Gå til innhold

Barnehagen er så lite ute!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våren har kommet for lengst, det er tørt ute, godt og varmt.

Avdelingen til jenta mi er så sjelden eller lite ute!! Hun går på småbarnsavd, og alt de trenger å ta på de små er joggesko og kanskje en jakke. Men de er ute toppen 30 min pr dag, ikke alltid det engang.

Gutten min på 4,5 går på en annen avd. De er også lite ute, maks et par timer om dagen.

Regner det ute er hverken småbarns eller store barn ute. Begge har nytt regntøy som er så godt som ubrukt.

Jeg synes det er utrolig lite. Ungene blir utrolig slitne i hodet av å være inne mesteparten av dagen. Mye støy, etterhvert dårlig luft, mange barn på inneområdet etc etc

Barn har da utrolig godt av å komme seg ut, løpe, klatre, leke i sandkassen og ikke minst få masse frisk luft? Det må jo være godt for de voksne også å komme seg ut?

Hvem bør jeg ta dette opp med? Styrer eller ped.leder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så erkelig. Hos oss er det nesten omvendt - at jeg følte de var ute litt vel mye når det var på det kaldeste. Men vi er heldige med barnehage.

Kanskje du kan snakke med en representant for foreldreutvalget?

Skrevet

Ta det opp med ped.leder først. Men hvis du har store krav er det bare å søke overflytting til annen barnehage. Enten er det for lite eller så er det for mye ute......ahhhh...Husk å velg friluftsbarnehage neste gang.

Men, har du forresten lest årsplanen? Hva står det der? Der skriver barnehagen om hva som er viktig for akkurat denne barnehagen. Kanskje de fokuserer på helt andre ting??

Skrevet

Sånn er det hos oss også:(

Har tatt det opp med ped.leder og styrer, det ble litt bedre, men de kommer med så utrolig mange unnskyldninger.

Tar lang tid å kle på, noen barn vil ikke være ute og bla bla

Jeg skjønner at det tar tid å kle barna, men andre b.hager klarer det jo.

Har snakket med kommunen om å bytte b.hage men det er jo så fullt overalt. Mi går også på småbarn og skal det 1 år til. Så ser for meg en lang og kjip vinter for henne i år også:(

Vi er på sørlandet, og her er det jo så fint vær, men de er ALDRI ute om ettermiddagen, kun formiddag:(

Skrevet

Så kjedelig.. I vår bhg syntes ejg de heldigvis er veldig flinke..

Greit de ikke var helt vilt mye ute de verste vintermnd, men det er jo rett og slett fordi noen av barna på småbarnsavd. som vi er på ikke klarer å bevege seg i dress og sko i høy snø når de faktisk ikke kan gå en gang.

Nå er de ute hele tiden. Hente små´en i dag og fikk høre at han har vært ute heeele dagen. Med unntak av den 1,5 timen han sov i vogna. Til og med spiste ute.. Sånn syntes jeg det skal være på solværsdager!

Ta det opp med ped. leder, og hvis du ikke får gjennomslag der, så går du til foreldrerepresentant, eller styrer!

Skrevet

Snak med FAU. De kan kreve at slike ting blir endret.

Alternativt tar du ungene ut av barnehagen og latr dem begynne et bedre sted.

Skrevet

Det er jo lettere sagt enn gjort med så manko det er på bhgplasser mange steder i dette landet..

Hilsen ikke Hi!

Skrevet

Tror der er mye latskap i personalet rundt omkring. Skjønner at det tar tid å kle på unger og at det kan være stressende...men andre barnehager klarer det! Så får de heller finne seg en annen jobb om det er så grusomt å kle på de små (eller store)

Skrevet

Kjenner meg privligert og lykkelig over at mine barn går i naturbarnehage (yngste begynner til høsten på småbarnsavd. der). De er selvsagt inne når det er sprengkulde om vinteren. MEn ellers er de ute stort sett hele tiden.

Tror ofte, hvis de ikke er på tur, at de spiser inne pga. faren for veps etc, men ellers er de på tur, ute på uteområdet eller nede på gården nedenfor barnehagen hvor de bl.a dyrker grønnsaker i sin egen grønnsakshage.

Småbarnsavd. er også ute. De har en formiddag i uken inne hvor de gjør formingsaktiviteter. Ellers er de ute hvor de også maler, synger sanger, har samlinger i lavvo etc.

Enig med ped.leders uttalelser: Barnehagetiden er kort, når de begynner på skolen blir det mange år med mye mer stillesitting etc. Hun mener at barn som har brukt kroppen masse i tidlig barndom har lettere for å kunne konsentrer seg på skolen.

Liker man ikke barnehagens filosofi, ja da søker man en annen barnehage.

Skrevet

Min gutt går også på småbarnsavd. Nå på våren er de alltid ute om ettermiddagene. Er været fint er de av og til ute om formiddagen også. Synes det virker bra.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt det opp med både ped. leder, styrer og foreldrerepresentant. Det må gjerne flere kanaler inn for å nå fram er min erfaring.

Vi har tatt opp enkelt saker med både ped leder og styrer i vår bhg og har både opplevd å bli hørt og fått positiv tilbakemelding på det. Men nå er vi så heldige at dette er personer som ser det som positivt med innspill da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...