Gå til innhold

Bleieavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å "tvinge" avvenning av bleie selv om det bare blir de dagene vi er hjemme hele dagen? Det vil altså si stort sett bare i helgene og på ettermiddagen. Arvingen er 2 år og jeg vil uansett forsøke å venne ham av med bleie i sommer, men jeg har i dag altså forsøkt ham uten bleie, men med bukse. Det ser ut til å gjøre det vanskeligere for ham å tenke på at han må springe på potta for å tisse, enn når han er naken. Han har så langt tisset ut tre bukser og han syntes det både var trasig og ekkelt å bli våt.

Jeg vet mange venter til de "er klare", men det kan jo ta evigheter, og JEG er klar for at han slutter nå. Han nekter forøvrig å bæsje på potte, så det er også noe vi må øve på. Han kniper rett og slett igjen!

Noen erfaringer og råd på "tvunget" bleieslutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvinger du til bleieslutt kan det virke mot sin hensikt og ungen bruker bleie enda når han blir 4-5 år.

Hvorfor slik hastverk?

Gutter er stort sett senere uten bleie en jenter med bleieslutt og de ligger vel gjennomsnittlig på 2,5-3,5 år.

Skrevet

Vel, vi "truet" vår sønn til å slutte, han hadde aldri sluttet ellers. Han sluttetda han var 3 år, og jeg husker jeg skrev omtrent helt likt innlegg her den gang og ble halshugd av halvparten her.

Noen trenger å bli tvunget til slike ting, sånn er det bare.

Sønnen min er en som man må pushe en del fordi han liker at ting er comfortabelt hele tiden, men noen ganger må man presse han litt.

Han ville ikke slutte med bleie, eller han ville, men han var redd for at det skulle bli ucomfortabelt.

Han har aldri hatt et eneste uhell, siden jeg "tvang" han til å ta av bleia.

Man kan ikke alltid vente til ungen er klar for det, sånn er det vel med smokken også ?

Er de ikke fysisk klar for det, så er det en helt annen ting.

Skrevet

Synes det var tidlig med 2 år, og han virker jo langt i fra klar.... De fleste jeg har hørt om hvor barna har sluttet tidlig, er fordi barnet har villet det selv.

Skrevet

Vi begynte i god tid før sommeren med faste dorutiner. Begynte med rett etter kveldsmat osv. Dette gjorde vi før vi tok av bleia.

Det var skryt og hurra når bleia var tom.

Det er også som regel ganske lett å se når de skal tisse og hvis man er rask på labben da - så rekker de toalettet.

Skrevet

Har forsåvidt ikke noe hastverk, men hadde jo vært praktisk å slutte denne sommeren. Neste sommer er han jo 3 1/2 år. Kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å slutte før den tid. Er nok kanskje litt tidlig nå, det er derfor jeg nøler, men på den annen side så har alder for når barn er avvent økt. Det betyr at det faktisk er mulig å avvenne de tidligere, i gjennomsnitt, enn det de fleste gjør i dag.

Vil derfor gjerne ha erfaringer fra de som har gjort det.

Skrevet

Hva med å ta han med på butikken å kjøpe tøffe truser? Var slik vi begynte med vesla her.

Hun var ikke så motivert, men ville gå med trusene sine. Hadde mangen uhell, men plutselig en dag gikk hun på potta. Slutta med bleie da hun var 2,5 år. Er ikke så veldig glad i å bæsje der enda, men maser ikke på henne.

Skrevet

Jeg synes 2 år er altfor tidlig å forvente at de skal vennes av med bleier. Er de godt over 3 år kan man kanskje begynne å vurdere at noe gjøres, men en 2-åring bør få slippe tvang hvis han ikke er klar for avvenning.

Skrevet

Synes ikke dette er "tvang".

Ta av bleia, sett frem potte eller krakk og doring på do og ta den tiden det tar.

Tvang synes jeg det blir når ungen blir 3 - 4 - 5 og fortsatt ikke er "klar" for å ta av bleia, foreldrene blir mer og mer desperate, konfliktnivået i forhold til dogåing ganske høyt og både foreldre og barn blir frustrerte og lei.

Selv har jeg brukt fremgangsmåten du har gjort på to 2-åringer (min egen + da jeg var au pair). Begge ble bleiefrie på under en uke (med mange uhell på veien selvsagt). Da bare tok vi bort bleiene helt. Min egen ble bleiefri på dagtid like før 2-årsdagen og på natta like etter. Hun nærmer seg nå 3 og har ikke hatt et eneste uhell på 4-5 måneder tenker jeg.

Min erfaring er at det er minst like enkelt å få ungen til å slutte med bleie som 2-åring som som 4-åring. Jeg jobber i barnehage og ser sjelden at 3-4 åringene blir "klare" for bleieslutt. Man kan ikke forvente at unger skal gå på do når de har på bleie!?! Det gidder de faktisk ikke... Så du kan ta en runde med "tvang" nå eller du kan vente et år eller to og ta "tvangen" da.

Skrevet

Vi har drøyd bleieavvenningen med vår eldste lenge (fordi jeg synes bleier er både enkelt og praktisk hehe;)- dvs hun har hatt god kontroll på saker og ting lenge, og bæsjet/ tisset mye på potta i ca et halvt år nå (på eget initiativ, vi har ikke pushet henne i det hele tatt). Helgen for 2 uker siden bestemte vi oss for å prøve en dag uten bleie, bare for moroskyld, og det gikk over all forventning- to uhell første timen uten bleie, men etter det har hun hatt NULL uhell, verken i barnehagen eller hjemme.

Så her har vi nesten ikke hatt noen "bleieavvenning" føles det som, siden det gikk helt av seg selv uten noe ekstra jobb, og det tror jeg skyldes nettopp det at vi ventet til hun var veldig klar for det selv, og ikke har stresset i det hele tatt. Hun er 2,5 år nå forresten, og jeg tror det hele hadde blitt MYE mer strevsomt, for alle parter, hvis vi hadde tvunget gjennom bleieslutt i høst, da hun var bare 2 år gammel..

Skrevet

Jeg kunne også gjerne tenkt meg at mini på 2,5 år slutta med bleie nå...men han virker overhode ikke interessert. Og ikke har han tid til å gå på do/potte heller når vi ber han om det. Gjør han det sitter han stille max 15 sek....så det kommer jo aldri noe. Han er en travel og aktiv type. Bør jeg stresse dette? eller kommer det av seg selv etterhvert?

Hvis du gjør et forsøk på tvungen bleieslutt Underveis, så får du fortelle oss hvordan det går!

lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...