Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #1 Skrevet 20. mai 2011 Jenta mi på 12 mnd (10 mnd korrigert) har feber på rundt 40 grader, oppkast og hoste pga. slim i halsen. Hun har drukket 200-250 ml på hele dagen (1/4 av hva hun minimum burde få i seg), og en del av væsken kom fra smoothie. Hun har også spist nesten en hel boks med fruktmos (100ml?). Hun spiser lite til vanlig, men nå har hun ikke villet ha ordentlig mat og heller ei melk. Melk drikker hun til vanlig omtrent 5 ganger daglig 200 ml. En uke før ettårsdagen hennes for 3 uker siden fikk hun kraftig omgangssyke. Alt kom i retur og til slutt ville hun ikke spise. Etter 3 dager med oppkast ble hun så dårlig at vi nesten endte opp med sykehusinnleggelse pga. uttørring. Lurer nå på om jeg burde kontakte legevakta. Hun har ikke drukket 400 ml iløpet av dagen, noe legen sa hun burde få i seg når hun er syk og når det er fare for uttørring. Og en kropp som kun veier ca. 6,9 kilo kan umulig tåle særlig mye. Jeg er drittlei sykdom nå, og hadde følt meg tryggere om vi ble innlagt.. Pga. forrige runde med sykdom. På legevakta ber de meg uansett komme dit, men er redd det bare blir ekstra belastning for lille jenta mi.. Noen med erfaringer? Hvor lav terskel har dere for å ringe til legevakta? Og hva ville dere gjort i min situasjon? Vær så snill og svar! Jeg har ingen andre å spørre...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Hvor mye drakk hun igår da? 'Har hun tisset idag? våte bleier? Er hun slapp? Hvordan er allmentilstanden? Ikke bekymre deg for maten, går fint uten mat noen dager, men væske bør de jo ha.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 20. mai 2011 #4 Skrevet 20. mai 2011 Om legevakten har bedt deg komme inn, så ville jeg reist! Det er mye bedre med "an gang for mye, enn en gang for lite". Det er ikke lett når de små er syk, og man føler man sitter på vent hos legen hele tiden, men du blir ihvertfall beroliget og vet mer etter dere har vært der:) God bedring til lille:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Har hun hatt dette i flere dager eller kun nå i kveld ? Om hun har hatt våte bleier i dag og du greier å roe hene slik at hun sovner ville jeg sett det ann til i morgen.. men er du veldig bekymret kan du jo bare ta en tlf å høre.. Er kjedelig når det blir så mye sykdom ja.. Har selv en som er født 10 uker for tidlig og har relativt lav terskel for å ringe lege..
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Man skal alltid ringe om man er usikker! Da kan man fortelle alt dette og få ordentlige råd.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Jeg ringer hver gang feberen stiger over 40 grader! Uansett! Og har hun ikke drukket nok hadde jeg ikke nølt med å ringe! Det er skummelt når de er så små, skal så lite til før det fører til uttørring! Håper du har ringt nå! Lykke til og god bedring til jenta di! Er 3-barnsmor, og slutter aldri å bekymre meg når de er syke!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Hadde ringt jeg. Men er ungen over 1 år? eller 10 mnd?Skjønte ikke helt,og veier hun bare 6.9 kilo?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 Hun er vel fylt 1 år, men tydeligvis prematur ettersom hun skriver 10 mnd korrigert.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 Takk for svar alle sammen! Hadde litt hastverk når jeg skrev dette, så fikk kanskje ikke alt med. Hun er født i uke 30 og er dermed 10 mnd korrigert, hun er ett år og to uker imårn. Hun har spist og drukket lite igår også, men ikke slik at jeg ble bekymret da allerede. Har ikke ringt legevakta enda, hun sovnet nettopp etter mange timer med våking (hun var stuptrøtt). Hun bruker å være piggere når hun våkner, så jeg vurderer å vente med å ringe til hun har våknet igjen (evt. vekker jeg henne om tre timer og tilbyr drikke igjen) for å tilby mat og drikke. Hun våkner hver gang hun hoster og sover urolig stakkar! Ikke så rart om hun er skrubbsulten da.. HI
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #11 Skrevet 20. mai 2011 Går feberen ned etter å ha gitt paracet og avkjølt med klut? Hvis ikke, ring!! Har hun tørre bleier? Hvis hun har det, ring! Det er dette jeg har fått beskjed om å gjøre av legevakta. Hadde vekt og gitt drikke ofte!! Min drikker mer når han får tynn saft. (får det når han er syk og ikke vil ha vann, må bare si det før jeg blir skjelt ut av en dib-høne) Pleier å ha alarmen på om natta så jeg kan opp å sjekke de når de er syke også. Hadde tatt en telefon uansett tror jeg... Kan iallefall ringe de og få råd, si at hun sover nå, men dere kan komme på legevakta hvis de mener det haster! De vet best!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #12 Skrevet 20. mai 2011 har gitt to doser paracet idag og feberen har begge gangene gått ned. Siste dosen gikk den ned til 37,7 innen 45 minutter og hun var ganske pigg. Krabbet litt og reiste seg opp og ristet ikke slik hun har gjort på det verste (musklene er svakere). Hun har hatt våte bleier hver gang jeg har skiftet (utrolig nok), men selvfølgelig mindre enn til vanlig.. Jenta mi får både saft, juice og vann tilbudt når hun er syk, tror det er bra med litt sukker faktisk. Har egentlig lite lyst å dra til legevakta midt på natta, for hun har ikke så dårlig almenntilstand. Bruker å være lang ventetid, og jeg tror nesten når det er såpass sent at det er bedre for henne å hvile litt. Ringer heller iløpet av natta/tidlig morgen om det blir verre nå. Huff, vanskelig dette her:( HI
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #13 Skrevet 20. mai 2011 Ja det er sikkert lurt å la henne hvile. Og hvis almenntilstanden ikke er så verst går det nok bra! Pleier å få time med en gang på legevakten her, så vi har aldri måttet vente. Men følg med!! God bedring!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #14 Skrevet 21. mai 2011 Takk for all hjelp dib damer! Virkelig bra å ha dere i nød:-) Nå har vi våknet fra en 5 timers blund helt uten feber enn så lenge. Hun har tydeligvis vondt i svelget siden hun ikke klarer å svelge.. I natt drakk hun 200 ml til, så da har hun drukket det hun minimum burde drikke på ett døgn. Ser ut som om hun er på bedringens vei! HI
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #16 Skrevet 21. mai 2011 Et lite tips sånn ellers, ikke gi henne melk når hun har slimete hals, da blir det bare verre. 1liter melk til daglig er alt for mye, de skal ikke ha mer enn 5-6 dl, ellers fortrenger det maten og de spiser da lite. Hvis hun er hoven i halsen kan du og gi henne kalde omslag rundt halsen og hevelsen vil gå noe ned. Kald smoothie er også bra(uten yoghurt), da kjøler du halsen ned. Jeg blander litt havregryn som er bløtet en stund i appelsinjuice i smoothien, og gir det på flaske som jeg har klippet større hull i tuten på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå