Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Når jeg fikk sønnen min lå jeg på OBS-posten en uke etter fødsel, der møtte jeg 3 damer på spiserommet som alle var 22 dager over termin, de var ikke satt i gang og 2 av de hadde svangerskapsdiabetes. Visst dette er forsvarlig svangerskapsomsorg, ja da kan dere kalle meg en krakk! Er 2,5 år siden, men har angst for at det samme skal skje med meg, termin 7. desember, men med KK i Bergen kan jo dette bli et januarbarn!! Kan ikke helsedirektoratet få ræven i gir og komme med nye retningslinjer snart?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Det er helt sykt! Og jeg er så glad jeg ikke tilhører der.. eller i ytterste konsekvens gjør egentlig det, siden det er dit jeg blir sendt dersom sykehuset her ikke har kompetanse.. Jeg har ei venninne som fødte på Haukeland for noen år siden HUn hadde termin 6. desember. Hun hadde lett svangerskapsforgiftning. Ble satt i gang 20. desember, og ungen ble tatt med akutt keisersnitt natt til julaften..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Helt alvorlig, om du har termin i desember, HI, så kan du ikke begynne å tenke på overtid ennå??? Jeg har forøvrig født tre barn på Haukeland, to av dem godt på overtid, og jeg har overhodet INGENTING å utsette på KK i ettertid. Finn noe annet å bekymre deg over, du!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Jeg fødte 24 dager over temin på KK/haukeland for 5 år siden. Har MYE å utsette på kk, både før, under og etter fødsel. Men for de aller fleste går det jo ikke sånn!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Det er helt ufattelig at det skal kunne gå ann!!!! KK burde vært politianmeldt. Hadde jeg fått en krone for alle hårreisende historiene jeg har hørt om KK Bergen hadde jeg nesten sluppet å jobbe. Mange som skal føde på KK som får store deler av svangerskapet ødelagt pga tidligere erfaringer og sine nærmestes erfaringer som er virkelig grøsserhistorier. Man burde ikke måtte bekymre seg for å ikke få hjelp av helsepersonell når man går gravid.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Fikk lysst til å påpeke at det kanskje ikke er så rat at de vil vente lengst mulig før de får enda flere bergensere inn i verden, men så fant jeg ut at det kanskje var en litt vel usmakelig kommentar.... Ooooops
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Ja, du mener det er greit å øke risikoen for å få flere døde baby-bergensere? Sofistikert...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Hjelpemeg da damer! KK er ikke verre eller bedre enn mye annet, og vet du hva? Med innstillingen at det blir vanskelig å gå på overtid i DESEMBER(??? Vi snakker 6 mnd frem i tid!!) er det ikke rart det blir problemer. Til deg som aldri mer hadde trengt å jobbe hvis du fikk en krone pr grløsserhistorie fra KK i bekjentskapskretsen, enten lever du selvforsynt på en fjellgård, du krisemaksimerer noe alldeles vanvittig eller du er ikke god i matte.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Jeg er ikke fra Bergen, men Hakeland og KK er det sykhuset jeg har hørt mest dritt om og vanvittige historier. Så jo, jeg tror de er LANGT verre og MER vanskelige enn andre sykehus.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 ære være lillehammer og dr Nakling sier nå bare jeg.. her får man ikke lov til å gå mer enn 11 dager over.. den 11 dagen kommer man inn og går ikke ut igjen uten baby er virkelig glad for at jeg hører til her.. men det er da fritt sykehusvalg? da går det jo ann å søke om fødeplass et annes sted?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Jeg har fått to barn på KK og dessuten jobber jeg innen helsevesenet. Nesten alle mine kollegaer som har erfaring med KK på en eller annen måte har masse negativt å komme med. Da snakker vi både kollegial erfaring og personlig erfaring i forbindelse med fødsel. Særlig barselomsorgen er jo skandaløs. Det siste kan jeg skrive under på selv om det riktignok var hakket bedre for ett år siden i forhold til litt lenger tilbake.De eneste som virker fornøyde er de som har hatt enkle fødsler og sluppet problemer med f.eks amming og som har fått lov til å bo på hotellet. Angående overtid synes jeg det HI forteller er skandaløst.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Godt jeg har født to og tre uker før termin med min to. Kommer sikkert til å gå sånn denne gangen også
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Fritt sykehusvalg? Pga risikosvangerskap kan jeg ikke bare reise til Voss eller Førde, da er det Stavanger eller Ålesund som er nærmeste. Det er kanskje i overkant reisevei? Og uansett burde ikke man måtte reise annet sted, men få lik behandling som de andre sykehusene i landet også her. Og jo Haukeland er verstingen i landet og mye mye verre enn andre steder. Skjønner ikke arrogansen når all internasjonal forskning slår fast at man ikke bør gå mer en 7 dager over UL termin. Er vi bedre enn internasjonal forskning plutselig?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Men hvordan forsvarer de at det er greit å gå 22-24 dager over termin??? Det er faktisk noe av det sykeste jeg har hørt!! I Kristiansand har de tidligere hatt max 16 dager (tror jeg.. noe usikker). Men nå får man overtidskontroll etter kun få dager, og går skjeldent mer enn 11 dager over.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 For en del år siden gikk jeg 18 dager over tid. Fødselen skulle bli satt i gang på dag 19, men jeg slapp heldigvis det. Bortsett fra at barnet kom sent, så var oppfølgingen super etterpå Dette var på Haukeland. Håper jeg slipper å gå likelenge på overtid denne gangen:) Men er noen mnd til, så det er vel ikke vits å bekymre seg for dette enda
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 Velkommen over fjellet! På Telemark sentralsykehus (Skien) er det nå blitt 7 dager, fortalte min jordmor meg. Kanskje du bare skal flytte hit midlertidig? Og HI, jeg forstår godt at du bekymrer deg. Det er en grunn til at resten av europa opererer med kun en uke overtid. Det kan være farlig for barnet å bli for lenge. Jeg kjenner to som har mistet barnet sitt pga morkakesvikt.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #17 Skrevet 19. mai 2011 HI her, jeg kjenner 3 stk som har mistet barnet sitt pga morkakesvikt bare de siste 3 årene. Riktignok skal dette understrekes at dette var ikke i Bergen, Men dette kommer ikke med i statistikken over dødsfall som kan knyttes til overtid, for det kan ikke bevises at det hadde med overtiden å gjøre. Hva er vitsen med statistikk da? Jeg kan ikke se en eneste fordel med å gå over 20 dager over tiden?? Argumentet til haukeland er at når man setter i gang fødselen er det en økt risiko for komplikasjoner og at man for all del vil unngå KS. Uansett om man har hatt bevist for smalt bekken ved tidligere fødsler som har endt i KS, eller om det er første barnet ditt og det ligger i sete SKAL du føde vanlig; argumentet; det er så enkelt og ufarlig å utføre haste/katestroifesnitt nå i dag så det er uproblematisk å forsøke. Flere en meg som ser en viss brist i logikken???
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #18 Skrevet 19. mai 2011 Ei jeg kjenner mistet også det første barnet sitt på overtid (dette var ikke på Haukeland). Gutten hennes ble selvfølgelig obdusert, men de kunne ikke "bevise" at han døde av å være i magen for lenge. Dødsårsak blir derfor satt som krybbedød, og vil heller ikke vises på statistikken over barn som dør på grunn av overtid. Det finnes nok mange flere tilfeller som ikke vises på noen statistikker om overtid..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #19 Skrevet 19. mai 2011 Uff, nå ble jeg bekymret.....jeg har blitt lovet av KK at jeg ikke skulle gå på overtid siden jeg har fått tegn på svangerskapsforgiftning, og hadde det forrige gang også. Hvis ikke fødselen startet av seg selv før termin, villle de sette igang på termindagen...å gå 20 dager på overtid føler jeg blir uforsvarlig. Vet ikke hva jeg hadde gjort om barnet døde i magen pga overtidspolitikken til KK!!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #20 Skrevet 19. mai 2011 SIGNERER 11:02!!! HURRA FOR NAKLING!! Hadde han som pimær siden sv.skapet hadde vært litt uggent (nyrebekkenbet. x2, migrene, begynnende sv.skapsdia.) og han reddet meg! Har aldri vært borti flinkere lege. Bor i akershus nå, men vurderer sterkt å ta den lange kjøreturen til lillehammer med neste fordetom Og jeg er i prinsippet enig i at naturen skal gå sin gang osv, men 22 dager over tida, det er jo overlagt drap i verste konekvens!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #21 Skrevet 19. mai 2011 Jeg har født alle mine tre barn på Haukeland. Har gått over termin to ganger. Første gang ble jeg satt i gang etter 8 dager pga svangerskapsforgiftning. Andre gang ble jeg overtidsvurdert første gang etter tre dager, og i gangsatt etter seks. jeg tror ikke det er sykehuset det er noe feil med, men at det er de ulike legene som tar ulike avgjørelser!!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #22 Skrevet 19. mai 2011 Har de lovet at du ikke skal gå på overtid holder de det! Jeg gikk en uke over, og det var mitt valg! haukeland lot meg velge om jeg ville bli satt i gang en fredag, eller en mandag. Jeg valgte mandagen. Var ikke noe problem, da de tok ultralyd og såg at alt var bra fredagen. Jeg var forresten frisk og hadde ikke noen spesiell grunn. Det jeg ikke er fornøyd med er barselomsorgen der... de vil vel helst slippe at vi er på barsel i det hele tatt!!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #23 Skrevet 19. mai 2011 Blir lei meg av å lese slikt som dette. En skam for norsk helsevesen! Jeg er glad jeg fødte på SUS (Stavanger) Her går man max 12 dager over tiden, og blir ofte satt i gang før. Mine kom heldigvis av seg selv før termin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå