Gå til innhold

Jenta vil ikke studere medisin,far er rasende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nært vennepar av mine foreldre har en datter som alltid har hatt svært gode karakterer. Dette kan nok til en viss grad skyldes foreldrene da far er kirurg og mor lektor. Hun er russ i år og det har alltid vært forventet at hun skal søke medisinstudiet for hun er nærmest garantert plass med karakterene sine. Nå viser det seg at hun ikke har søkt seg inn på medisin til høsten og hun har unnlatt å fortelle foreldrene dette. Far er rasende og mor fortviler. Jeg har pratet en del med jenta i dag og hun sier hun fæler seg så ensom og utslitt fordi alle skal kreve noe av henne. Hun er enebarn og dermed farens 'eneste håpefulle'. Det har han selv sagt. Jeg har alltid visst at de har vært streng og satt krav til henne hele veien men visste ikke at det har ført til dette...hun sier hun vil flytte hjemmefra og gi en faen i hva foreldrene mener men at hun ikke tør innerst inne...sier også at jeg er den eneste som forstår henne..uff,hva skal jeg gjøre? Er det noe jeg i det hele tatt kan gjøre? Føler sånn med henne,ikke lett å være ung med et forventningspress hengende over seg hele tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om du spør jenta om du kan, med hennes tillatelse, snakke med hennes foreldre om det hun forteller deg og hvordan hun føler det. Eller at dere to kan snakke med foreldrene sammen?

Det kan være lettere for henne om hun har med seg en støttespiller og en som er på hennes side.

Skrevet

Jeg synes det høres bra ut, det som første innlegger skrev... At du ber om jentas tillatelse til å snakke med foreldrene.

Jeg synes det er fullstendig urimelig av foreldrene å kreve noe slikt, hun må selv velge hva hun vil bli. Om man har gode nok karakterer til å komme inn på medisin, betyr ikke at hun MÅ "bruke" de karakterene til å studere medisin! Det gjorde ikke jeg. :) Hadde gode nok karakterer til å komme inn overalt, men valgte til slutt et studium med opptaksprøve, hvor det ble lagt lite vekt på karakterer fra vgs.

De vil bare skyve jenta fra seg om de presser henne til å studere medisin. De gjør det for sin egen del (status), ikke for hennes egen del. Det er knalltøft å være lege, noe faren BURDE vite, og man må virkelig VILLE det for å bli det. Jeg bor sammen med en lege selv, og han sier at han håper våre sønner ikke velger å studere medisin......!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...