Gå til innhold

Litt hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i familieselskap i går og spurte min lille nevø på snart 4 om han ville ha brus. Før han rakk å svare hoppa faren hans frem fra en krok og sa nei vi har ikke lært han å drikke brus han liker bare vann! Så då satt han der da og nippa til vannet sitt og såg på fettern sine som fikk både brus og kake. Foreldre må jo få bestemme hva barna skal spise og drikke,men syns så synd på gutten da.... på 17 mai og greier.:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det var litt vel hysterisk!

De kan få drikke brus i selskap ol. Hvertfall når alle andre gjør det rundt han.

Skrevet

Enig, hysterisk!

Han kunne jo i tillegg fått en blod biff å gnage på, han har jo gommer!

Folk skjemmer bort ungene med grøt istedenfor å gi de ordentlig mat!

Skrevet

Når vi har barneselskap sørger vi alltid for å ha flere alternativer. Også farris og eplejuice. Da er det noe alle og enhver og man slipper å servere noen vann.

Skrevet

hahaha, leste litt fort og trodde det sto 4 mnd. Trodde derfor det var et tulleinnlegg.

Skal aldri mere spøke i svaret :)

Skrevet

Barnet mitt klarer fint å svare for seg selv. Og hadde du spurt 5åringen min om han ønsket brus, hadde han takket pent nei fordi han rett og slett ikke liker det. 3åringen derimot er av et helt annet kaliber.

Og i lys av et annet tema innen samme sjanger; Hadde du tilbydt barnet mitt brus med kunstig søtning, hadde jeg takket nei på vegne av barnet. Vi lar barna smake brus, men da kun brus med sukker i. Og når andre lar barna sine drikke brus med kunstig søtning så lar vi ofte være å forklare hvorfor våre ikke får lov, fordi det er enkere å starte en fånyttes diskusjon.

Skrevet

Det var både saft og juice men han skulle ha vann. Det var før mye sukker i saft og juice kunne ødelegge ennå eller hva f han begynte å lire ut av seg! Gutten hadde ikke noe han skulle ha sagt i den saken!

Skrevet

Ja det er greit! Liker han ikke er det en helt annen sak;)

Skrevet

At en far ikke vil gi sin 4-åring brus synst jeg ikke er hysterisk i det hele tatt. Om barnet ikke drikker brus - hvorfor skal det på død og liv drikke det på 17.mai?

Har to gutter på 4år og 6år og de har aldri fått brus. Ser ikke vitsen. Det finnes jo vann. Trenger man brus?

Nå liker dem ikke brus og velger vann selv. Hva er problemet med det?

Høre ut som du H.I. synst synd på gutten fordi han ikke drikker brus. Det er jo latterlig.

4-åringen min spiser heller ikke sjokolade. Han liker det ikke. Er vel ikke noe å synst synd på det heller. Man må ikke ha brus for å ha en flott nasjonaldag.

Skrevet

Åja haha da skjønte jeg litt mer hvorfor du svarte sånn!

Skrevet

Det er verste er jo hvis du og faren lager et nummer ut av det...

Drikker han ikke brus, så drikker han ikke brus, ferdig med det. Da forteller du hvilke andre alternativer dere har og finner ut hva han vil ha.

Hvis ingen gjør noen større ut av det og ingen synes synd på noen, så reagerer heller ikke ungene.

Skrevet

Syns det høres utrolig stusslig ut å være 4 år og den eneste ungen som ikke får brus.

Skrevet

Hohoho, her er det mange gode svigermoremner ;) Hører dere ikke det selv? "Stakkars 4-åringen som ikke får brus!" - når dere blir svigermødre blir det vel "Stakkars gullungen som må sitte bakovervendt!", "Stakkars liten som ikke får is!", "stakkars deg, du har en fæl mamma du!" ....hey, det høres jo kjent ut fra endel tråder her inne ;)

Skrevet

Ja det kan kanskje høres litt hysterisk ut og kanskje er faren litt for streng her. Men husk også på at det kan være grunner som vi ikke vet og som de kanskje ikke gidder å prate høyt om i alles ører på en festdag. F.eks så kjenner jeg en liten jente som forandrer seg totalt etter inntak av litt for mye sukker. Hun blir fullstendig villmann, raser rundt og krangler og slår. Så der gjelder det å begrense det så godt man kan. Har hun f.eks fått en is så er det ikke lurt å gi henne brus i tillegg.

Jeg er selv mor til et barn som har reflux og som ikke kan drikke ting som juice og brus. Det kan ikke merkes av andre, men noen timer etter at hun har fått i seg f.eks brus så kommer det sure oppstøt og tilslutt kaster hun opp. Ikke akkurat noe vi sitter og forteller rundt bordet på 17.mai. Heldigvis trenger vi heller ikke å nevne det for barnet mitt velger selv å drikke vann.

Men i prinsippet er jeg enig med deg altså, akkurat på 17.mai trenger vi ikke å tenke så mye på kosthold og tenner.

Skrevet

See your point 12:30, men det er jo en ganske stor forskjell på å diskutere hvorvidt det er hysterisk å ikke gi 4-åringen sin brus på 17 mai på et anonymt debattforum, og å si til ungen "staaaakar, får du ikke (...) du da, huffameg, mammaen din er slem".

De fleste klarer å skille på disse tingene.

Skrevet

Langt i overkant hysterisk - får ikke gutten være med i bursdager eller lignende heller da?

Skrevet

Jeg vet grunnen, de skal ikke gi noe som helst med sukker til ungen. Greitt nok, han får oppskjært frukt til lørdagssnop, han har jo ikke eldre søsken som spiser snop, det gjorde jeg lengst mulig med eldste, men når han ser andre får det, og blir stoppet etter 1 kakestykke, mens de andre får spise så mye de vil, syns jeg litt synd i gutten.

Jeg gir jo minst mulig usunt til ungene mine, men de får lørdagssnop, og brus på lørdagen og til søndagsmiddagen, men er ikke hysterisk. Jeg vet om flere som ikke har fått noe som helst med sukker i oppveksten, og så flytter de på hybel og kjøper så mye usunt de bare klarer og blir skikkelig svære! Det er jo viktig å lære seg at snop og brus er godt av og til, men for mye av det er ikke bra. Et sunt forhold til det er bra! ;)

HI

Skrevet

Uff får da håpe han får det! Men ser for meg at faren skal være med, og stopper alle forsøk på å gi han brus eller kakestykke nr. 2!

Hi

Skrevet

Men alle tenker ikke som deg vet du! Jeg vet også om unger som har vokst opp med minimalt med sukker og har fortsatt den livsstilen i voksen alder, så tror ikke dine eksempler kan overføres til alle.

Synes heller du skal respektere at andre gjør det annerledes enn deg og slutte å gjøre et nummer ut av det.

Skrevet

Hvordan kan du si at de ikke liker brus, samtidig som du sier at de aldri har fått det?? De sier jo ikke at de liker noe de aldri har smakt ;)

Skrevet

Skjønner jo det, men skal det gå ut over en 4-åring at foreldrene har så hysterisk syn på sukker mener du?

Skrevet

En velger hva en mener er best for sitt barn.

Vi nektet også familie og venner å tilby barnet vårt brus. Nå, i en alder av 5 år liker han ikke brus.

Noe jeg er veldig glad for.

Skrevet

Hysteri fra ende til annen! Hvem tror at barna blir kjernesunne helseguruer bare fordi man nekter de å smake alt som inneholder sukker?

La barna smake, liker de det så kan vi som foreldre styre inntaket til barna og liker de det ikke er det jo ingen sak! Brus er så overopphausa av så alt for mange! Værst er de som heller velger å gi barna juice (eller gud forby, eplenektar o.l) i stede for brus... Da bare skinner det så igjennom at folk ikke har satt seg inn i hva de forskjellige næringsstoffene bestå av og hva de gjør i og med kroppen!

Klart vann er det aller beste for kroppen og tennene som tørstedrikk, men det er også viktig at barna lærer seg dette med å kunne kose seg. Å joda, det går fint ann å kose seg uten brus, bevare meg vel...

Skrevet

Hvorfor plager det deg at gutten ikke får brus? er han vandt med annet enn brus vet han heller ikke hva han går glipp av. Ikke alle gjør det likt som deg HI

Skrevet

Jammen les innlegget mitt da! GUTTEN VILLE HA BRUS!!! Det plager meg at han ikke får når han har så forferdelig lyst å smake! Hadde han ikke likt det, eller brydd seg om det hadde ikke jeg brydd meg, men når han sitter å ser lengselsfullt bort på brusen som de andre får DA bryr jeg meg! Syns det blir så hysterisk å nekte de å smake når alle andre på hans alder får og han har såååå lyst på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...