Gå til innhold

Sykepleiere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg og hva menes med å identifisere behov for sykepleie hos en pasient?

Jeg vurderer å begynne på sykepleie men er redd jeg ikke er utadvendt nok, ser liksom for meg sykepleiere som utadvendte og skravlete og jeg er gansje sjenert og innesluttet. Men kan absolutt gi av meg selv på tomannshånd. Kan jeg noensinne bli en god sykepleier? Må man være utadvendt med høy latter for å bli en god sykepleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksempel på en typisk arbeidsdag: Jobber på en kirurgisk avd på et av landets største sykehus..

07.00 Arbeidsdagen starter. Alle leser rapport hver for seg på dataen. Jeg sjekker også blodprøvesvar, legerapport osv. Ofte nye pasienter som har kommet siden dagen før som man må sette seg inn i.

07.30 Dersom jeg er gruppeleder den dagen, starter jeg med å sjekke medisiner før jeg går rundt og deler de ut. Hvis jeg ikke er gruppeleder, er det ut å sette pasientene i gang med morgenstell, og evt hjelpe de som trenger det. Før morgenstell måles blodtrykk og puls, evt blodsukker for de som har diabetes. Den som deler ut medisiner måler temperaturen på alle pasientene.

09.00 Frokost for pasientene

ca 09.30 Dersom jeg er gruppeleder, er det previsitt med legen der vi går gjennom alle pasientene. Blodprøver, røntgenbilder, videre plan osv..

Så går vi legevisitt rundt til alle pasientene.

Om jeg ikke er gruppeleder, så brukes tiden etter frokost til rydding, mer stell e.l..

11.00 Fellesrapport. Gjennomgang av hva som ble gjort på legevisitten, og delegering av oppgaver videre for dagen. Eks på oppgaver: Sårskift, fjerne dren, fjerne urinkateter, kateterisere, stelle SVK, legge inn veneflon, kjøre pasienter til og fra operasjon, ta imot elektive pasienter, overvåke nyopererte pasienter, mobilisere osv osv...!

Så spiser jeg lunsj en gang mellom 11.30 og 12.30 om jeg er heldig:)

13.00 er det lunsj for pasientene.

Resten av dagen fortsetter man på oppgavene nevnt over.. En gang mellom 13.30 og 14.20 skriver jeg dagens rapport, og 14.30 er det vaktskifte:)

Hele dagen løper vi med smertestillend og kvalmestillende, både tabletter, iv, og sc. Bruker også mye EDA og smertepumper på avdelingen, så dette gjør vi også hele dagen. Som du ser, MYE forskjellig, og veldig spennende!!

Dette var bare et eksempel, ingen dager er like!

Klart du kan bli en god sykepleier selv om du ikke ler høyest og bråker mest!! Go for it:) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...