Gå til innhold

Er det farlig å svelge tyggis?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

For jeg kan sikkert svelge ned minst 5-7 per dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Farlig og farlig... Det er jo bare en klump med masse kjemikalier som ligger i magesekken din, og tar lang tid før den brytes ned. Om du svelger 5 per dag så blir det i løpet av en uken veldig mange. Må vel være noe drit å få ut (bokstavlig talt).

Skrevet

Bare pass på at du ikke fiser. Du kan lage den luftballongen og fly til værs.

Skrevet

Ha,ha,ha....den var god. Skal jammen skremme barna mine med den der:)

Skrevet

Jeg lærte det, at tyggis en svelger går rett i blindtarmen...... Så ja, det er nok farlig.

Herlighet... har du ikke søplespann i nærheten? Hvorfor svelger du dem?

Skrevet

Nei, det er ikke farlig å svelge tyggegummi, om det bare ikke skjer for ofte. Tyggegummi består av et gummistoff med smaks-, farge- og søtstoffer. Noen av tilsetningsstoffene, blant annet søtstoffet, kan brytes ned i magen og tarmkanalen.

Til tross for magens ekstremt sure innhold og de svært effektive fordøyelsesenzymene kan ikke kroppen gjøre noe med selve gummistoffet. Tyggegummien passerer derfor stort sett upåvirket gjennom magen og tarmen, bare litt langsommere enn matvarene vi tygger og svelger.

Det er ingen fare for at tyggegummien skal klistre seg fast til innsiden av magesekken, for den er hele tiden omgitt av væske, på samme måte som når vi har klumpen i munnen og tygger på den. Men lar man for mye tyggegummi havne i magesekken, er faren til stede for å få forstoppelse – og særlig hvis man også har svelget andre like ufordøyelige ting som sammen med tyggegummien lett kan danne propper i tarmene.

Det er derfor også smart å vente med å gi tyggegummi til små barn som ikke forstår hensikten.

http://illvit.no/spor-oss/er-det-farlig-a-svelge-en-tyggegummi

Skrevet

Hehe, det med blindtarmen er jo bare bullshit... Ikke farlig å svelge tyggis, men hadde nok ikke svelgt så mange per dag sånn personlig :)

Skrevet

HAHAHAHA... jeg sa bare hva jeg lærte som liten ;) Ingen tok den altså?

Når en spør dumt, så får en jo ofte dumme svar, eller...?

Skrevet

For noe massivt tullball!

Det eneste som skjer er at om man svelger litt for mange tyggis i løpet av en dag så får man løs mage/diare! Forstoppelse får du i hvert fall garantert IKKE

Jeg har svelget massevis av tyggis i over 30 år og har aldri hatt noen som helst plager av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...