Gå til innhold

Unnskyldning for alkoholfri i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal være gjest i bryllup snart, og det på et tidspunkt vi enda ikke har fortalt til omverdenen at vi venter barn. Vi ønsker heller ikke å gjøre dette før etter 12 fullgåtte uker. Derfor trenger jeg tips for hva min unnskyldning for å være alkoholfri skal være. En troverdig unnskyldning sådan. Jeg har selvfølgelig tenkt ut tanken å spille at jeg er på antibiotika/penicillin pga urinveisinfeksjon, men føler det er så gammelt og utbrukt.

Noen som har et bedre råd? :) Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen bedre råd. Dersom de vet at du vanligvis ville drukket, og at det ikke er usannsynlig at du vil få barn i nær fremtid, så tenker folk sitt uansett din unnskyldning. Ingen unnskyldning god nok dersom det er mange andre mødre tilstede, for alle som har vært gravid kjenner alle unnskyldninger ;-)

Vi ventet desperat til det var gått 12 uker med første mann, men så tenkte jeg; dersom det går galt ville jo våre nærmeste fått vite det uansett. Så med de neste barna sa vi det ganske tidlig. Var deilig å slippe de hvite løgnene hele tiden!

Skrevet

Ja, jeg vet. I forrige svangerskap sa vi det til de nærmeste da vi oppdaget av jeg var gravid, men så endte det i en spontanabort i uke 7. Det er derfor vi ønsker å vente til vi er i 2.trim. For å ikke skuffe alle rundt oss, inkludert oss selv. Det som er så inn i pokkers frustrerende, er at jeg på dagen bryllupet står, er 11+5 på vei. Altså bare et par dager unna 12 uker. Men mannen min er fast bestemt på å vente til vi har vært på UL i uke 12, så da gjør vi jo det. Og dessuten er det ikke særlig hyggelig å informere om en graviditet i et bryllup - det skal gjøres før dersom man skal informere. Og da må vi informere om det NÅ, noe som ikke er aktuelt. Så jeg får bare bite tenna sammen og skylde på UVI og antibiotika (noe så dumt...).

Uansett, takk for svar :)

Skrevet

Hvorfor må du fortelle det FØR ett bryllup?

jeg skal fortelle at jeg er gravid i ett bryllup. for jeg vet folk kommer til å spørre om jeg er gravid da. er da 11+2.

skal på ultralyd noen dager senere, men gidder ikke hoste opp en dum unnskyldning i bryllupet. hadde det vært tidligere hadde jeg nok funnet på noe, men når det er så nært uke 12 så sier jeg det, HVIS folk spør selvfølgelig. er det ingen som spør så sier vi heller ingen ting.

Skrevet

Hvorfor er dere så fast bestemt på å ikke fortelle noe? Forrige svangerskap fortalte vi det til nærmeste familie med en gang vi visste om det. Da var jeg bare 5uker på vei. Vi gjorde det samme nå selv om vi ikke visste noe før i uke 10. Vi valgte å si noe nettopp av den grunn at hvis det skulle skje noe så er det fint det et lite støtteapparat rundt seg. Det er vondt å holde alt for seg selv når uhellet skjer.

Vi skal i bryllup når jeg er 18+0 og da får folk bare spørre. Hadde det vært i morra så hadde det vært akkurat likt

Skrevet

allier deg med en person (mannen din f.eks) og hent selv drinker i baren, gå litt rundt med den før du setter deg og så la mannen din (eller annen som vet om graviditeten) drikke opp for deg. dette var det ei som gjorde i vårt bryllup: INGEN gjennomskua det :) barmannen var ukjent, så utover kvelden ga hun beskjed til ham om at når hun spurte etter drink skulle han lage den alkoholfri. det fungerte også.

Skrevet

Jeg er ikke fast bestemt, det er mannen min som ønsker å vente. Så da gjør vi det. Folk kan fortelle det akkurat når de vil for min del, men folk må jo også respektere at vi venter til vi er 12 uker.

