Gå til innhold

Seriøst, jeg dør snart.. er så kvalm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og jeg får ikke i meg NOE... Blir sånn eviglang vond sirkel da.. kvalm-lite mat-mer kvalm osv.... Hva kan jeg prøve å få i meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja.. det var jo oppmuntrende... ?!? noen som har en dårlig dag i dag? jaja, ikke bry deg om det. det er klart det er frustrerende å gå å være dårlig. gnage i deg noen mandler? Får du i deg drikke? om du ikke klarer det heller, så gjør som når man han omgangsyke: ta en teskje av gangen, så får kroppen trukket det til seg. avokado er næringsrikt. avokado med bittelitt Soyasaus (kikoman) syntes jeg var godt. raspet eple, druer.. friske ting er gjerne lettere å få ned.

ta små biter, hele tiden. sitt med maten tilgjengelig, om ikke nødvendigvis i synsfeltet. kvalmen går gjerne litt opp og ned, så benytt deg av de små oppturene og ta en bit! hvem vet, kanskje du orker to?

lykke til!

Skrevet

Regner med du er gravid og kvalm? Jeg hadde mine beste dager når jeg slappet av og spiste konstant, men lite av gangen og akkurat det jeg hadde lyst på (som jo egentlig ikke var noen ting). Væske er det viktigste. Jeg syns eplejuice og farris blandet ca 50/50 var noe av det enkleste å få i seg. Det smaker nesten enda mindre enn vanlig vann:-) Samtidig får du i deg litt sukker fra juicen og salter fra farrisen og begge deler trenger du når du er kvalm. Av mat spiste jeg akkurat det jeg hadde lyst på, uansett hvor usunt det var. I første svangerskap levde jeg en lang periode på loff med syltetøy, i andre svangerskap var det loff med gulost som var det store... Nudler var også godt og etterhvert også tomatsuppe... Uansett er det sikkert ikke de samme tingene jeg syns var ok å spise, som du syns er ok.

Hvis alt kommer opp uansett hvor lite/mye du spiser og drikker, så må du være oppmerksom på at du kan bli dehydrert og da bør du bli sjekket av legen for å se om du bør bli innlagt for å få væske intravenøst. Jeg hadde mange dager hvor jeg fikk i meg lite, etterfulgt av fire dager med under et halvt glass vann hver dag og likevel hadde jeg fått i meg nok til at legen ikke fant tegn på dehydrering, men grensen kan jo være et annet sted hos deg. Det som til slutt hjalp meg, var Phenergan tabletter jeg fikk på resept hos legen. Jeg brukte dem i begge mine svangerskap og tenkte at det er sunnere for babyen at jeg bruker noen tabletter og får i meg mat og drikke, enn at jeg bare kaster opp alt jeg putter i meg.

Skrevet

Hadde ekstrem svangerskapskvalme da jeg var gravid, og mitt tips er å innta noe uansett hva det var. Må du ty til godteri så spis det i stedet for å ikke spise noe. Og om du får i deg lite om gangen så spise heller oftere. (Salte) kjeks f.eks.

Om du ikke får i deg noe så snakk med lege eller jordmor. Om du ikke er gravid så gjelder selvsagt rådet om lege også.

Skrevet

Og med tanke på andre råd en mat, så kan seaband, søvn og akupunktur hjelpe.

Skrevet

Tusen, tusen takk for gode svar :) jeg er gravid ja, og klarer faktisk ikke å fungere, er så fryktelig dårlig... Håper bare det ikke varer for evig..

Skrevet

lovehearts hjalp meg mye da jeg var på mitt kvalmeste:)

Skrevet

En venninne av meg var vel hakket fra å bli innlagt grunnet kvalme i svangerskapet. Jeg anbefalte henne å kontakte homeopat, for jeg har lest at de har et godt middel.

Dagen etter besøket der(hun fikk et middel), spiste hun som en gal :) Ikke mer kvalm. Hun hadde da vært sengeliggende mer eller mindre i 7 uker. Homeopaten kom til og med på hjemmebesøk.

Så det ser ut til å kunne anbefales.

Skrevet

Huff, har akkurat kommet meg over den verste kvalmen og har et par tips

- Ostesmørbrød laget av loff

- Rista brød (uten skorper) med smør og sukker

- Loff med reker

- Hjemmelaga potetmos

- Blåbærsuppe (kjøpt i sverige)

- Salte kjeks med smøreost

- Polarbrød med brunost

- Appelsin (tenkte hele tiden at jeg ikke kom til å få ned en bit av appelsinen, men den gikk ned når mannen kom med den ferdig skrella)

- Sånne små beger med dessert (sjokoladepudding, riskrem, karamellpudding etc.)

Brukte å få mannen til å skjære opp frukt til oss, da gikk det ned en bit eller to. Ble kjøpt inn en del mat som ikke ble spist - med det er godt å ha noe ekstra i huset når man først har lyst på noe.

Hadde alltid potetgull og brus i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...