Gå til innhold

Seteleie/Tverrleie-KS/Vaginal!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg da i uke 37, 23 dager igjen til UL-termin og jeg kjenner at bebissen ligger på tvers, med hodet til venstre i magen og rumpa til høyre. JM har også kjent og rådført seg med 2 andre leger, og de er alle enige om at det er et tverrleie.. Hun har ligget sånn veldig lenge slik jeg har kjent, så spørs om hun klarer å snu seg nå når hun har blitt så stor!?

 

Skal iallefall på ny UL på Ullevål tors 26.mai for å se helt eksakt hvilken posisjon hun har inni der. Og da skal vi vel drøfte om vanlig fødsel overhodet er mulig eller om KS er best!?

 

Det byr meg veldig i mot med ytre vending da jeg har hørt og lest at dette er risikabelt med tanke på morkakeblødning og at babyen ofte finner tilbake til stillingen den hadde. Det er også ubehagelig og unaturlig slik jeg ser det, så dette blir ingen løsning. Har heller ikke lyst til å vente å se om hun snur seg i siste minuttet heller. Særlig ikke siden jeg er alene og førstegangsfødene. Det er også større farer forbundet med haste-KS enn ved planlagt KS. Synes det virker unødvendig å vente til det blir et haste-KS også.

 

Så alle mine planer om naturlig fødsel, helst uten epidural har nå blitt erstattet av en tilbakevendene tanke om at et planlagt KS er mer forutsigbart og trygt og er nå dette jeg ønsker. Men på torsdag har vi forhåpentligvis et svar!

 

Noen som er i en lignende situasjon? Eller har hatt KS/setefødsel før??

 

CB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg skal ta ul samme dag som deg - på Riksen. Har en jente som sitter i dypt sete, de tror vel at det er lite sansynlig at hun snur seg siden hun er ganske stor. Var på ul på fredag og da var hun 3200, og estimert til 4500 ved termin. Jeg er nå i uke 36.

Jeg tenker samme som deg angående ytre vending, så det eneste aktuelle for meg er KS.

Jeg er andregangsfødende fikk førstemann for 20 mnd siden, men han var også stor så det var en vanskelig fødsel som ende med at han ble tatt med vakuum.

 

Jeg er veldig spent på torsdag om hun har snudd seg... Jeg mistenker at hun kan ha gjort det for i hele dag har jeg kjent masse bevegelser - noe jeg vanligvis ikke gjør.

 

Lykke til på torsdag!

Ps. Hvor skal du føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35 + 4 i dag. Babyen ligger i tverrleie. Skal på UL om en uke for å se om hun har snudd seg. Kjenner at hun ikke har det da. Så om hun ikke snur seg blir det KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mye voldsomme bevegelser, samtidig som det kjennes fryktelig trangt ut for snuppa! Tror ikke hun har snudd seg.. men det kan jo fortsatt skje! Har 3 uker igjen til termin så.. Jeg skal føde på Ullevål! Håper det blir en fin opplevelse.. Selv om de har fått heftig kritikk i media sier ryktene at de sitter på den beste ekspertisen..

Har du søkt deg til Riksen du eller? Har hørt man må gjøre det omtrent i unnfangelsesøyeblikket for å få plass.. Og at de egentlig ikke tar i mot førstegangsfødene, med mindre det er noe spesielt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk forresten :-) Og lykke til på torsdag du også da! Vi må oppdatere hverandre etter UL og konsultasjon med ekspertisen! :-)

 

CB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg søkte meg til riksen da jeg var 4+3 :) Jeg fikk føde det forrige gang også, men tror det var fordi at jeg nettopp var konisert der. De pleier vist å følge opp de som allerede er "inne" i systemet har jeg hørt.

 

Kjenner jeg grugleder meg til torsdag, men om det blir ks skal det bli veldig fint å ha en dato å foholde seg til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er der også tverrleie, har lagt sånn hvertfall siden uke 32-33, men jm har hatt er håp om at hun snur seg. De fleste gjør jo det. Men er søkt om ks, og det er veldig betryggende. Tverrleie går jo ikke på annen måte, og jm mente snuing ikke var aktuelt.

Jeg var innom føden søndag pga rier, da hadde frøkna begynt å snu seg noe, men gynekologen var nesten sikker på at det kom til å bli til bli til seteleie. Så da tør jeg ikke vente på at hun kanskje snur seg riktig vei og gå for vaginal fødsel selv om jm og jeg har diskutert den muligheten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge før termin har du fått dato for KS? Og er det sånn at det er viktig at du drar raskt inn til føden hvis du merker at noe er på gang? At du ikke venter til det er 5 min mellom riene som ved vanlig fødsel?

 

Er dette din første?

 

Mange spm her:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seteleie her med. Har ikke fått dato for KS ennå, men håper jeg jeg får det på fredag da jeg skal på UL på Ullevål. 37+2 idag.

 

Angående det å dra raskt til føden; Jeg har fått beskjed om å legge meg ned og ringe Ullevål direkte hvis jeg får rier eller om vannet går. Da lill-knerten ligger med rompa ned og ikke er festet er det tydligen risk for at han/navlesnoren kommer i klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dato 8 dager før ul termin. Litt stressa, i og med førstemann kom nesten 3 uker før, men nå ser det ut til at jeg klarer knipe igjen til fredag.

Mht til å komme til føden er terskelen mye lavere. Ringte søndag fordi jeg hadde hatt kynnere/svake rier i 12 timer, med ca 5 min mellom. Da var det å komme med en gang for sjekk.

Går vannet fikk jeg beskjed om 113 hvis det var på dagtid pga mye trafikk gjennom byen, selv om et tar bare 5-10 min å kjøre selv. På natta når det ikke er trafikk kunne mannen min kjøre meg hvis jeg klarte ligge utstrakt bak i bilen, men gjerne 113 da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CB

Min lille bebis har lagt seg med rompen ned og kommer ikke til å snu seg. Jeg gjennomførte vendingsforsøk, men den har bestemt seg og var ikke mulig å rikke på. Jeg ønsker å føde vaginalt og heldigvis viste røntgen av bekkenet at det er stort nok, samt at UL av bebisen viste at den er under gjennomsnittet i størrelse. Det betyr at jeg kvalifiserer for å kunne planlegge vanlig fødsel og KS blir en backup som for alle andre.

Jeg er veldig trygg på å gjennomføre vaginal fødsel. Det vil være en lege i rommet under fødselen og jeg føler at jeg er prioritert når jeg kommer inn.

Jeg ska også ta UL torsdag bare for å sjekke at bebisen ikke har vokst veldig nå på slutten og dobbeltsjekke omkretsen på hodet.

 

Krysser fingre for at din har snudd seg og at du kan fortsette dine planer for vaginal fødsel. Så får vi alle bare være forberedt på at det kan bli endringer i siste liten, uten at det skal ødelegge opplevelsen. Ut skal den på den tryggeste og beste måten, og det er det viktigste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seastar74: hvor mye under gjennomsnittet er babyen din målt til å være?

Min baby har ligget i tverrleie/skråleie lenge før en lege snudde babyen. Nå er jeg ikke sikker på hvordan han ligger for han har god plass der inne, han ble estimert til 14-15 % under gjennomsnittet ved siste måling. Skal sjekke leie osv igjen på fredag. Da er jeg 38-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13% under snittet. Estimert til 3.2 kg ved fødsel. Skal som sagt ha ny UL i morgen, og håper at den fortsatt holder seg på det nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse lykke til alle sammen:-) Det er sprøtt på tenke på at vi er så nært å få sett dette barnet i magen. Dette er min tredje baby og jeg er veldig spent på hva slags personlighet denne får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det for damene? :)

 

Jag var på UL på Ullevål idag og fick bekräftat fortsatt seteleie (37+4 nå). Läkaren ville gärna att jeg skulle tänka på saken til över helgen och ta røntgen av bäckenet till veckan. Yttre vändning var aldrig uppe till diskussion. Jag valde dock att gå för KS, känns som det börjar bli kort om tid om jag ska vänta med att bestämma mig till veckan (termin 13. juni)... Glad jag gjorde det för det var faktiskt redan fullt när läkaren ringde för att boka in mig på KS mandag 6. juni (de bokar tydligen inte fler än 4 KS per dag på Ullevål). Så nu blir det bebis på mig om exakt en vecka - fredag 3. juni (10 dager før termin)! Ihh, så verkligt det blev nu!

 

Andra anledningar till att jag valde planlagt KS är att jag har epilepsi (ett orosmoment till under födseln), samt att jag inte vill riskera ett haste-KS. Har läst mycket sista dagarna och enligt vissa källor slutar 40% av setefødslene i haste-KS, något jag verkligen vill undgå. Bra artikel här förövrigt; http://nhi.no/foreldre-og-barn/seteleie-vaginal-fodsel-eller-keisersnitt-35639.html.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte ei jente i seteleie i desember 2007. Jeg fikk meget god oppfølging, og det var en fin opplevelse. Legene mente at det var større risiko ift vendingsforsøk enn en setefødsel, så vending ble det ikke gjort noe forsøk på. KS tok de heller ikke så lenge de mente bekkenet var stort nok. Fødte på Haukeland sykehus i Bergen, og der ligger de visst på verdenstoppen når det gjelder normale setefødsler. Men alle som føder i sete skal ha epidural, fordi det oftere kan ende med hastekeisersnitt. Epiduralen var helt klart grei å ha! Ville forsøkt å føde vanlig igjen om det var seteleie, men denne gangen ser det ut som om hodet kommer først. :-) 11 dager igjen til termin <3

Lykke til alle sammen, uansett hvordan babisene kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...