Gå til innhold

Må/bør man si det til svigermor og mamma samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne gjerne fortalt det til mamma og pappa nå (er 6+3), men har liksom ikke like lyst til at svigers skal få vite det ennå. Svigermor sine foreldre lever, og svigermor snakker med sin mor om alle ting. HVIS jeg skulle fortaalt noe allerede til svigermor, ville jeg jo ikke at hun skulle fortalt det videre til sine foreldre, men jeg er redd hun ville gjort det uansett. Og i og med at jeg er såpass tidlig i svangerskapet, så ønsker jeg ikke at fler enn nødvendig skal vite om det, iberegnet oldeforeldre, med tanke på at det KAN gå galt, og rett og slett fordi vi vil vente med å spre gla-nyheten til jeg er litt lengre på vei.

Men i og med at jeg ikke er helt i form for tida, så hadde det egentlig vært befriende å fortelle det til mine foreldre. De er flinke til å hjelpe oss med barnepass når vi trenger det, og kanskje de allerede har begynt å mistenke at vi har nyheter på gang, i og med at behovet har vært større i det siste og jeg har vel heller ikke helt klart å skjule at jeg føler meg dårlig. Men svigermor er jo også forsåvidt flink til å hjelpe oss med barna, hun vil gjerne hente de i barnehagen en dag i uka, og det er jo helt supert. Men...

Nei, nå føler jeg at jeg bare sitter og skriver masse rart her...Jeg skjønner jo at selv om jeg har et nærere forhold til mamma, så blir det ikke riktig å bare fortelle nyheten til dem nå, og så vente noen uker med å si det til svigers. Det vil jo kanskje føles sårt for mannen min og, og skulle svigers i tillegg få vite at mine foreldre har visst det en god stund lenger enn de, så vil de sikkert bli såret de og... Så jeg skjønner at det ikke blir helt riktig detta her... Men skulle så gjerne ha sagt det til mamma NÅ! -og ikke til svigermor ennå..... :P

Noen andre som er/har vært i samme dilemma? Hva gjorde dere/ville dere ha gjort?

Et lite spørsmål til sist. Var hos legen på kontroll hvor legen regnet ut termin på et sånt hjul, og kom frem til 10.januar. Men jeg har selv kommet frem til 13.januar -kan legen ha regnet feil? Hun er ganske fersk i yrket... Pleier legen sin utregning å være samme som den man regner ut her på BiM? Lurer i så fall hvem termindato jeg skal følge.. For hvis den utregningen til legen stemmer, er jeg da liksom tre dager lengre på vei, eller..? Hadde første dag i siste mens 6.april, så det er det vi begge tok utgangspunkt i for beregningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke gjort det likt her. Mamma fikk vite det rett etter at jeg testet positivt. Vi ser foreldrene mine hver dag, og jeg har vært sikkerlig dårlig. Fortalte det til svigermor i går ( er i uke 11 nå). De bor ca 8 minutter unna, og vi ser de sjelden.

Angående utregning av termin brukte legen min dette hjulet også, og vi har kommet frem til samme dato:) hadde utgangspunkt i samme dato også. jeg brukte en syklus på 28, siden jeg ikke er helt sikker på antall dager. Regner med han gjorde det også:) Jeg ville stolt på min egen utregning ved hjelp av terminkalkulator, og heller blitt glad hvis terminen skulle bli flyttet fram ved ordinær UL. Lykke til:)

Skrevet

Jeg har vært en del av "svigerfamilien" Hun fortalte det først til sin mor, nesten med en gang etter positiv test. Svigerfamilien fikk ikke vite noe før de var i uke 12. Dette fikk vi greie på i etterkant, og ja det ble litt sårt for farmor og farfar.

Når jeg tenker på meg selv, så har jeg en nydelig gutt. Om noen år, så møter han ei jente og startet familie. Jeg tror jeg vil bli litt såret hvis hun sin side får greie på det lenge før meg...

Skrevet

Jeg fortalte det til mamma fordi jeg hadde bohov for at hun skulle forstå hvorfor jeg var så dårlig og fordi det var støtte hos henne. Alle de andre fikk vite det på samme dagen to uker senere. Men fordi vi ønsket å fortelle det mens vi så alle sammen og ikke via telefon;)

Skrevet

min mamma fikk overraskelsen på sin bursdag, da var jeg 7 uker. Svigermor fikk vite det en uke senere. Hun sa ingen ting når mannen fortalte det, og har heller ikke nevnt det eller vist noen glede over å skulle bli bestemor igjen ved senere anledninger(senest idag).

Synes det var litt merkelig. Føler nesten at hun ikke vil at vi skal få flere barn. men men, hun får ta det som hun vil. vi gleder oss, og snart er det uansett ganske synlig så da kommer vel folk til å kommentere det og være glade på våre vegne...

Skrevet

Her kommer vi til å fortelle det til foreldrene når vi ser dem! Vurderer å vente litt med svigefar og hans familie fordi der er halvsøstera til sambo på 9 år, ønsker ikke at ho skal bli glad for så å bli lei seg hvis det går galt...så vi har tenkt å vente til vi er ca tre mnd før vi forteller dem det:)

Svigemor og mamma og pappa kommer til å få vite det ca likt, men det kan nok hende det blir noen dager mellom!:)

Er 7+1 i dag og skulle egentlig fortelle de til svigemor og mine foreldre i morra, men det ble ikke slik når svigemor er spysjuk og ikke kan ha besøk! Så vi venter nok ca ei uke til:) Jeg kjenner kvalmen komme så det blir nok vanskeligere å skjule det hvis vi skulle være på besøk hos noen av dem!:)

Kan forstå om noen kanskje blir litt sårt hvis noen føler seg utenfor :S

Skrevet

Hoff, ja! Har veldig lyst å si det til mamma, men føler det blir urettferdig mot svigers. De er veldig klar for nye barnebarn og venter så sånne nyheter.Så vi har egentlig bestemt oss for å fortelle det til alle besteforeldrene samtidig, ca. uke 12.

Skrevet

Ville bare fortelle hvorfor vi gjorde det forskjellig her.. ser mamma og pappa hver eneste dag. Har kastet opp fra dag 1, og husarbeidet har forfalt litt..:S Hun vet også at jeg har mistet en gang tidligere, og at jeg var redd for at det skulle skje igjen. Mistet i uke 9 og uke 12. Ville derfor ikke involvere svigerfamilien før nødvendig. Ser de heller ikke så ofte, pluss at samboer mente de ikke kom til å bli glad for nyheten! Samboer blir 39 og har to barn fra tidligere samboerskap på 9 og 12 år. Vi har en sønn på 17 mnd som de ikke ble særlig begeistret for da vi fortalte det. Fikk noen stygge kommentarer fra svigermor.

Mulig jeg hadde fortalt det likt om vi hadde vært i en annen situasjon. De er kjempe glad i ungene, misten også etter han ble født. Da var hun mye på besøk i forhold til ellers. Utenom barseltiden har de vært på besøk maks 10 ganger på 5 år! De bor 8 minutter unna.....De er egentlig veldig hyggelige. bare litt gammeldagse. De er 62 begge to. mamma og pappa er i 40-årene. Jeg er 15 år yngre enn samboer hvis det forklarer skepsisen.. ble litt langt dette.

Masse lykke til.

Skrevet

Mamma er mamma, hun vet det allerede. (7+5)Svigermor får vite det når det er på tide at alle får vite det, i uke 12. Ungene skal få vite det før henne. Men det sier kanskje noe om forholdet mitt til svigermor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...