Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Hvis ja, hvorfor? Får jeg høre dine egne (ikke andres, det du bare har hørt) erfaringer? Hvis nei, hvorfor? Og er dette DINE erfaringer, eller er det din mening utifra ting du har hørt fra andre eller hørt om i media?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Overskriften er litt rar. Litt sånn.. Er du for eller i mot. Barnevernet finnes for å gi barn vern. Ikke alle burde ha barn. Eller så har du de som klarer å være gode foreldre inntil et eller annet tidspunkt. En jeg kjenner har mistet foreldreretten for alle sine barn. Når dette skjedde for 10 år siden vitnet jeg i en rettssak til hennes fordel, det ville jeg aldri gjort i dag. Når jeg selv har blitt mer enn 30 ser jeg at barna fikk det bedre uten hennes daglige omsorg. De har fortsatt kontakt. Takk og lov at noen følger med på barnas ve og vel, så er det unntaksvis noen som blir fulgt av barnevernet uten at det finnes behov, men har man ingenting å skjule og er gode foreldre vil de jo trekke seg ut.
Gjest ->>- Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Barneverntjenesten er ingen religion, men en nødvendighet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Jeg har positiv erfaring med de. Fikk hjelp til avlastning en periode jeg slet med "alt" uten å gå inn på noe her.. Dette er 7 år siden, og nå er "alt" tilbake så går å venter på å få time hos de igjen. Har dessverre ikke noe familie som kan hjelpe, men har som sagt positiv erfaring. De ga veldig fort beskjed om at de ville hjelpe og ikke ta fra meg barna. Men de hjelper meg videre i livet med at jeg kan klare å ta vare på barna, de lider ingen nød.. Og de merker ikke noe til "alt"...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Nei, det har jeg absolutt ikke. Jeg pleide å tenke at alle historier om overgrep fra barnevernets side var overdrevet. Men etter å ha erfart hvordan de opererer i nær familie, med tilsidesetting av ekspertutalleser ol., hadde jeg aldri sluppet de inn i huset mitt! Ei heller hatt møte med de uten advokat tilstedet. Vanlige familier har ingen rettsikkerhet når det kommer til barnevernet, og det virker som om enkelte bv ansatte nyter å true med å ta ungene fra folk, bare for å vise makt. Det er helt sikkert mange ansatte i bv med gode intensjoner, men systemet fungerer ikke sånn som reglene er på dette tidspunktet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Tja.. jeg har kanskje en litt annen oppfatning av "troen på barnevernet" enn de fleste. De skulle hjelpe mitt barn, men pga lovene kan de ikke...... Så vi er ganske rådløse her vi sitter.. en nesten voksen som holder på med sitt, og som loven "beskytter". Men den loven skader bare ungdommen...... Tragisk... Jeg hadde troen på at barnevernet kunne gjøre "alt", men sånn er ikke virkeligheten...... All annen hjelp fra barnevernet(da ungen var yngre) har vært god. Det er grunnen til at jeg trodde de kunne hjelpe, så lenge ungen er under 18.....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Ja, det har jeg. For hvor ville vi vært uten? Og jeg trur at de gjør tusen bra ting for hver dårlige avgjørelse, men at vi bare ser det negative i media. Noen gang hørt om media-paradokset?? Sjekk det opp...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Dæven så mye feilaktig piss du presset inn i et kort innlegg.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 Så en video av ei som regnes som gal, og hun sa der at barnevernsansatte burde plasseres på hver sin øde øy med lite tilgang til mat! Jeg er redd hun traff spikeren på hodet her... :-P Barnevernsansatte fortjener sterk ordbruk, bare synd at man må jatte med dem siden de har så stor makt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 Starter innlegget mitt med to spørsmål: Hva skulle vi gjort uten barnevernet? Hvem skulle da beskytte barna som ikke har det bra hjemme? Jeg har selv egen erfaring med barnevernet på 4. året nå, er kjempefornøyd. De gjør en fantastisk jobb og setter alltid barnets sikkerhet og trygge oppvekst først. De er engasjerte og ønker barna alt godt, dette viser de gjennom arbeidet sitt på godt og vondt. Klart man kan være uenig med barnevernet, man er ikke alltid enig med politikernes prioriteringer heller selv om vi har valgt dem frem. Det finnes alltid flere sider av en sak og når man ikke er enig er det ikke lett å se andres behov foran sine egne. Hvis det er noen jeg er skeptisk til så er det den såkaldte fylkesnemda som består av "fagfolk". Det er de som tar de alvorlige avgjørelsene om . f.eks tvangsflytting av barn. Det er en umulig jobb å sitte å ta slike avgjørelser basert kun på barnevernets observasjoner og personers vitnemål. Det er ofte her det blir tatt feil avgjørelse fordi saken ikke kommer riktig frem eller de ikke ser helheten. Jeg har samarbeidet med barnevernet ang. gutten min i 4 år og har en fantastisk saksbehandler som er empatisk, omsorgsfull og dyktig i jobben sin. God dialog og ærlighet er viktig i samarbeid med barnevernets ansatte. Dette er mine erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #11 Skrevet 20. mai 2011 vell jeg er faktisk for dem, det fordi jeg var under dem i 5 år. jeg prøvde å ta livet mitt når jeg var 13 og de fjernet meg fra hjemmet slik jeg ba om. de var til stor hjelp for meg og de andre jeg kjenner har fått masse hjelp.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #12 Skrevet 20. mai 2011 Min erfaring er at de bruker så mye tid på fillesaker at det tar fokuset bort fra det viktige. Jeg ble meldt til barnevernet og saken ble henlagt med en gang, men det fikk jeg ikke vite før nesten et år etterpå. Jeg måtte vente fire måneder på å få snakke med dem, og fire måneder til før jeg fikk hjemmebesøk før jeg måtte vente enda lenger uten å høre noe fra dem. Da ringte jeg dem selv og fikk vite at saken var henlagt for lenge siden og at brevet sikkert var kommet bort i posten. Jeg har lenge lurt på hvem som har funnet brevet fra barnevernet med mitt navn på... Redd for at noen skal vite om dette. Samtidig har seks foreldre jeg kjenner kjempet i retten og vunnet mot barnevernet. Da har de vært uten barna sine i alt i fra fire dager til et år. Den tiden får de aldri tilbake, for ikke å snakke om stemplet de har fått.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #13 Skrevet 20. mai 2011 Ja, jeg har troa på barnevernet, og i den grad jeg personlig har vært i kontakt med dem, har de også gjort en god jobb. Samtidig har jeg familie som har hatt en veldig dårlig erfaring med barnevernet, men det er vel som alle steder, at ikke alle som jobber i barnevernet burde ha vært der... men likevel, vi trenger barnevernet, og de gjør mye godt for mange.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #14 Skrevet 20. mai 2011 Heldigvis bare positive. Ikke direkte egenerfaring, men har opplevd via jobb å måtte ha kontakt med barnevernet. Og noen ganger er det bare for å hjelpe foreldrene og en gang ble barnet tatt vekk fra barnet. (selv om foreldrene neppe opplevde det som positivt) Og jeg har vært enig i det de har gjort de gangene vi har vært i kontakt med dem. Men tror nok det er de negative opplevelsene som kommer frem i lyset og i media så derfor folk er litt "redd" barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #15 Skrevet 20. mai 2011 Ja, fordi vi er fosterforeldre og ser mange skjebner som blir reddet. Men jeg har derimot ikke tro på staten som ikke bevilger nok penger til BV. De er alt for underbemannet. Skulle også helt klart ha vært mer penger til ungdomspsykiatri og psykiatrien generelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå