Gå til innhold

Drittlei av å måtte ta hensyn til lavkarbo-damer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal treffes en gjeng med venninner nå til helgen, 10 stk som kommer. Vi "diskuterte" på facebook hva vi skal lage å spise. Ble foreslått tapas, taco, grille osv.. To stk ble ittiterte på hun ene som foreslo pizza, for de går på lavkarbo, og det burde vi ta hensyn til!

Haha, er det mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på lavkarbo og var på venninnekveld på fredag. Forventer så absolutt ikke at de skal ta hensyn og jeg snakker ikke om lavkarbo-opplegget mitt. Spiser det jeg kan spise og lager lite styr rundt det. Tror ingen merket at jeg ikke forsynte meg med ris og tok litt ekstra salat isteden;)

Skrevet

Da får de bake sin egen pizza. Jeg går på lavkarbo og baker kjempegod pizza tilo meg selv. Tar alltid med meg egen mat når jeg skal bort, med mindre verten insisterer på å lage kavkarbovennlig mat. Man har selv valgt å leve lavkarbo, da kan man ikke forvente at alle skal ta hensyn til det.

Skrevet

Vettu hva! Da hadde jeg laget nettopp pizza bare på pur!! Er vel mulig å droppe dietten en eneste kveld vel??

Skrevet

Hvis jeg skulle droppet "dietten" (livsstil for meg), skulle det ikke vært for kun en venninnekveld. Da må det sterkere skyts til, f.eks. julaften.

Skrevet

Synes det er fint å ta hensyn til vennene mine, jeg... Har lagd laktosefritt til de intollerante vennene mine, lavkarbo-vennlig til de som går på den dietten (altså lagd mat som gjør at du kan droppe det med karbohydrater i og ta mer av det uten) og kjøttfritt for de som er veggiser...

Spør alltid om det er noe spesielt i forhold til mat når jeg inviterer til middag og så prøver jeg å ta hensyn så langt det lar seg gjøre. Mye godt veggis og lavkrabo-mat, så det er bare utviklende og spennende å få utfordringen :)

Skrevet

Hadde aldri gidda å tatt hensyn til 2 stk som skal ha lavkarbomat altså! Det er jo da 8 som ikke vil ha sånn mat, så da er det de som burde ta hensyn til dere :P

Bare tull å holde på sånn! Hadde de vært allergisk hadde jeg tatt hensyn, men ikke pga slanking.. de får la vær å spise da! Du kan servere en gullerot til de som skal ha "spesialmat" :P

Skrevet

Du vet tydeligvis ikke stort om lavkarbo... For det første er ikke gulrot spesielt gunstig ;-), og det er ikke store tilretteleggingene som skal til:

Grillmat - da spiser jeg kjøtt/fisk og salat/ grønnsaker, dropper poteter

Taco - kjøtt og grønnsaker, dropper skjell og tortillas

Reker - da spiser jeg avokado istedenfor loff

osv.

Jeg lever på lavkarbo fordi jeg har diabetes, forøvrig. Ikke fordi jeg slanker meg.

Skrevet

Å bli sur over det, er teit, men det er jo fullt mulig å ta hensyn til dem uten at det går ut over dere andre (så lenge dere ikke må ha akkurat pizza). Tapas, feks, er det jo fullt mulig å lage sånn at de som ikke ønsker karbohydrater kan la være å spise det. Mat med ris eller poteter som tilbehør er andre ting det går an å spise for alle, da er det bare å la være å ta ris eller poteter for de som ikke ønsker det. Grilling er det jo ikke noe problem å tilpasse alle. Taco kan jo også være forholdsvis karbofritt.

Skrevet

Må jo være den enkleste dietten å ta hensyn til. Er jo bare å grille eller servere annet kjøtt/fisk/fugl. Karbodamene kan bare la være å forsyne seg med poteter, ris og pasta.

Skrevet

Det som er så synd, og som blir veldig tydelig i noen svar her, er at mange ikke har anelse om hva lavkarbo egentlig er.

For meg, og veldig mange med meg, er det ikke en diett, men en livsstil som gjør at jeg har god helse og stabil psyke. Jeg verken kan eller vil vike fra dette kostholdet. Jeg har mange venner som lever lavkarbo. To gjør det fordi de har diagnosen ME, en gjør det pga revmatisme/artrose og enda et par gjør det på grunn av diabetes. Og så er det to som slanker seg og som gjør det fordi de har sett hvor effektivt det er.

