Gå til innhold

Gifte seg med en Egypter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette?

Har veldig lyst til å gifte meg, men vet ikke helt hva alt går ut på når det er 2 forskjellinge kulturer.

Jeg har ikke høy nok inntekt til å få han hit til landet, er det noen ting som gjør at man få han hit etterhvert?

Hvor lett vanskelig er det å skille seg. Hørt noe om at man kan være gift i noen mnd i gangen, stemmer det?

Blir jo helt forvirret av dette...

Er bare redd for å hoppe ut i noe som jeg vil få masse problemer av...

Håper noen har erfaringer å dele med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke annet å si enn: Styr unna!

Skrevet

Hvis du tviler, hvorfor gjennomføre? Kjenn på magefølelsen din, du.

Skrevet

Proformaekteskap eller? siden du spør om det er lett å få skillsmisse.

I så fall er det ulovlig. Når det gjelder skilsmisse ellers så er det for vanlige ekteskap, man må vel ha vært gift i ganske mange år før man får norsk statsborgerskap i hvertfall.

Ellers anbefaler jeg deg å styre langt unna ekteskap med egyptere hvis dere da ikke er forferdelig forelska og rimelig sikre på at det er ment at dere skal leve sammen resten av livet. Sånne ekteskap koster mer enn de smaker har jeg sett. Kjenner flere som har vært gift med menn fra den delen av verden, de er verdens søteste og snilleste til den dagen de kommer under huda på deg, så skal de begynne å bestemme når man skal være hjemme, hvem man får treffe, hva man skal ha på seg, spise, snakke med og når man skal ha sex og barn.

Skrevet

Det er ikke noe proforma inne i bilde.

Jeg kan flytte dit om så måtte være, bare lurer.

For at jeg spør om skillsmisse er for at jeg vil vite litt åssen det er der kontra her hjemme. Har hørt om land som mannen kan bare si at de ikke vil være gift lenger.

Forstår at folk kan reagere, men jeg er eldre enn han og han vet at han ikke kan pelle meg på nesa ... han er av en nyere generasjon så de lever ganske likt som oss. Noen ting er det jo, men det kan jeg leve med.

Skrevet

Jeg var gift med en ifra nabolandet, han var den mest sjarmerende mannen jeg noen gang hadde møtt og kunne ikke forstå hvorfor han var interessert i meg. Men falt hodestups for denne mannen, noe jeg ALDRI skulle ha gjort. Vi giftet oss allerede etter 4 mnd sammen for jeg var overbevist om han var "the one", da endret han totalt personlighet.

Kontrollerte hva jeg gjorde til enhver tid, selvom han satt i andre delen av verden.

Ikke skulle jeg gå ut på noe, fikk såvidt gå i butikken (gjorde jo det selvfølgelig), ikke på fest, ikke se på andre+++

Ble tilslutt så lei av alt maset, så for å si det sånn etter 4 mnds ekteskap så ble det skillsmisse gitt!

Mitt råd til deg: Vær 100% sikker (ta av de rosa brillene)!

Lykke til!

Skrevet

Forstår hva du mener, defor jeg er ute etter litt erfaringer fra dere.

Har hørt at man må gifte seg i begge landene for at det skal gjelde. Hvis dere gifter dere der nede så er det bare han som er gift?

Stemmer dette?

Var det "lett" å skille seg eller er det et helvete det også. Fordi jeg er opptatt av skillsmisse er at jeg VIL vite at man ikke blir en eiendel resten av livet hvis det ikke fungerer.

Fint om du kan fortelle litt mere. Ang utgifter osv rundt dette. har prøvd å lete på nettet.

Skrevet

Forstår deg at du vil vite mest mulig før du gifter deg.

Godt tegn at du vil ta ansvar for hva du går til.

Håper du finner ut av det.

Skrevet

Jeg kan love deg at det er store forskjeller mellom dere, selv om dere virker like på overflaten. Det er et hav mellom dere, på mer enn en måte.

Jeg ville vært meget forsiktig, da disse mennene kan virke hodestups forelsket, men i virkeligheten er de sleipe ormer som gjør hva som helst for å komme seg til Norge. Mannen min snakker arabisk, og når vi var på ferie i Egypt fikk jeg virkelig et innblikk i hotellguttas verden. Jeg så jo hvor "forelsket" de var i disse norske/skandinaviske jentene, oppvartet dem uten like og gjorde hva som helst for dem. Men på arabisk snakket de bare om hvor lettlurte jentene var, hvor viktig det var for dem å komme seg til Norge, at de ikke egentlig brydde seg om dem og sånt. Jentene reiste hjem etter endt ferie etter en tårevåt avskjed (fra begges side), med lovnad om å holde kontakten. Dagen etter var det bare å suge seg fast på nye gjester.

Ingenting vondt om verken egyptere eller muslimer, de fleste er knakende fine mennesker. Men sånne som man møter på feriesteder skal man definitivt være kritiske til.

Om du gifter deg der nede, vil ikke ekteskapet være gyldig i Norge før dere bekrefter det her. Om dere gifter dere på islamsk vis, er det en del tradisjoner man skal gjennom for å bli skilt, blant annet skal dere gå til mekling flere ganger i løpet av et år. Selvfølgelig for å gi dere sjansen til å finne tilbake til hverandre. Så det er jo sånn sett en god ting, om det var snakk om et sterkt forhold i utgangspunktet. Men å ha kjent noen i noen få måneder, vil jeg ikke si er et godt utgangspunkt for et ekteskap. Men disse tradisjonene varierer etter land, gå inn på http://www.islam.no/forum/ og les litt, og snakk med folk. Der har du folk fra både den ene og den andre siden.

Nå skal jeg spise, så jeg må gå hehe....kommer tilbake med mer senere!

Skrevet

nei nei nei nei nei nei.....

Skrevet

Anonym 18.50 (?) hun som var gift med en fra nabolandet:)

Det lureste er om du reiser ned til Egypt, finner enn Norsk Ambassade (om det er), og gifter dere der. Du reiser hjem igjen, uten han, og søker familiegjenforening. Det kan ta ufattelig lang tid, opptil 1 år(om ikke mer)

Det stilles jo ett krav til deg om at du kan forsørge han her i Norge og har bolig o.l

Jeg godkjente aldri ekteskapet (fikk ikke tid til det,heldigvis), men så lenge dere har tenkt å bosette dere her i Norge, vet du jo hvilke regler som gjelder.

Ellers kommer det jo helt ann på hvilken religion han "tilhører" er han muslim blir skilsmissen utrolig hard siden du ikke har lov til det.

Søk litt på google så finner du utav forskjellige ting (www.udi.no) er ett tips;)

Her står det litt hva du trenger og han for å inngå ekteskap:http://www.norway-egypt.org/Norsk/konsular/vigsler/Ekteskaps_inngåelse_med_egyptisk_borer/

Skrevet

Det er det siste jeg ville gjort. I Egypt har du veldig få rettigheter som gift kvinne. Det er vanlig å kontrollere alle konas bevegelser, mange kvinner er stort sett hjemme.

Bor dere i Norge og reiser på ferie til Egypt med barn, kan det være at dere aldri kommer hjem igjen. Og barna dine blir muslimer som hater jøder.

Sjansen er der for at du kan bli lykkelig, men jeg tror den sjansen er veeldig liten.

Skrevet

Dessuten, tenk på hun amerikanske journalisten som ble halvveis voldtatt av en mengde med egyptiske menn. Hun la merke til at de nøt lidelsene hennes.

Riktignok skjedde dette under et opprør, men tror likevel det er betegnende for egyptiske menn.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med egyptere, men jeg gifter meg med en vest-afrikaner om 1,5 måned.

Vi er fra to ulike kulturer, men de ulikhetene klarer vi å håndtere bra. Vi er allikevel ganske like som personer, og jeg har på enkelte områder mer til felles med han enn med enkelte norske menn.

For å få han hit til landet, må du vise til både tidligere inntekt og fremtidig inntekt som ligger over inntektskravet.

Dere må ikke gifte dere i begge landene. Dere gifter dere i hans hjemland, og siden Egypt ikke har apostille, så går det ikke an å registrere ekteskapet i folkeregisteret her med en gang, men så snart udi har "godkjent" ekteskapet, så godkjenner også folkeregisteret det.

Hvis du har noen problemer, så er det bare å spørre.

I tillegg har vi et forum ( www.freeforum101.com/kulturkollisjon), der jeg vet at det er flere av brukerne med mann fra Egypt. :-) :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...