Anonym bruker Skrevet 17. mai 2011 #2 Skrevet 17. mai 2011 12-åringen: Til hverdags krever jeg en viss selvstendighet av ham. At han setter på vekkerklokka, kommer seg opp og steller seg selv, smører matpakka si og får med seg skolesaker, og kommer seg på skolen i tide. Når han er sulten skal han selv lage seg mat hvis det er utenom måltider (f eks mellom skolen er ferdig og jeg kommer hjem) og hvis han har brukt noe i kjøkkenet, forlanger jeg at han rydder opp etter seg. Jeg venter også at han gjøre lekser uten at jeg trenger å minneham på det, at han holder avtaler og kommer til tida mht ting han deltar på eller har lovt å komme til. Mht mer mellommenneskelige ting krever jeg at han er høflig og skikkelig av seg, viser respekt for dem som er eldre og viser hensyn til dem som er yngre. F eks småsøsken; jeg venter at han er snill mot dem, lar dem låne tingene hans i rimelig monn, at han trøster hvis de slår seg når jeg ikke er der, at han megler mellom dem hvis de krangler, og at han generelt er ansvarsfull med dem til stede. Pliktene hans ellers, hvis du tenker på reint husarbeid, er ikke mange. Han skal være hjelpsom når jeg ber om hjelp uansett hvilken oppgave det gjelder, sitte barnevakt hvis det trengs, rydde av bordet etter seg selv, rydde rommet sitt, få skittentøyet sitt opp i kurven uten at jeg maser, og ellers etterlate alle rom som de var når han har brukt dem (badet, do, kjøkken osv). Han veit at hvis han streiker blir det bråk, så han sier stort sett ja hvis jeg ber han gå ærender osv. De yngste er bare 3 og 5, så der velger jeg å tenke at alt i alt skal de selv gjøre alt de er i stand til å klare. Jeg skal ikke f eks smøre mat til en stor gutt når jeg veit han kan skjære brødskiver sjøl, og heller ikke fylle vann i koppen til et mindre barn som selv klarer å slå på krana. Det betyr i praksis at de i stor grad skal kle av og på seg selv (3-åringen får litt mer hjelp), sette fatet sitt i oppvaskmaskinen, vaske hender o.l. selv, hjelpe meg med å plukke leker opp i lekekassa når det er ryddetid og sånne ting. Hvis jeg veit at de overhodet kan få det til, å skal de selv gjøre det. Når de rekker opp til tørkerullen kan de sjøl tørke opp det de søler osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå