Mamma+2 Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Det brygger opp til rettsak mellom min samboer og hans ekskone....Barnet på 12 år bor fast hos oss....men pga mor nekter å snakke med far, har slått og kastet ut barnet ...++ diverse episoder har min samboer nå tatt dette til barnevern og advokat.... De mente han hadde en bra sak- far ønsker mindre samvær med mor ( har annenhver helg nå) , evt redusere dette kun til samvær på dagtid med evt tilsyn...og han ble og rådet til å ta opp dette med foreldreansvar-de har delt pr i dag og advokaten mente det kanskje var hensiktsmessig at far forsøkte få dette alene... Barnet sier jo selv at hun ønsker samvær med mor, bare mor "oppfører" seg....det skal jo bli vektlagt hva barnet ønsker....er bare redd det blir en skikkelig oppvask uten at det kommer noe annet ut av det enn enda mere vondt blod mellom alle.... Vi har ikke så god økonomi heller, og advokaten antydet at det fort kom opp i 40 tusen....vi leier bolig og betaler mye på samboers tidligere gjeld....nå kommer dette på toppen....kjenner jeg er ganske fortvilet... Noen som har vert borti tilsvarende???
Gjest Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 Ettersom jeg har skjønt så skal det MYE til for å miste foreldreansvar og siden det ikke har noen sammenheng med samvær så ville jeg ikke tatt det til retten. Spar heller pengene og bruk tid og energi på barnet og på å komme til enighet med mor.
Mamma+2 Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2011 Takk for svar. Sambo hadde ikke tenkt på dette med foreldreansvar- det var advokat som mente dette... Min samboer har prøvd det meste for å komme til enighet,men ringer han på så åpner hun ikke døra...ringer han så bare legger hun på....kalte inn til megling på familievernkontor,men hun ville ikke møte....så derfor har det endt.hos advokat.. Skulle ønske det lot seg gjøre med normal kommunikasjon, vi er slitne av dette alle sammen...ikke minst ungen som har opplevd all kommunikasjon går via henne.
**¤¤** Skrevet 18. mai 2011 #4 Skrevet 18. mai 2011 Ën annen ting. Dere kan også søke om frirettshjelp.
lille sprelle Skrevet 18. mai 2011 #5 Skrevet 18. mai 2011 Jeg kan lite om dette, men hva sier barnevernet? Det er de som bør sørge for en samværsordning hvis de mener dette er til barnets beste.
Mamma+2 Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2011 De legger min inntekt sammen med min samboers inntekt, så ingen Fri rettshjelp å få desverre. Barnevernet støtter han i å kjøre det via advokat, de skal sterkere inn i saken,men pga at barnet bor fast hos oss, så "lider ikke barnet" og dermed havner saken lenger ned på listen til barnevernet...men de ba faren stoppe samvær inntil vidre....så sånn ligger det ann nå... Syns det hele er så trist...at ikke voksne mennesker kan snakke sammen på en skikkelig måte å komme til enighet....men det nytter ikke i dette tilfellet.
miss c. Skrevet 18. mai 2011 #7 Skrevet 18. mai 2011 Dere bør vel kunne få innvilget fri rettshjelp - selv om man kanskje tjener noen kroner mer enn det som er grensen, kan dommeren være snill og innvilge Ellers så skal dere ikke betale saksomkostninger for barnevernstjenester rettet mot denne moren, så hvorfor ikke kreve at samvær skal være under tilsyn?
Gjest Skrevet 18. mai 2011 #8 Skrevet 18. mai 2011 Men siden samværet ikke henger sammen med foreldreansvar så må dere likevel kommunisere med henne ang. samvær og jeg vil tro at ting ikke blir bedre av en rettssak. Merkelig at advokaten foreslår dette når det er, slik jeg skjønner det, samvær og kommunikasjon rundt dette med samvær som er problemet.
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 18. mai 2011 #9 Skrevet 18. mai 2011 Jeg vet ikke dette med fri rettshjelp.. men her har sambo også nettopp vært i retten med barnas mor, men barna er mindre, og saken litt annerledes i og med at moren her har hovedomsorgen.. Vi gikk til barnevernet av den grunn vi var bekymret for hva som foregikk hos mor.. lang historie.. men barna uttrykte sterk vegring mot å dra hjem etter samvær, og fortalte historier om merkelig disiplinering..barnevernet anbefalte oss å hyre advokat og gå til sak for å få hovedomsorgen, og lovte å følge opp med å utrede hjemmet. Vi gjorde som de sa, og de trakk seg tilbake isteden for å følge opp.. med det resultat at mor overøser barna med gaver, og kjøper deres tillit..tiden går, og med en elendig sakkyndig blir sakens kjerne glemt.. dommeren var så tydelig på at siden barna går på skole der, så bør de bo der.. vi mistet helt motet i den prosessen.. vi var bare på rettsforberedende møter, men regninga ble 60000, for ingenting..ble pushet til å inngå forlik.. det som i utgangspunktet var en barnevernssak, ble til en vanli samværsfordelingssak... skuffet over barnevernet som trakk seg helt tilbake, og ikke fulgte opp..Det skal meget mye til for å få tilsyn i samvær.. vet ikke om det er verdt pengene.. men siden barnet er tolv år, har dere kanskje bedre sjanse enn det vi hadde.. Lykke til.. vet hvor slitsomt det er med slike "issues"
Mamma+2 Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 18. mai 2011 Så trist å lese Smurfemamma... Det er noe sånt vi også frykter...at tiden skal gå.og at savnet skal bli så stort at barnet i rent savn vil be om samvær igjen som før...da får vi ikke gjort noe for å rette opp det her... Men i første omgang så skal advokaten prøve få i gang kommunikasjon, så får vi se hva som skjer... barnevernet var på banen i fjor og- da endte det med at mor overga hovedomsorgen til far....så håper er at mor skal innse at hun ligger dårlig ann med historikken det siste året her og....men vi er og redd for at det skal bli enda verre.... Tungt at det skal vere så vanskelig å hjelpe barnet...
Smurfemamma *1rosa+2blå* Skrevet 18. mai 2011 #11 Skrevet 18. mai 2011 Ja, dere kan starte med noen møter, barn på tolv år har mye de skal ha sagt iallefall.. men det er vanskelig for barn og, spesielt hvis mor er psykisk ustabil.. merkes så godt på barna her når mor har dårlige perioder, men hun tar seg kraftig sammen nå tror jeg, for hun vet at det ligger bekymringsmeldinger på henne, så hvis det blir mer grunn til bekymring nå blir det verre for henne.. Det er så bra at dere har hovedomsorgen iallefall!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå