nå, men jeg mener bare at det har ikke noe med hvem sitt hus det er, men sunn fornuft...

Men skjønner også at folk har forskjellig syn på dette.....

Skrevet

Jeg synes ikke du kan forlange at svigermor skal stumpe røyken for din og barnet i magens skyld, i hennes hjem.

Du får la være å dra på besøk, hun røyker ikke inne hos deg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det her syns jeg blir helt latterelig! Selvfølgelig skal hun gå ut for å røyke når du som er gravid kommer på besøk! Syns hun kan gjøre det uansett, passiv røyking er helseskadelig, FERDIG med det! At folk velger å røyke er èn ting, men å "skade" andre med det er noe helt annet, og et lite barn i din mage har ikke engang et valg!

Har selv en svigerfar som røyker som en svamp og han bryr seg virkelig ikke. Jeg setter han på plass hver gang han er her og tar guttungen opp på fanget mens han sitter med røyken i munnen (ute altså), men han er likegyldig. Når jeg var gravid og vi besøkte han og samboer på hytta satt de inne og dampa hele kvelden, en meter fra verandadøra, snakk om latskap pg det og være selvopptatt, det var siste gangen vi dro på den hytta!

Som sagt, jeg dømmer ikke folk som velger å røyke og har ingen ting i mot de, men det går faktisk ann og ta LITT hensyn!

Skrevet

Når jeg og mannen min var på besøk hos svigers kasta han ut stefaren sin fordi han ikke tenkte over at jeg var gravid :P

Etter det røyker de ute hver gang jeg kommer :P

Skrevet

Godt å høre! Har ikke satt mine bein der siden 17.mai... Og vil heller ikke feire jul der med nyfødt baby! Så da blir vi mest sannsynlig bare oss 3! Takket være røyken hennes...

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Er i akkurat samme situasjon. Svigermor må komme på besøk til oss, vi kommer når hun slutter å røyke inne.

Ikke bry deg om hva andre sier - det er ditt barn og dere hindrer ingen i å treffe barnet, dere setter derimot et krav om at det skal skje i et røykfritt miljø. Det er det ikke en sjel i verden som kan argumentere mot. Folk kan synse hva de vil, men å argumentere for at deres baby skal oppholde seg i røyk - det blir veldig ignorent og dumt.

Vi feiret 17mai ute sammen m svigermor og 2mnd gml baby ;)

Hun begynner nå å prate om å slutte å røyke inne, da hun gjerne vil ha besøk av baby. Men inntil da er vi ute eller hjemme hos oss eller andre.

Klem

Paya

• 3 uker senere...
Skrevet

Det er litt vel spesielt å tvinge svigemor til å slutte å røyke inne når dere er der, hva dere gjør i deres egne hjem er en ting, men å nekte henne å røyke i hennes eget hjem, da tror jeg nok at hun røyker inne på trass når dere er der fordi to "dumme unge" ikke skal få fortelle henne hva hun skal får gjøre i hennes hjem. Noe jeg forstår veldig godt egentlig, hjemme hos meg gjør jeg som jeg vil, ellers får folk la være å komme på besøk :)

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare invitere henne hjem til deg da? Der røyker hun vel ikke inne? Aldri forstått meg på voksne folk som skal komme hjem til andre og kreve at de ikke gjør sånn eller sånn når de er der. Svigermora di er voksen og bor i sitt eget hjem. Der bør hun få lov til å røyke. Å kreve noe annet er spesielt.

Du skriver at hun har valgt røyken fremfor deg og barnebarnet? Tull og vås, jeg tror du egentlig ikke liker henne - du har nemlig valgt å la vær å invitere henne til deg.. eller røyker hun inne hos deg også? Du er vanskelig med vilje. Vi snakker ofte om svigermonster, men det tror jeg går både veien opp til mor og ned til datter.. oftere enn man tror.

Skrevet

Jeg syns Tjålsi er berettiget til å kreve at svigermoren røyker ute når hun har besøk. Har selv akkurat fått et prøverørsbarn og "vi med det" blir nok litt mer stresset enn dere andre. Ikke at dere andre vil fosteret noe vondt altså!! Etter at min lille ble født og svigermor var på besøk sa hun. Nå skal jeg holde lillegull, jeg skal bare ut å røyke først..(??) Etter at hun kom inn igjen kommanderte jeg dama ut på badet for å vaske hendene. Da ble hun kjempesur, for hun hadde da god håndhygiene.. Blæh.. Stå på Tjålsi!!

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Jeg kan garantere at mine siste barn var en hard og lang kamp å unnfange, men å nekte noen å røyke i sitt eget hjem, når man ikke engang har et barn utenfor magen - kunne aldri falt meg inn :) Det er faktisk ikke slik at vi som sliter med å unnfange barn har noen som helst rett til å være mer redd enn andre.

Skrevet

Jo vi har faktisk det. Sjansen for at jeg skulle blitt gravid igjen om noe skulle skjedd er ekstremt mye mindre enn de som klarer å lage barn selv. Det at du ikke ser den tilsier at du ikke hadde SÅ store vansker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...