Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Bruker bleie, og de gangene barnet ikke har bleie så tisser barnet på seg. Dette synes barnet er veldig flaut, ofte så steller barnet seg selv om morningen og river av våt sengetøy. Kan jo ikke kjefte heller, men er så kipt å måtte vaske å vaske... Om barnet ikke får vann etter leggetid så skjer det uansett, barnet klarer bare ikke kontrollere at det skal gå på do på natten om det våkner. Hva skal vi gjøre med dette? Barnet synes det er lite kjekt med bleier,kan forstå det da barnet er snart 5år... Huff... Sluttet med bleie rundt 4års alder så sent ute der også. Prøvde uten bleie i 3 måneder, men uhell sjedde omtrent hver natt så da hadde vi ikke annet valg enn å ta på bleie igjen...det har barnet nå...men i går ville ikke barnet ha bleie å selvfølgelig så var uhellet ute i natt. Råd mottas med stor takk!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Det finnes medisiner for dette. Har du ikke vært til lege med barnet? Husker ike hva medisinen het, men det er visstnok et hormon som skal frigjørs vha av medisinen. Kjenner flere som går på den.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Hmm..det finnes vel tepper som piper og alt mulig sånt. Eller du kan vekke barnet før du legger deg. Datteren min har vært tørr på dagen siden hun var 2.5, men bruker fortsatt nattbleie. HS og lege sier det er helt normalt. Forskjellen er vel simpelten at ditt barn synes det er flaut, mens mitt ikke synes det. Da stiller det seg helt annerledes.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Du må jo følge barnet på do igjen før du legger deg.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Jeg var og såkalt sengevæter når jeg var liten. Mamma tok meg med til fastlege og fikk henvisning til utredning. Først var jeg gjennom noen undersøkelser for å stadfeste at det ikke var noe fysisk. Når de kunne utelukke dette var det barnepsykolog neste. Jeg og mamma låg da på sykehuset i overkant av en uke der jeg snakket med psykolog daglig. Hun forklarte meg hvordan kroppen og blære virket og hvordan jeg skulle kjenne etter. Dette var veldig effektivt og jeg har bare positive minner fra dette oppholdet.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Hvis barnet ikke er fyllt 5 år enda vil jeg si det er innenfor normalen, og at bleie er den beste løsninga inntil videre. Noen er tørre tidlig, andre seint. Husk at omkring 1 av 5 førsteklassinger ikke er helt tørre om natta. Jeg tviler på at noen lege vil gi dere verken medisiner (minirin, som bla kan gi hodepine som bivirkning) eller tissealarm (som er et forferdelig stress for hele familien) enda, men dere kan selvfølgelig ta en tur til lege og be om utredning. For de aller fleste er dette et spørsmål om modning og ordner seg selv innen 6-7-års alder. For å øke bevisstheten til barnet kan dere prøve å lage en liten kalender (se torrhelenatten.no, der har de noen fine du kan skrive ut, dessuten kan du lese mer om problemet og hva som er normalt) og gi et klistremerke for hver natt som barnet er tørt og si at når h*n har klart et bestemt antall på rad så er det slutt på bleier, evt avtale andre premier etterhvert. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 HI her Nå føler jeg meg som en dårlig mor, er det virkelig normalt at barn er tørre fra 2.5års alderen på natta? Barnepsykolog? Medisiner? Huff hva er galt med datteren vår da..vi må ringe legen altså? Blir redd jeg..at noe er galt:(
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Altså nei ikke før vi legger oss..kanskje jeg bør vekke henne da ja. Takk for tips. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå