Gå til innhold

Hijab til bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som synes det er helt feil?

Jeg er forsåvidt ikke noen ihugga motstander av nye landsmenn i bunad. Men hijab hører da ikke til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hijaben har matchende broderier så er vel det bare flott.

Heller det enn caps for å si det sånn...

Skrevet

Det gjør da vitterlig ikke; joggesko, pensko, øredobber, løst hår, solbriller eller paraply heller....

Skrevet

Joggesko??

Hijab hører absolutt ikke til.. Hadde de no bare tatt på seg et norsk utseende skaut

Skrevet

joggesko, ja. Det styggeste jeg ser! Og jeg har sett MYE av det idag!

Skrevet

Stor forskjell på å bruke solbriller og hijab da.

Skrevet

Synes det er greit med hijab til bunad jeg, så lenge den matcher. bedre en burka iallefall! heheh... Ja til integrering og nei til fordomsfulle megger som ikke vil dele kulturen sin med de som har andre tradisjoner. Det er jo faktisk mange som går med skaut til bunad, same, same but different mener nå jeg..

Skrevet

Da synes jeg virkelig de skulle sydd det norske flagget over hele ryggen eventuelt brukt et flagg som skaut.

Det er vel det de går med til vanlig da?

Skrevet

Og nå ser jeg at jeg leste feil, vel uansett så får de kombinere som de vil for meg. Stiller jo tydeligvis opp for å feire.

Skrevet

joda, greit det men de kunne vel valgt et skaut istede for da. Gjør jo samme nytten, eller?

Skrevet

Nei hijab hører ikke til bunad, like lite som joggesko og masse annet.

Hvis de ønsker å dekke til håret finnes det hodeplagg til mange av bunadene, hvis ikke får man velge et skaut som passer til.

Skrevet

Joggesko, nei!

Men pensko, øredobber, løst hår, solbriller og paraply??

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvorfor ikke hijab til bunad? Ser ikke problemet.

Skrevet

Hvorfor må du blande inn samer i dette da. Samer har da lov å være stolt over kulturen sin. De er nordmenn på samme måte som oss, men med noko attåt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis hun av overbevisningsgrunner ikke kan gå uten hijab, men veldig gjerne vil pynte seg i norsk nasjonaldrakt, syns jeg hun skal kombinere det. (Men det er jo lov å sjekke om det ikke fins et akseptabelt hodeplagg i tradisjon hun kan erstatte hijaben med, f eks et skaut eller en kyse, da blir antrekket mer helhetlig.)

Skjønner ikke panikken med at folk som har røtter i andre land går i bunad. Det er kjempesjarmerende at de identifiserer seg med sitt nye hjemland, og alt i alt er jo hver person et konglomerat av historier og identitet. Kanskje er man muslim født i Norge av arabiske foreldre. Man vil ikke avsverge troen sin, men er likevel oppvokst blant norske ungdommer og gjør alt ellers likt som sine klassekamerater. Hvorfor skal man ikke da benytte en bunad? Det er jo bare å markere sin egen norskhet også - den er en del av personen selv om foreldrene kom et annet steds fra.

Selv gikk jeg både i sari og i shalwar-khamis da jeg var i Asia/India, og det ble kjempegodt tatt imot! Faktisk var folk glade for at jeg viste vilje til å tilpasse meg deres tradisjoner.

Skrevet

Hadde jeg hatt peiling på hvordan man lager slike ting skulle jeg satt i gang med å sy bunadshijaber og tjent noen kroner til neste 17.mai. Kanskje noen andre gjør det?

Skrevet

Nei, det blir helt feil for meg også!

Skulle likt å sett reaksjonene om man hadde stillt opp med hijab, hotpants og en kort topp i et muslimsk land- bare for å "hedre" deres tradisjoner... Om de absolutt skal være så integrerte så får de ta den helt ut!

Skrevet

For det første så skjønner jeg ikke hvorfor muslimske kvinner skal dekke til håret. Nå kan ikke jeg arabisk, så har kun lest utdrag fra koranen på engelsk og norsk, og i den norske oversettelsen står det "pryd".

Tatt fra wikipedia:

«Si til de troende menn, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme. Dette er mer sømmelig for dem. Gud er vel underrettet om det de foretar seg. Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene, slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pynt. Omvend dere alle til Gud, dere troende, - at det må gå dere godt!». Koranen 24:30,31

Om folk tolker hår som pryd (noe jeg altså personlig ikke gjør) så må selvsagt dette dekkes til, men da blir det rart når man samtidig har på seg det som i den norske kulturen blir sett på som et prydplagg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...