Gå til innhold

Hvordan er matbudsjette deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en famile på 4 med 2 små på 2 og 4 år.

Bruker ca.10.000 om ikke mer på mat.Jeg handler det jeg vil ha.

I tillegg kaster jeg mye mat.Dette er flaut.

Har nå tenkt å bli flinkere til med handlinga =)

Skal prøve å sette opp ukes meny og i tillegg ha en maks grense i uka på handling.

Tips motas med takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er 2 voksne og en gutt på 5. Har et budsjett på 8.000 for mat og husholdningsartikkler, sjeldent vi bruker opp alt.

Anbefaler å lage en oversikt hva du skal lage til middag og ikke minst mengder. Jeg pleide lenge å lage altfor mye, men ingen var glad i å spise rester dagen etterpå.

Skrevet

Vi er en familie på 3, mamman,pappan, og lille tulla på 1 år. Hun spiser alt vi spiser. Vi har et budsjett på 4000 på mat og husholdning. Vi lager middagslister, og skriver alltid handleliste. Kjøper kun ting utenom hvis det er gode tilbud på kjøtt osv.

Det funker bra for oss! Vi har i tillegg egen konto til dette, med tilhørende kort! Helt genialt!

Skrevet

Vi bruker 5000/mnd på mat, har også eget kort på felleskontoen. Disse pengene brukes også til kattemat, husholdningsartikler, bleier osv. Sløser ikke for å si det sånn.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn (2½ år og 2 mnd) og bruker ca 6000 kr i måneden på mat (da kun handling i butikk, ikke lunsj på jobb, restaurant/cafébesøk, kiosk e.l.). Da spiser vi akkurat det vi har lyst på, lager all mat fra bunnen av og handler i butikker med godt utvalg (som gjerne er dyrere).

Mitt beste tips er å lage ukemeny og handle bare en gang i uka. Da handler du bare akkurat det du trenger og det er lettere å planlegge det å bruke opp rester.

Å kaste mat i stor skala er en uting. Lag mindre mat, kjøp færre ting Dere trenger f.eks. ikke alle slags valgmuligheter innen pålegg hvis det ender opp med at alt bare er halvspist før det kastes, da er det bedre med færre valg som faktisk spises opp. Beregn akkurat hvor mye dere trenger til middag. Frys ned rester eller bruk dem til lunsj dagen etter. Selv et par kokte poteter og en pølse kan fint inngå i middag eller en enkel lunsj- eller kveldsrett senere i uken (f.eks. lage omelett). Melk og andre meieriprodukter som holder på å gå ut på dato kan du lage vaffelrøre av og fryse ned til du trenger det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har budsjettert med 5000 en lang periode, men har gått opp til 6000. Det er til mat og husholdning.

Er 2 voksne og 2 barn.... Det går fint det :) Kaster mye mat selv, syns jeg.

Skrevet

Lag handleliste før du drar i butikken (hvis du ikke har det) og ikke minst ukemenyer!

Vi har for 6 uker av ganger - helt herlig! Noen ganger vi forandrer innimellom, sånn er det jo noen ganger.

Men, vi skulle gjerne handlet bare en gang i uka.. men plutselig har vi glemt noe og da handler jeg alltid noe annet, blad, frukt eller noe annet. Målet er 2 ganger i uka, maks!

Stohandel til helga og kjøp evnt. inn frukt og grønt når det trengs.

Skrevet

Vi er to voksne og et barn, og bruker i snitt 9000,-. Noen ganger mer. Kommer an på gjester og om når vi handler i Sverige.

Kaster lite mat. Planlegger retter utifra det som er i kjøleskapet, så varer ikke går ut på dato. Er også blitt flinkere til å lage passe porsjoner, så det ikke blir middagsrester igjen + å fryse ned om jeg ser at f.eks. en pakke karbonadedeig går ut på dato før vi får brukt den.

Skrevet

Familie på 2 voksne og 2 barn - 6 og 4 år.

Bruker mellom 6000 og 8000 i mnd på mat/husholdningsartikler.

Skriver liste og handler hver fredag. Sparer mye på det i forhold til å handle hver dag...i tillegg er jeg obs på når det er tilbud på ting, for eks kyllingfilet eller karbonadedeig, så kjøper jeg endel og fryser ned. Var også fæl å kaste mat før, men har etterhvert blitt mye flinkere å lage passelige mengder og å ta vare på rester hvis det skulle bli noe igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...