Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Hei ! Jeg har en ganske alvorlig sykdom. Jeg er ung ( i midten av tjueårene), og har ikke vært ute i arbeidslivet lenge. Fikk min første ordentlige jobb etter studiet for over ett år siden, og kroppen min fikk et sjokk. Sykdommen min spiste meg opp, og det ble sykehus og cellegift. Stillingen min er på 50%, så jeg har aldri noen gang rukket å jobbe 100%. En spesialistlege har nettopp anbefalt meg å søke 50% uføretrygd. Det jeg lurer på er om det er mulig å søke 50% uføretrygd og jobbe 50%, selvom man aldri har vært ute i 100% jobb ? Må man nødt til å gå via fastlegen, eller holder det med at denne spesialisten starter prosessen ? Hun skulle sende meg et brev angående dette, slik at jeg fikk ordnet et møte med Nav og fikk vist de dette. Noen som vet litt om systemet ?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Ja det er mulig. Men hvor mye du vil få avhenger av tidligere inntekt. Det er minstesatser. Mulig du kan søke 50% ung ufør også hvis sykdommen inntraff før du fylte 26 og du blir delvis eller helt ufør før du fyller 36år, da skal du har mer utbetalt i tillegg hvis du får det innvilget, så snakk med Nav. Nå er det en lang prosess for å bli ufør, selv for de med klare diagnoser og skader. Jeg har selv en diagnose som fører til at jeg er delvis ufør, jeg fungerer ikke hvis jeg jobber mer enn 50%, ikke så lenge jeg har både barn og hus å ta meg av i tillegg. Jeg skal nå søke om 50% ufør og ei på Nav mente jeg hadde rett på ungufør siden jeg kan dokumentere at jeg har slitt med sykdom siden tenårene. Jeg kjenner mange med mindra alvorlige sykdommer og plager som er 100% ufør, men for meg er ikke det noen løsning, jeg har et brennende ønske om å jobbe mest mulig så lenge som mulig.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Tusen takk for at du svarte! Jeg fikk diagnosen før jeg fylte tjue, og jeg er ikke fylt 26 enda. Så da kan jeg vel muligens få innvilget ung ufør ? Jeg antar nok at det er en lang prosess, men jeg er villig til å "jobbe" litt for det. Nå har jeg snart gått sykemeldt i et år, og jeg føler meg på en måte "utrygg". Jeg er redd for framtiden, helsen, økonomien og ikke minst familien min. Hadde jeg fått dette innvilget hadde jeg på en måte følt meg tryggere på alle måter. Jeg ble syk av å jobbe i en 50% stilling, men ønsker fortsatt å prøve med det. Men når jeg da ble syk i en 50% stilling, vet jeg at jeg ihvertfall ikke vil klare noe mer. Men når man da søker uføretrygd, hva vil skje videre da ?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Tusen takk for at du svarte! Jeg fikk diagnosen før jeg fylte tjue, og jeg er ikke fylt 26 enda. Så da kan jeg vel muligens få innvilget ung ufør ? Jeg antar nok at det er en lang prosess, men jeg er villig til å "jobbe" litt for det. Nå har jeg snart gått sykemeldt i et år, og jeg føler meg på en måte "utrygg". Jeg er redd for framtiden, helsen, økonomien og ikke minst familien min. Hadde jeg fått dette innvilget hadde jeg på en måte følt meg tryggere på alle måter. Jeg ble syk av å jobbe i en 50% stilling, men ønsker fortsatt å prøve med det. Men når jeg da ble syk i en 50% stilling, vet jeg at jeg ihvertfall ikke vil klare noe mer.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Jeg fikk innvilget midlertidig uføre for noen år siden. Har nå aap, da det er ingenting som heter midlertidig uføre. Jeg er ikke varig uføre da, er vel det du satser på? Uansett, min psykolog sendte ett brev til NAV, tok ca 11 måneder og så fikk jeg brev med innvigelse av Midlertig uføretrygd i 4år. Før den tid hadde jeg sykepenger og rehab.penger..så alt gikk gradvis over til midl.uføre.. Nå er jeg friskere og snart snart ut i 50% jobb:=)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Ja, det kan du. Men sannsynligheten for at du får avslag er ganske stor. NAV vil sannsynligvis anbefale deg å søke AAP og du vil kunne få tilbud om tiltak for å mestre arbeidslivet. Så lenge du KUN har jobbet 50% og KUN har vært i arbeidslivet i ett år, så skal det litt til å dokumentere at det er akkurat 50% som er mas av det du klarer.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Du vil trolig bli satt på AAP i første omgang, i påvente av videre utredning. Da vil du få anledning til å ta utdannelse også hvis du har behov for det, eller utprøving i arbeidslivet. Varig ufør får man som oftest etter en grundig utredning og lang utprøving der uførhet blir konklusjonen. For å få ungufør så man man være minimum 50% ufør. Jeg kjenner ei som er 80% ufør, hun jobber en dag i uka for å komme seg litt ut og i håp om å en dag kansje komme seg mer ut i arbeid. Selv om man blir varig ufør så hender det at situasjonen endrer seg senere i livet og at man kansje kan klare mer arbeid når feks barna blir større og arbeidsbelstningen hjemme blir mindre. Det er mitt håp for framtiden i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 Hvis du nå er 100% sykmeldt, kan du ikke få innvilget 50% varig uførepensjon. Helsesituasjonen din er ikke avklart og arbeidsevnen din er ikke tilstrekkelig utprøvd. Søk derfor heller AAP slik noen her sier. Arbeidsevnen din må prøves ut før man kan stadfeste hva din varig funksjonsnedsettelse og inntektsevne kan bli. Helsepersonell skal være forsiktig med å anbefale noen en bestemt stønad og en bestemt %. Legene skal skrive en legeerklæring som inneholder en grundig beskrivelse av funksjonsevne, hva slags behandling du har gjennomført samt videre behandlingsplan og tidsperspektiv for dette. Det er NAV som vurderer hvilke rettigheter du har i folketrygden - ikke legen.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 Nei, nå er jeg 60% sykemeldt. Min vanlige jobb er en 50% stilling. Dette er noe jeg valgte selv i første omgang, siden dette er min første ordentlige jobb. Rett og slett for å vite hvor mye jeg tålte, og for å få en rolig start. Jeg fikk masse sykdomsaktivitet, flere sykehusinnleggelser for så å være sykemeldt i snart ett år. Jeg har heldigvis klart å gå fra 100% sykemelding til 60%, så jeg håper jeg klarer å jobbe 50% ( som er min hele stilling) innen jeg må nødt til å søke AAP. Men det jeg snakker om er de resterende 50%. De klarer jeg helt klart ikke, og det kan bli veldig alvorlig om jeg får flere slike tilbakefall, som er veldig skadelig for organer og lignende. Derfor lurer jeg på om det er mulig å søke uføretrygd de resterende 50% jeg ALDRI har jobbet.....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #10 Skrevet 20. mai 2011 Hvis du jobber 40% av din 50% stilling, så vil det jo si at uførheten din pr i dag er ca 70% per i dag. Igjen; man kan da ikke konkludere med at arbeidsevnen din er VARIG nedsatt med 50%. Derfor bør du søke AAP og dermed få tilgang til virkemidler gjennom NAV for å avklare restarbeidsevnen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå