Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #1 Skrevet 21. mai 2011 Evt. barnehagen, dette er tross alt et gravid- og babyforum Egentlig er det et spennende spørsmål, og det har jo ingen fasit. Jeg har gjort meg opp noen tanker om det, men vil se hva folk svarer først (slik at jeg ikke lager en "fasit" for hva alle andre skal svare også)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #2 Skrevet 21. mai 2011 Som mor eller elev? Spørsmålet ditt er ganske diffust. Mener du av undervisningen eller av personalet?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Som forelder, og av skolen generelt. Hvilke forventninger har til skolen, derunder lærerne, undervisningen og gjennomføringen av praktiske ting som påkledning, spising etc? Jeg er ikke ute etter et bestemt svar, men ville gjerne, ved å stille et såpass åpent spørsmål, se hva det første som falt folk inn var.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Av skolen forventer jeg at de lærer barna mine det de skal lære dem, at de tar mobbing på alvor, skapet et godt miljø i klasserommet og at jeg, som mamma, kan ha en god dialog med skolen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #5 Skrevet 21. mai 2011 Jeg forventer god dialog mellom skole og hjemmet. Og jeg forventer et godt miljø for elevene. Jeg har ingen spesielle forventninger utenom. De vet selv hva som er best vht undervisning, mat og garderobe. De skal jo følge norsk undervisningslov. Så det er ikke slik at jeg forventer at barn skal lære å lese første året osv.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #6 Skrevet 21. mai 2011 Litt arrogant å mene at man selv har fasiten?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #7 Skrevet 21. mai 2011 Jeg forventer at alle barna i klassen skal ha like mulighter til å lære pensum. Jen forventer derimot ikke at alle skal klare det -det er ikke alle som kan kære alt. Jeg forventer st skolen skal ta kontakt hvis barnet mitt ikke oppfører seg bra/ kommer for sent/ er involvert i mobbing/ virker utenfor eller lei seg. Jeg forventer at skolen forsøker å skape et så godt sosialt miljø som mulig. Jeg vet derimot at det finnes barn som er frekke, uoppdragne og som skaper intriger og dårlig stemning rundt seg. Disse barna skal også gå i mine barns klasse. Jeg forventer at skolen følger opplæringloven. OG. Jeg forventer først og fremst at barna mine blir SETT og HØRT hver dag.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #8 Skrevet 21. mai 2011 Jeg mener slettes ikke at jeg har fasiten. Saken er at når folk spør om noe her inne får de gjerne svar som "hvorfor har du ikke skrevet i hovedinnlegget hva du selv mener om det!?" - og jeg vil ikke skrive noe i hovedinnlegget om det fordi jeg så gjerne vil vite hva ANDRE forventer av skolen. Hvis jeg selv skriver en liste over ting jeg forventer, tenker jeg at andre bare vil svare at de har de samme forventningene som meg. Det er slik at skolen og skole/hjem samarbeid ikke oppleves likt i alle familier. Barn har en tendens til å være forskjellige - likeså familiene. Det ser pent ut når vi alle skriver at vi forventer dialog, skole/hjem samarbeid, respekt og alt det der - men dersom vi tar det litt grunnleggende - hva forventer vi egentlig dersom vi forfenter dialog? At skolen ringer oss? at vi kan kontakte læreren på mail? Og hva mener vi dersom vi sier at vi forventer at barnet blir møtt med respekt? Hva mener skolen/ læreren er dialog/ godt samarbeid skole/hjem/ å møte et barn med respekt - og er dette det samm som foreldrene tenker? Hvordan er det da i hjem som ikke reflekterer de samme verdiene som skolen - der foreldrene legger et helt annet innhold i begrepet respekt enn det læreren gjør? Jeg synes dette var et morsomt tankespinn tidlig en lørdags morgen, og håper kanskje noen andre vil spinne litt videre på det - og det er ikke fordi jeg føler jeg vet så mye om det, heller det motsatte HI
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Takk for et utfyllende svar. Det skal jeg ta med meg videre
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Av barnehage forventer jeg at de passer på at sønnen min har det fint. Han får mat, blir kledd på, skiftet bleie på, osv. At de ikke dekker til vognåpningen når han skal sove, smøre han med solkrem og kuldekrem ved behov. At de passer på at de får han med seg hjem fra turer og at han har det greit med tanke på venner og at ingen er stygge med han (tenker da mer en bare småknuffing som er normalt). Altså, normale ting forventer jeg blir dekket. Av skolen så forventer jeg at de lærer han det han skal, og tilrettelegger undervisningen hans (og resten av klassen). At de klarer å fange opp de som sliter tidlig, og de som er langt fremme samtidig som de ikke glemmer de som er midt på treet. Klarer å kverke evt mobbing tidlig og at de klarer å ha en god dialog med hjemmet. Samtidig som jeg skal følge opp min del her hjemme. Jeg vet ikke om mine forventninger er for mye da, men ser hvertfall for meg at dette er normale ting man bør forvente.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #11 Skrevet 21. mai 2011 Jeg forventer at lærerne til mine barn kan tilby en differensiert undervisning basert på målene i KL06 i den grad det er praktisk og tidsmessing mulig uten at det går utover kvalitetstiden med elevene. Når barna mine går på småskoletrinnet forventer jeg at personalet kan være litt behjelpelig med påkledning når barna mine ikke klarer noe etter å ha forsøkt selv flere ganger (f.eks ikke får av klissvåte sokker), men jeg anser det som mitt ansvar som mor å lære barna mine til å lukke glidelåser, ta på votter, strikk under støvler, tørke rumpen etter toalettbesøk osv. Jeg forventer ikke at læreren til mine barns skal måtte utføre slike oppgaver, og det er virkelig ikke læreren sin jobb heller. Jeg forventer at lærerne for elever på barnetrinnet kan hjelpe vimsete elver med å se til at de får med seg riktige bøker hjem, og har gode og enkle ordninger for å sende med lapper ol hjem. Og jeg forventer en god og oversiktlig ukeplan. Jeg forventer at skolen går inn for å skape et godt arbeidsmiljø for sine ansatte, og at lærerne jobber aktivt med å skape et godt klassemiljø. Jeg vil også foretrekke at skolen er med i et anti-mobbe-program, f.eks. Olweus. Jeg setter også pris på at skolen er flink til å bruke hjemmesiden sin, og at det er mulig å kommunisere med lærerne til mine barn via e-post da meldingsboken har det med å forsvinne eller bli glemt. Og selvsagt forventer jeg at læreren til barna mine opptrer profesjonelt, overholder sin taushetsplikt, og evner å forsøke å se alle barna hver dag så godt det lar seg gjøre. Jeg er selv lærer, og dette er krav jeg stiller til meg selv også.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #12 Skrevet 21. mai 2011 Mulig man bør forvente det du skriver, 13.34, men jeg jobber som lærer - og der strammes det inn på midlene våres hvert år og det er ikke enkelt å få puslespillet til å gå opp. Til neste år, får vi f. eks. 30 flere elever på skolen enn det er i år, og har fått kuttet en hel lærerstilling. Dette har gradvis skjedd over flere år, men det har aldri vært så ille som det bli dette året. Det vil i praksis si, at vi må undervise i grupper på 25 elever og at vi ikke kan ta ut barn i grupper for de som trenger litt ekstra undervisning. Fortell meg da.. Hvordan i huleste skal vi klare å undervise så mange forskjellige barn. (sterke elever som skal være engasjert og være motivert og svake elever som bør få mer hjelp) og møte alle de forventningene dere stiller til oss, med forskjellige tilrettelegginger for alle sammen. Det er IKKE enkelt:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #13 Skrevet 21. mai 2011 Mulig man bør forvente det du skriver, 13.34, men jeg jobber som lærer - og der strammes det inn på midlene våres hvert år og det er ikke enkelt å få puslespillet til å gå opp. Til neste år, får vi f. eks. 30 flere elever på skolen enn det er i år, og har fått kuttet en hel lærerstilling. Dette har gradvis skjedd over flere år, men det har aldri vært så ille som det bli dette året. Det vil i praksis si, at vi må undervise i grupper på 25 elever og at vi ikke kan ta ut barn i grupper for de som trenger litt ekstra undervisning. Fortell meg da.. Hvordan i huleste skal vi klare å undervise så mange forskjellige barn. (sterke elever som skal være engasjert og være motivert og svake elever som bør få mer hjelp) og møte alle de forventningene dere stiller til oss, med forskjellige tilrettelegginger for alle sammen. Det er IKKE enkelt:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #14 Skrevet 21. mai 2011 Jeg VET det ikke er enkelt, men jeg er som sagt lærer selv (har 28 elever i min klasse), og dette er krav jeg også stiller til meg selv. Jeg mener det er gjennomførbart til en viss grad, men ikke alltid, og noen dager orker man bare ikke. Vi lærere er også bare mennesker tross alt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #15 Skrevet 21. mai 2011 Veldig interessant dette her med hva man skal og kan forvente av skolen. Det er store variasjoner blant de foresatte, elevene selv og lærerne i tillegg til de andre skoleansatte, ledelsen, kommunen osv. Nettopp derfor er det også så vanskelig å vurdere kvaliteten på den norske skolen. Lærerne selv klager over mindre og mindre ressurser og lager derfor en gyldig unnskyldning for hvorfor de ikke kan stå til våre forventninger - opplæringsloven, som liksom skal sørge for at barna våres får det de har krav på... Jeg spurte i forbindelse med en større oppgave jeg hadde i faget "ledelse av offentlige tjenestevirksomheter" en del lærer om deres syn på tjenesten "tilpasset opplæring". Ikke en av de turte å svare... De vet selv at skolen i mange tilfeller ikke holder mål, og hvem som har skylda for det, kan diskuteres, men spørsmålet HI heller burde stille er om det vi forventer av skolen noen gang kan bli godt nok... desverre tror jeg ikke det blir godt nok før skolen selv tør å evaluere seg opp mot fastsatte resultatmål... Altså ikke bare nasjonale prøver, men sett mål på hvor gode lærerne skal være, sett mål på samhandlingskvalitet med hjemmet, f.eks hvilke krav man setter til at foreldrene gjør ungene i stand til å fungere optimalt i skolehverdagen, sett krav til komunikasjonsrutiner med hjemmet osv. Det er så mye mere enn hva som skjer innafor klasserommets 4 vegger som avgjør den samlede kvaliteten på skolen!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #16 Skrevet 21. mai 2011 Jeg forventer ikke så mye av skolen, men jeg håper og tror at de følger kunnskapsløftet og vanlige norske lover. Med andre ord håper jeg at de prøver å gi min datter en så god undervising som de kan, at de viser henne respekt og behandler henne på en rettferdig og god måte, og at de har en god dialog med oss foreldre om både positive og negative aspekter ved skolehverdagen hennes. Desverre skal de bygge en stor 1 -10 skole (850 elever) basert på åpne klasserom (ca.50 elever pr. rom) her i skoleområdet, så er mer redd for at skoleledelsens (idiotiske) tanker skal ødelegge skolegangen hennes enn at lærerne skal det..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #17 Skrevet 21. mai 2011 Etter å ha hatt barn i skolen i flere år forventer jeg egentlig ikke så mye. Jeg vet de gjør det beste for å lære barna pensum. Jeg vet de har program mot mobbing. Jeg vet lærerne gjør så godt de kan. Jeg vet barna har et godt klassemiljø, og at lærerne er opptatt av at alle skal inkluderes. Det jeg i tillegg vet er at vi foreldre mulig må sitte opptil flere timer hver dag med lekser sammen med barna. Nå mener jeg ikke at det er for mye lekser, men har man barn som har litt dårlig konsentrasjon flyter noe rett forbi på skolen. Og da må vi som foreldre sette oss inn i brøk, pronomen og gloseskriving selv også. Jeg klager ikke men advarer bare hvis dere tror at skolen fikser alt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå