Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 For to uker siden bestilte jeg en time til sønnen min på 3 år.Han hadde da hostet på natten i noen uker. Vi har mye astma i familien, så tenkte det var greit å sjekke det. Han har vært mye forkjøla, med stygg hoste hvor han brekker seg til han kaster opp. Klarer ikke telle hvor mange ganger i løpet av 3 år han har vært slik. I morgen har vi legetime og hosten har selvfølgelig opphørt. Det jeg lurer på er hvordan han sjekkes ut for astma? Han er jo ikke surklete i brystet lenger.. Trodde de kanskje bare lyttet på de, og da tok en beslutning om det er nødvendig å sjekke det mer ut?? Noen som har erfaringer? Ble litt rotete dette her, håper likevel noen forstår Hi
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Når barna er så små går de ut i fra opplysninger fra foreldrene først og fremst (det er vanskelig å ta de tradisjonelle testene på så små), og videre er det vanlig å prøve ut astmamedisin for og se om det har effekt. Vår fikk diagnosen først etter at vi dro på legevakta mens hun var dårlig, der fikk hun prøve ventoline i forstøvingsapparat. Det hadde god effekt. Og de mente derfor at det kunne være astma hun hadde. Vi ble så utstyrt med ventoline og flutide og fikk henvisning til barnelege. Hos barnelegen var det mest prating (om hvordan vi hadde opplevd den siste tiden) hun fikk så et behandlingsopplegg, og så oppfølgingstime litt senere for å sjekke om behandlingen fungerte.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 V ble henvist til barneklinikken for vurdering, men vårt barn var bare 8 mnd når vi var der. Hvordan de gjør det med større barn, vet jeg ikke. Men det med oppkast er vanlig for astmabarn, og jeg tror de legger foreldrenes fortelling til grunn i stor grad når de vurderer hva som skjer neste gang. Så jeg tipper at du enten får medisin til han, eller blir henvist videre.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Sønnen min fikk diagnose "bronkitt" opptil flere ganger i året, og fikk penicilin hver gang. Tilslutt ble vi henvist til en barnelege. Der forklarte vi at han alltid ble dårlig på natta med voldsomme tørrhoste-anfall, men når vi kommer til legen er hosten alltid borte. Han hoster fælt når han er i veldig aktivitet og når han f.eks spiser noe kaldt. Barnelegen ga oss singlair-tabletter, og vi fikk ventolin og flutide som han skulle bruke i en prøveperiode. Er ikke i tvil om at det er astma han har, han har blitt 10 ganger bedre etter han fikk medisiner.. Leste også et skriv hos legen hvor det sto at om en person får diagnosen "bronkitt" mer enn 2-3 ganger i året så er det mer sannsynlig at det er astma.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Tusen takk for svar! Da drar jeg og forteller hvordan han har vært de årene han har levd. Han har også hatt falsk krupp flere ganger, så det har gjort meg usikker på symtomene i forhold til astma. Hosten er gjenkjennelig mtp falsk krupp, siden det er bjeffing. Men usikker på astmasymptomene. Eneste som jeg tenker på er at jeg drar til legen med en gutt som hverken hoster, surkler eller andre ting. Han er jo frisk, men jeg vil sjekke det ut.. Hmm.. Han trenger jo ingen medisiner nå i tilfelle! Jeg får bare høre.. Hi
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 ..må bare rette på meg selv; "singulair" skulle det selvfølgelig stå..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Jeg kjenner sønnen min igjen i sønnen din altså. Sønnen vår har derimot aldri fått diagnosen "bronkitt". Han fikk falsk krupp første gang da han var noen måneder gammel, og det har kommet gjentatte ganger i etterkant. Kanskje han har hatt bronkitt i tillegg. Han kan jo ha tørrhoste i flere uker på nattan, men ikke på dagen. Han kan også hoste når han springer mye el. Kjenner han igjen på det også.. Håper bare legen tar meg på alvor, selv om legen ikke hører noe når hun skal lytte.. Typisk at man får legetime så lenge etter at man ønsker, men slik er det. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå