Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Jeg har en datter på 7 år som er litt tykk. Hun er ikke veldig tykk, men nok til at hun selv har lagt merke til at hun er en av de 5 tykkeste i klassen Hun er ca 120 høy og veier 26 kg, hun bruker str 128 i klær. Men vi sliter litt med å få på henne alle slags bukser fordi hun er tykkest rundt baken. Jeg syns selv at hun spiser ganske sunn mat, kunne selvfølgelig vært bedre, men er vanskelig å være helt perfekt dette er hva hun spiser en typisk dag: Frokost: en brødskive med makrell i tomat og et glass ekstralett melk Matpakke på skolen: en brødskive med makrell i tomat/salami/ost/leverpostei + en fiskekake og gulrot og agurk (dette er til 2 måltider på skolen) + en flaske med vann Middag: fisk i forskjellige varianter 4 dager i uken (laks/ørret/steinbit i ovnen/torsk/sei o.l) og kylling eller kalkun en dag i uken + grønnsaker og ca en ss fullkornsris. Tomatsuppe med egg en dag i uken. Og taco en av dagene i helgen. Kveldsmat: en yoghurt fra yoplait som heter dobbel 0% eller noe slikt, eller et eple. Hva gjør jeg feil? Hun vil så gjerne bli litt slankere, men jeg klarer ikke å få henne ned i vekt :/
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Istedenfor å se på matinntaket så burde dere se på aktivitetsnivået. Er hun i nok aktivitet?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Hvis hun bare sitter på ræva hjelper det ikke hvor lite hun spiser... Ut på tur!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Det er ikke noe i veien med kostholdet hennes. Hvor mye er hun i aktivitet? Tenker da på skikkelig fysiske aktivitet, ikke bare det "å være ute" eller "leke". Hvor ofte gjør dere fysiske aktiviteter sammen med henne? Feks dra i svømmehallen, sykle tur/gå på ski, gå tur i skogen osv?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 sier som hun øverst her. Er hun i aktivitet? Synes maten ser helt fin ut. Men kanskje hun må bevege seg litt mer? Hvis ikke så er det jo faktisk en mulighet for at det kan være noe annet. At dere tar en tur til legen og tar noen prøver. kanskje det er noe hun ikke tåler eller liknende.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Jeg glemte å skrive aktiviteter ja.. Hun trener aktivt 3 dager i uken (håndball og dans), og er ute flere timer hver dag og leker. Ellers er vi i svømmehallen annenhver lørdag og går tur i skogen og har piknik annenhver søndag eller går tur i byen og går på museum. Hun er hos pappa annenhver helg, og hva hun gjør der vet jeg ikke. Om vinteren er vi også i ishallen og øver på skøyter en gang i uken. Så hun er veldig aktiv. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Finn en fritidsaktivitet hun liker med mye fart i. Ballspill e.l. en til to dager i uka og så kan du jo innføre en fast dag i svømmehall. Kjøp sykkel, ski, skøyter osv for å oppmuntre til aktivitet. Evt noen stilige turklær, sekk osv. Barnas turlag, Røde kors osv er kjempefine tilbud for å få barna ut å røre på seg. Synes det høres ut som dere er kjempeflinke med kostholdet iallefall;)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Vi har vært hos legen og tatt alle mulige prøver, men finner ikke noe galt. Legen sa også at hun bare må bevege seg mer, men vi har ikke tid til mer aktivitet. Hun skal rekke å gjøre lekser også + at vi begynner med kveldsstellet klokken 7 :/ HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Syntes hun spiser ganske sunt. Er nok ikke der problemet ligger tror jeg. Prøv å øke aktivitetsnivået. Meld henne på en fritidsaktivitet som turn eller lignende. Gå faste turer i helgene. Vær mye ute i bevegelse også i ukedagene. Voksne skal ha 30minutter fysisk aktivitet hverdag, men for barn er det 60minutter hver dag. På skolen er det minimalt hvor mye de beveger seg. Etter jeg var i praksis på grunnskolen i 1klasse fikk jeg sjokk over hvor mye de satt i ro. Eneste tiden de fikk bevege seg var i friminuttene. Resten av tiden satt de i ro på hver sin stol (slik var det ikke når jeg gikk i 1klasse) Etter leksene er gjort gå ut og lek. Det er mye man kan gjøre på ute, det er kun fantasien som setter grenser.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Hørest ut som hun spiser sunt. Du nevner ikke godteri og unødvendige mellommåltid, men ville begrenset kjeks og søtsaker til lørdager. Aktivitet kan jo også ha noe å si, men hun er jo bare 7 år. Hvordan var dere som foreldre i den alderen? Kanskje høre med helsesøster om dette? Barn vokser jo i rykk og napp, og det er jo noe som heter hvalpefett. Ville hvertfall ikke begynne med noe diett eller slanking på noen som er så unge. De sier jo at en burde vere obs i 11-12 års alderen, for det kan legge grunnlag for videre vektøkning om de da er overvektige. Ellers tror jeg ikkje det er så bekymringsverdig. Selv var jeg større enn de andre i den alderen, frem til jeg var 11-12. Hvalpefettet rundt magen hang i til jeg var 15, så plutselig satt formene på riktig plass. Har aldri slanket meg, og var over gjennomsnittet glad i søtsaker.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Kan jo også nevne at vi ikke har bil, så vi går MYE hver dag. Hun hjelper også til med å bære handleposer når vi har vært i butikken. Jeg er rett og slett fortvilet fordi jeg føler vi har gjort alt vi kan for å hjelpe henne med kosthold og aktiviteter, men ingenting ser ut til å gi resultater HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Det er en av tre mulige: 1. Maten 2. Lite aktivitet 3. At hun har en sykdom Det er ikke verre enn det
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Jeg syns hun spiser for lite jeg. Èn skive med seg på skolen? Og etter middag kun en youghurt? Ender det opp med at hun spiser masse til middag siden hun har spist bare 2 skiver og en frukt fra tidlig morgen frem til middag?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Hun spiser ikke så lite egentlig, En skive + agurkpinner hver dag i storefri og på sfo spiser hun fiskekake og gulrot (mer rekker hun ikke å spise fordi hun er litt vimsete og glad i å prate;)). Til middag spiser hun et stykke med fisk/kylling/annet kjøtt vi evt har + så mye grønnsaker hun vil og ca en ss med ris (hun hater ris, men jeg vil at hun skal ha litt av alt slik at hun ikke blir kresen). Vi spiser middag ca kl 5, og hun spiser da en yoghurt til kvelds/dessert fordi hun begynner med kveldsstellet kl 7 som jeg skrev lenger opp. Derfor rekker hun ikke å bli sulten etter middag. Hun får svært lite kjeks og søtsaker (kun i helgene), og da er det svært små mengder. Hun er faktisk mer glad i å fruktbiter som hun kan dyppe i vanilje yoghurt til lørdagsgodt enn sjokolade.. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 Jeg er klar over det, og det er derfor jeg ba om tips her inne siden vi ikke finner noe galt med henne hos legen. Alt som betyr noe er jo at hun har det bra, og jeg er villig til å gjøre alt i min makt for å hjelpe henne til å få gode vaner og en sunn livsstil. Nå har jeg jo skrevet hva hun spiser og hva hun gjør av aktiviteter, så da håper jeg noen kan se hva jeg gjør galt HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 Du sier at hun spiser sunt og godt, at hun er i mye aktivitet og at hun ikke er syk. Hmm... Noe må det da være siden hun er tykk?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #17 Skrevet 19. mai 2011 søsteren min var litt smålubben når hun var liten. Litt kompatkt. Men hun vokste det av seg Det er kanskje bare valpefett? Du må ikke ha for stort kroppsfokus på henne heller! Noen barn er større enn andre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå