Gå til innhold

Utrygg ettåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 12 mnd som jeg tror er utrygg. Hun foretrekker å være kun på mitt fang (noe som sikkert er normalt) og skriker om noen andre tar henne. Om hun hører litt høy lyd bak henne når vi sitter på gulvet og leker krabber hun veldig fort til meg og klamrer seg fast mens hun ser bakover. Tror det går kaldt gjennom ryggen hennes når hun hører slike lyder. Hun blir også lett skremt av lyder, en periode var hun redd støvsugeren.

Jeg levde ganske usikkert under svangerskapet, var litt deprimert og hadde angst. Var i et forhold der det var mye krangling og redsel helt til barnet ble født prematurt, da gjorde jeg det slutt selv. Men har også i ettertid slitt med angst, særlig noen perioder. Prøver så godt jeg kan å ikke vise min redsel for jenta, selv om hun er så liten. F.eks. når det er mørkt og jeg hører lyder som fremmer min angst synger jeg en sang eller snakker rolig til jenta mi slik at hun ikke skal bli redd. Begynnelsen av livet hennes var også dramatisk og vi sov ikke i samme rom før hun var 2 mnd gammel, siden da har vi vært sammen nesten hver natt.

Jeg tror ikke jeg/noen andre har gjort noe som har gjort henne så utrygg, jeg prøver så godt jeg kan å ha faste rammer og rutiner på måltider og søvn slik at hun vet hva som kommer til å skje. GJør mitt beste for å ikke være redd når hun er tilstede, men det kan ikke alltid unngås.

Ofte lurer jeg på om hun vil inn i magen min igjen (den trygge gode magen), hun bruker nemlig å gni hodet sitt mot mitt bryst og hun gjemmer også armene sine mot meg slik at ingen kan ta henne.

Noen med erfaringer? Hva kan jeg gjøre for å gjøre henne tøffere eller tryggere? Hun skal begynne i barnehage i august, og slik det ser ut nå så tror jeg hun vil gråte dagen lang der.. Det får magen min til å vrenge seg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er iallfall normalt at ettåringer kommer med hodet sitt for å vise godhet mot foreldrene, og da ender som oftest hodet i magen til forelderen.

Men det er nok en fordel om du bruker en slektning noen timer i uka, en dagmamma eller en annen barnevakt en dag i uka slik at hun forstår at verden ikke faller sammen uten deg.

Når det er sagt, syns jeg det er for lenge for ettåringer å være fulltid i barnehage.

Skrevet

Takker for svar.

Prøver å bruke mormor flittig (eneste som bor i byen), men hun er nylig operert og bør ikke stresse for mye. Vi er ofte på besøk, og da blir det gjerne litt lek og bestemorkos også mens jeg er i nærheten.

Helt enig med deg om at det er for lenge for ettåringer å være fulltid i barnehage. Min jente skal være hjemme mest mulig, og aller helst skal hun kun være i barnehage 3-4 dager i uka mens jeg er på skolen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...