Grunnen til at vi ikke vil si det i bryllupet, er fordi vi ikke ønsker å lage oppmerksomhet rundt oss akkurat den dagen to gode venner gifter seg. Det er for å vise respekt både overfor dem og familien deres. Vi ønsker overhodet ikke å prøve å konkurrere mot dem. Hvis noen er uenige i dette, så er det lov. Men vi må få lov til å ha en mening rundt dette og handle deretter.

Jeg spurte ikke om at folk skulle kritisere oss for hvorvidt vi skulle fortelle det I bryllupet eller FØR bryllupet. Jeg spurte om råd for hvordan man skal lure seg unna. Synes det er ufint at folk skal pirke borti andre ting da. Jeg skrev i innlegget hvorfor vi gjør som vi gjør.

Så: takk til Dolis som faktisk svarte på spørsmålet mitt, det setter jeg stor pris på! :)

Skrevet

UVI og penicillin er det ingen vits i å skylde på, for man kan fint drikke selv om man går på penicillin...

Skyld heller på at du skal kjøre denne natta, opp tidlig på jobb etc.... :) Så ber du bare om alkoholfrie drinker i baren! :) Ang middagen så kan du si det at du ikke liker alkohol til maten, at du foretrekker brus til mat :)

Skrevet

Kan du ikke bare kjøre...

Skrevet

Jeg synes rådet til dolis var veldig bra.

Hvis du ikke drikker noe som ser ut som alkohol til maten kan du jo bare si at du har spist så lite tidligere på dagen at du gjerne vil ha i deg en god middag før du begynner å drikke. Jeg drikker ihvertfall aldri hvis jeg har spist lite.

Og for å ha sagt det så har jeg ikke ment å kritisere deg med mitt forrige innlegg, men jeg lurer bare på hvorfor noen absolutt ikke vil si noe. Folk har forskjellige grunner.

Skrevet

Huff, dette må være en vanskelig situasjon for deg! Husker det selv helt i begynnelsen. Syns det var vanskelig å vite hva jeg skulle si til veninner som bare bedde meg på vinkveld! :P hehe.

Det jeg har hørt mange gjør er at de spør om alkoholfrie drinker, uten at nødvendigvis hele selskapet får det med seg.. Og på en måte "later som" man drikker. Skal man ha alkoholfri øl, får man det jo bare rett i glasset :)

Når det gjelder maten, så er ikke jeg heller så gla i alkohol til den. Det er vel ganske normalt.. så det kan man jo skylde på. Eller si at du er veldig tørst, og har heller lyst på vann, eller brus, eller hva de nå har !

Masse lykke til ! ;)

Skrevet

Ta en flaske alkoholfri vin over i en annen vinflaske som det står det er alkohol på:) Ta en med skrutopp. Lasalle trur æ har skrutopp:)

Skrevet

Kan du ikke bare si at du kjører? Eller bytte glass med mannen din? Det har jeg gjort flere ganger. Når baren åpner har jeg bedt om farris eller vann med is og lime. Ingen ser forskjell på det og gin tonic...

Skrevet

Si at du er nødt til å kjøre.

Du er på rensekur.

Penicillin.

Du har inngått et veddemål.

Du har tapt et veddemål.

Du lar være å drikke i sympati for din gravide venninne/søster/kusine/svigerinne/nabo

Du har omgangssyke

Du ...øhmmm...protesterer mot..det norske vinmonopolet

Gjest gravert
Skrevet

Drikk eplejuice i et hvitvins glass.

Skrevet

Ordne deg alkoholfri drikke. Dersom det er vanskelig å få til under middagen, velg mineralvann fordi du er tørst, og begynn å drikke etterpå. Jeg gjorde dette nylig, og ble ikke gjennomskuet. Snakket med en servitør under middagen, så fikk øl i stedet for vin servert i et glass (slik at ingen så at det var alkoholfritt - bestillingen ble levert på vei til do, så ingen hørte hva jeg ba om), og drakk alkoholfritt resten av kvelden. Ble ikke gjennomskuet... :) Hvis det er profesjonelle servitører pleier de å være flinke til å følge opp sånt.

Skrevet

Be om å få alkoholfri drikke i baren eller ha med selv, eller bare si du drikker ikke i kveld så kan de bare lure :)

(alkoholfri drikke ser ut som vanlige drinker/vin/øl med første øye kast, du må ofte lese på flaska for å finne ut at det ikke er % i den)

Unngikk og drikke på store fester før jeg ble gravid, og alle lurte på hvorfor, men ingen fikk vite :P (jeg liker å holde hode klart ved store samlinger)

Skrevet

Synes du har ganske brae forslag allerede.

Hørt om Flagyl? Det skal du ikke drikke på. Ikke pga. effekten, men pga. at man kan bli veldig dårlig av blandingen, ("bivirkninger").

Gratulerer!! Og lykke til =)

Skrevet

kjøp alkoholfri cider på europris som du drikker i vinglass! =) ser ut som champis:p

Skrevet

Jeg ville drukket vann i hovedsak, eller bedt om brus i tilegg fordi man er tørst og "smakt" på vinglasset ved skåling etc. Om du vil at det skal se ut som du drikker kan du jo bytte med mannen sitt når han er tom/halvfull. I baren etterpå er det jo ingen som ser hva du drikker uansett.

Synes de som spør og graver har dårlige manerer, det er jo opp til en selv hva man har lyst til å drikke, alkohol eller ikke...

Skrevet

Tuuuusen takk for mange gode råd, dere :) Jeg fikk overbevist mannen om at det uansett kom til å bli vanskelig å snike seg unna kl 24. De vet at jeg ikke skal jobbe dagen etter, de vet at jeg er KJEMPEGLAD i vin til maten, de vet at jeg generelt er glad i en fest, de vet også at man kan drikke på penicillin (bortsett fra Flagyl, selvfølgelig - det har jeg måttet gå på da jeg tok blindtarmen). Ja, jeg tror rett og slett ikke at de hadde trodd på oss uansett hva vi hadde kommet med av unnskyldninger - både for å ikke drikke/evt drikke noe som ser ut som alkohol, samt det å dra tidlig (det er jo tross alt bryllupet deres, men planlegger jo litt bedre da. Eller, de vet at vi hadde vært med til the bitter end).

Så, vi ringte dem igår og slapp bomben :) Og godt var det, for da får vi spesialbestilt maten jeg skal spise! De skal nemlig ha masse upasteurisert ost, ikke gjennomstekt kjøtt og spekemat! Så jeg hadde jo slitt med menyen også :) But not now! Så nå er vi lettet, og de er informert. Vi skal riktignok holde det skjult for de andre gjestene i bryllupet, men det tror jeg egentlig ikke blir noe problem. Er verre med brudeparet :)

Så problemet er ute av verden, og vi skal fremdeles vente med å fortelle det til resten av om verdenen frem til mandag om en uke :)

Hurra!

Skrevet

Skulle til å spørre om du hadde tenkt på mulige matutfordringer, men da så jeg jo at det alt var i orden :)

Det ble nemlig min "greie" på julebordet, sånn i tillegg til alkoholen, at det ble servert carpaccio til forett, rødt kjøtt til hovedrett og div oster til dessert. "Nippet" til vinen og skålte med, og bortsett fra noen få som lurte littegrann i etterkant så var det ingen som avslørte meg der og da, men i ettertid så har jeg vel tenkt at jeg like godt kunne sagt det der og da istedenfor å få det så vanskelig, endte jo opp med å være nesten like sulten som da jeg kom ;-)

Bra det ordnet seg med maten - og når brudeparet nå vet om det så finner du sikkert en måte å få alkoholfritt drikke under maten og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...