Gjest Tale30 Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Jeg sliter med å få i henne middag. Særlig trått går det med grønnsaker. Hun er glad i skiver og pålegg, og spiser godt når hun får det. Men man må jo ha middag også med alle de næringsstoffene den gir.. Hvordan er det med dere? Sliter dere med å få dem til å spise middag, eller har dere funnet en lur løsning?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 hehehe.. det får seg til Jeg har et barn som er middagelsker, og kunne spist det til alle måltid hele dagen lang. Men ikke fisk... Ikke noe med fisk. Har aldri klart å lure dette barnet til å smake fisk. Og så har jeg et barn som bare ikke liker middag, spesielt ikke kjøtt. Har vi laks, så går det ned på høykant. Grønnsaker har det vært opp og ned med, men jeg vet de til slutt vil velge mer grønt. De trenger bare å bli eldre først Det du kan prøve, er å koke grønnsakene. Og så lage pure av dem, og blande dem i sausen
Gjest Tale30 Skrevet 18. mai 2011 #3 Skrevet 18. mai 2011 Takk for tips Skal forsøke det i morgen. Kjenner at jeg må fornye meg litt på middagsfronten for å gjøre det mer variert også. Hun spiser alltid middag hos andre, men ikke hjemme. burde jeg ta et hint?
tine0810 Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Vi har samme problem, men føler det løsner litt nå. Vi har bare fortsatt å lage forskjellige ting, tilby hver dag. Og han spiser mer og mer.....nærmer seg 3 år nå. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Snart toåringen her hjemme er stort sett med å lager middag, og da går den mye greiere ned enn når han ikke har fått være med.. Her funker det ikke å mose maten, men han synes det er kjempeartig å få et bein med kjøtt (lammecarrè f.eks.) og gnage av beinet, eller spise store biter med gaffel.. Videre er han veldig glad i å "dyppe" og gjeeerne i ketchup, men saus eller andre ting fungerer også... Her hjemme lages det aller meste fra bunnen av og han har alltid fått "hjemmelaget" mat (altså ikke glass og ikke poser..). Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre, men han har i hvertfall likt smaken av grønnsaker hele veien. Nå er nr to på vei, og er spent på å se om vi får til det samme med henne... (ps. her er bl.a. kokt gulrot en favoritt.. De blir jo ganske søte når de kokes, så det kan være en grei start? Lag noe h*n kan "dyppe" den i eller ha på så det blir mer "spennende"..)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Kokte grønnsaker er han ikke glad i, og det kan jeg jo forstå! Så da gjelder det å være kreativ. For det første sitter han ofte på kjøkkenbenken og deltar i matlagingen. Da får han smake på råvarene og er mye tøffere i forhold til hva han putter i munnen da, enn ved bordet. Når det gjelder grønnsaker er det nesten bare potet og gulerot han liker i vanlig kokt variant. Så da lager jeg feks hjemmelaget tomtasaus (evt bruker den i lasagne) med tomat, løk og hvitløk og det elsker han. Lager også stapper av feks kålrot og gulrot, noe han også er glad i. Mais kan spises rett fra boksen, så det bør du prøve. Han er også mye mer begeistret for feks potet når han får rømme eller smør oppå... Andre retter er hjemmelaget kjøttsuppe eller hjemmelaget gryterett, da går også grønnsakene ned. Han får ikke mat de siste 3-4 timene før middag (spiser sen middag), det er viktig at han er ordentlig sulten, ingen småspising da. Ellers er min "filosofi" at vi fortsetter å spise den maten vi pleier å spise, og så får han gjøre som han vil. Vi tilbyr alltid og før eller siden løsner det. Hva han liker og ikke liker går veldig i perioder synes jeg, så prøver å ikke henge meg noe særlig opp i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå