Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig for gjester å handle inn av mat??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var, i forbindelse med påsken, i to uker hos svigermor; jeg, pappa, barnet vårt.

Hun og datteren bor der alene, og i tillegg var en nevø av henne på besøk der også da vi var der.

Her er clue'et;

Hun hadde jo mat i skapene/frysern og slike ting, og jeg liker å handle litt inn til oss selv for og ikke føle at man "snylter". Dette gjorde vi; handlet inn brød, pålegg o.l.

I begynnelsen reagerte jeg ikke på at hun HVER ENESTE gang vi skulle på butikken sa: "Kjøp det, det og det."

Men, tilslutt begynte jeg å bli irritert. Her betalte jeg og samboer av vår usle lønn mat til alle sammen! Ikke en eneste gang på 2 uker var hun på butikken, og DET sier jo litt!

Et brød som jeg og samboer hadde kjøpt, varte i max 1 dag. Vi handlet inn MYE påskesnop, og jeg fikk knapt SMAKE på det selv.

Til og med røyk kjøpte samboer til moren sin!

Vi kjøpte inn mye middagsmat, og alt annet. Hun hadde jo såklart noe fra før av, men gud hvor mye penger vi brukte på mat!

På slutten så kjente jeg at jeg ble irritert bare hun spurte om vi kunne kjøpe dressing når vi dro på butikken.

Vi var jo på besøk hos henne, brukte strøm og alt, så det jeg mener er jo at vi selvfølgelig kan bistå med mat. Men er så mye normalt?!

Ikke nok med det, men hun var til og med så frekk at hun "spurte" om hun kunne få en 1000 lapp hos samboer, siden hun "hadde så lite penger akkurat nå". (hennes standard-setning). Da samboer sa at det hadde han ikke råd til, så mente hun at han ikke var hjelpelig med noe...

Når hun er på besøk hos oss, så kjøper ikke hun inn noe. Så er det bare jeg som synes dette blir feil?

Og jeg som trodde vi skulle spare penger på å dra dit...Endte jo bare opp med en tom konto..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi, fem stk, er hos pappa kjøper vi ingenting. Han hadde blitt fornermet om vi kjøpte med vår egen mat.

Har vi overnattingsbesøk så er det jo en selvfølge at vi står for maten. Nå har vi aldri hatt besøk i 2 uker, men er redd det er andre ting som hadde irritert meg enn innkjøp av mat om gjestene ble så lenge. :-)

Skrevet

Høres ut som svigermoren din har dårlig råd og ikke penger til å fø på 4 ekstra i 14 dager..

Skrevet

Hvis svigermor har dårlig råd så er det flott om dere kan hjelpe til slik at hun ikke får ekstra utgifter med besøk fra dere.

Hvor mye dere føler er riktig må du og mannen din diskutere.

Det varierer fra familie til familie hvor mye man bidrar. I min familie er det ikke vanlig å bidra med 1 krone når man er på besøk. Vi kjøper med en liten gave og en blomst når vi kommer (det samme gjør familien min til meg) så holder eier av huset alt vi trenger av mat osv. mens vi er der. Går vi ut å spiser betaler alle for seg selv.

Når vi er hos svigers deler vi alltid. Da handler vi inn på "felles" og deler summe på antall personer. Vi kjøper alltid en liten ting før vi reiser som takk for at vi fikk komme.

Skrevet

Det virker helt fjernt for oss iallefall.

Når vi er hos sviger som bor i en annen by så handler de alt av mat og drikke.

Trodde ikke det var normalt å ta med mat når du besøker familie???

Venner på hyttetur etc blir jo noen helt annet, da kan man spleise.

Skrevet

Her kommer det ann på økonomien.ikke alle som har ræva full av penger.Syns alle skal bidra.Blir velig dyrt for den ene parten.spesielt hvis man i tillegg har veldig dårlig råd.mat er veldig dyrt.

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Det kommer jo an på hvor god råd hver enkelt familie har.

Jeg vet ikke hva slags inntekt din svigermor har og hvordan hun disponerer økonomien sin. Det vil jo absolutt ha en del å si.

I de fleste tilfeller så har jo vår foreldregenerasjon god råd, siden de ofte er gjeldfrie, har gode jobber og ingen som bor hjemme lenger. Derfor er det ofte vanlig at foreldre/svigerforeldre betaler. Men dette gjelder selvsagt ikke alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...