Når jeg lager mat så kan jeg godt koke poteter dersom jeg vet at noen ønsker det spesielt, men jeg lar bare være å spise av dem. Jeg koker blomkål og brokkoli i stedet. Til grillmat kan jeg jo spise nesten alt av kjøttmat, og salaten kan jeg også spise mye av. Jeg pleier å lage en lavkarbokake å ta med dersom jeg er bedt bort, og den får bein å gå på, alle de som ikke lever lavkarbo forsyner jeg veldig av den ja.

Skrevet

Å, er så enig hi!

Driiita lei lav karbo og folk som betrakter utsøkt mat som om den var forgiftet. Gå ut å jogg i stede sier bare jeg!

Skrevet

Jeg spiser lavkarbo selv da jeg har diabetes. Det er ikke mer jobb, men jeg kan da ikke forvente at alle andre setter seg inn i hva jeg kan og ikke kan spise? Jeg spør på forhånd hva som blir servert og spiser det jeg kan spise. Er det pizza tar jeg med noe. Hadde ikke falt meg inn å kreve tilpasset mat.

Man måå ikke glemme at vanlig mat med karbo gir mye større valgmuligheter og ikke minst er det billigere.

Skrevet

Til dere som påstår at jeg ikke har peiling på lavkarbo fordi jeg fleipa med en gulrot..

Dere har helt rett, jeg har ikke snøring på hva lavkarbo går ut på eller hva man kan spise når man går på lavkarbo. Jeg gidder ikke gå på allemuligeslags dietter for å kanskje muligens være så heldig å gå ned en kilo eller to, og så få det like fort tilbake når jeg begynner å spise vanlig mat! Jeg spiser helt vanlig sunn mat, og det skal jeg fortsette med! Jeg slanker meg sånn av og til, kanskje 2 mnd i slengen, og da spiser jeg også helt vanlig sunn mat, bare litt mindre av det. Så enkelt kan det være dere. Oooooo...

21:12

Skrevet

Ut og jogg ja. Når jeg ikke er gravid så trener jeg 4-6 ganger i uka, både løpetrening og på helsestudio. Og jeg sykler de to milene hver vei til jobben. Jeg spiser lavkarbo fordi det gir meg mye større utbytte i treninga. Kroppen blir full av naturlige veksthormoner som påvirker alt vev i kroppen og gjør det sterkere, samt at jeg bygger muskler mye lettere.

Jeg synes uttrykket "vanlig mat" er så merkelig, for lavkarbo er jo helt vanlig mat, bare uten all karboen. Jeg har regnet på det og kommet fram til at lavkarbo, i allefall slik jeg spiser det, ikke er noe dyrere enn høykarbo. Bare mye, mye bedre og sunnere. Selvsagt kan man spise sunt med mer karbohydrater, men jeg får det liksom ikke til fordi jeg hele mitt liv har vært så innihampen glad i søtsaker. Jeg spiser mye mer grønnsaker og salater når jeg lever lavkarbo. En annen ting som er bra med lavkarbo, men som ikke egentlig bør være bare for oss lavkarbofolk, det er at en av grunnfilosofiene i LCHF er at man skal spise mest mulig ren mat. Uten tilsetningsstoffer som kunstig søtning og smaksforsterkere. Derfor lager jeg maten mest mulig helt fra grunnen av. Og så skal man bruke naturlig og sunt fett, ikke all denne kunstige lettdritten som er full av kjemikalier og erstatniger av diverse slag. Jeg tar med meg mat dersom jeg skal bort og jeg har alltid en boks med lavkarboknekkebrød i veska. Jeg forlanger ikke at andre skal vite hva jeg kan spise og ikke kan spise. Men jeg opplever at folk blir sure fordi jeg har med egen mat. Det er jo litt merkelig.

Skrevet

Ei venninne i syforeninga vår har lavkarbo som livsstil. Jeg syns det er veldig forskjell om man er på slankekur (og muligens i ketose), eller om det er noe man har valgt å leve med.

Da hun for noen mnd siden var i ketose lagde jeg noe hjemmelaga kyllingburgere med salat og hamburgerbrød, og båtpoteter. Jeg laget bare en ekstra burger til henne, og hun spiste det og salat. Ikke noe stress.

Nå når det er livsstilen hennes, spiser hun det hun får servert. Vi har litt dilla på diverse hjemmelaga supper, og det serveres med brød. Nå forsyner hun seg gjerne med brød også, fordi det er den ene kvelden.

Og på fredag var vi på kafe. Da kjøpte hun seg et kakestykke:)

Skrevet

Å spise mat med lite karbohydrater er vanlig sunn norsk kost, det er særlig hvitt mel og sukker som ikke er bra, for mange. Det spiser mange alt for mye av. Mange må kutte slike råvarer fordi man reagerer på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...