Gå til innhold

Dere lavkarbo damer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen tips her. Har en liten på 2,5 her som ikke vil ha noe for tiden. Hun går på diett og skal bl.a ha lite karber.

Hun vil ikke ha brød, yoghurt, egg, fisk, kylling, grøt, knekkebrød...

Er litt tom for ideer. Hun skal også ha lite proteiner.

Eneste som er populært er frukt, og det passer jo ikke helt inn i lavkarbo.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke karbohydrater ELLER proteiner!? Oi.

Frukt har ikke mye karbo, men mye sukker -og derfor ikke lavkarbomat. Men bær er bra, spesielt blåbær. Hva med at du kjører litt smoothier til henne da?

Jeg lager det ofte og min 2,5åring elsker det. Bruk frosne bær/frukt og kjør i blender med feks vaniljekesam (mindre fett og sukker enn youghurt).

Putt gjerne oppi litt proteinpulver (helsekost). Da får hun i seg litt proteiner, men du har oversikt over mengde.

Til middag kanskje rotmos kan være noe? Sammen med kjøtt eller kjøttboller eller det hun spiser av slikt. Lag mosen på ting med langsomme karbohydrater som kålrot, blomkål, pastinakk, søtpotet o.l

Lykke til!

Skrevet

I forhold til hva hun skal ha i seg av karber så blir det ikke mye frukt til hvert måltid. 15-20 g av det med lavest verdier. Har prøvd smoothie, men hun skjønner ikke helt greia, at drikken er maten... Det er en del karber i vanilje kesam også, så det funker ikke. Og det blir vanskelig å få til nok fett. Har brukt fløte oppi, men ingen suksess.

Prøver oss frem med forkjsellige mos. Nå prøvde vi med pølse og det var helt greit. Søtpotet er det alt for mye karber i. Det jeg får brukt er blomkål, brokkoli, kålrot og litt gulrot. Ellers blir det for mye. Har også prøvd med gratenger, pannekaker, supper...ja det meste.

Problemet er at det er få matvarer som går igjen i alle rettene, så hun går fort lei. Prøver å variere litt med krydder og konsistens, men har en ekstremt kresen frøken...

Men tar gjerne imot flere tips:-)

Skrevet

Lavkarbodiett/livsstil går jo ut på at man får næringen sin fra proteiner, samt litt fett og langsomme karbohydrater. Så hva man gjør når man ikke kan spise proteiner vet jeg ærlig talt ikke. Og hva som er for mye karbo for dattern din vet jeg jo ikke.

Men i forhold til lavkarbo, som er det jeg kan, så er ikke søtpotet noen versting i forhold til karbo. Den har langsomme karbohydrater.

Og hva bær angår, så vil blåbær senke GI-en til all annen mat, som gjør at effektiv glukose er en helt annen når man har blåbær i retten.

Ang pølse vil jeg anbefale Jacobs fra Meny, siden de inneholder MYE mer rent kjøtt enn andre pølser. Vanlig Gilde: ca 50% kjøtt, Jacobs: 95% kjøtt.

Jeg forstår ikke helt hvor hun skal få næringen sin fra jeg hvis hun kun skal ha fett og sukker, ikke proteiner eller karbo.

Jeg skjønner godt at det blir få råvarer igjen når dietten er så begrenset og hun er kresen i tillegg.

Skrevet

Jeg må bare spørre: hvorfor går din 2,5 år gamle datter på en diett? Hvis dette er noe som er medisinsj ordinert så må du jo henvende deg til en ernæringsfysiolog og få hjelp til dette.. Datteren din er jo i veldig utviklingsperiode og trikse og mikse med dietter for små barn er farlig og skal alltid ha medisinsk oppsyn.. Håper du ikke føler jeg hakker på deg...

En annen kommentar til tråden: sukker= karbohydrater..

Skrevet

Det er selvfølgelig en medisinsk årsak.

Det er ikke så mange andre som går på denne type diett, så ernæringsfysiologen kan knapt halvparten av det jeg har lært meg til nå. Hun passer på at hun får i seg det hun skal av vitaminer ol, men selve maten får hun ikke bidratt så mye med.

Skrevet

Jeg er utdannet personlig trener med etterutdanning i ernæring.

Og kan ikke forstå at en ernæringsfysiolog ikke kan hjelpe deg med dette. Alle de ernæringsfysiologene jeg har jobbet med innehar mye kunnskap når det gjelder selve maten og ikke bare næringsverdier.

Tror kanskje du skal finne deg en ny ernæringsfysiolog?

Skrevet

Leste gjennom hele tråden nå, og kan prøve å komme med noen tips.

Men ble veldig nysgjerrig på hva grunnen for dietten er. Er veldig sjelden at man anbefaler omtrent null karbo til barn. I tillegg til lite protein virker dette veldig rart for meg!

*Nøtter er en lavkarbo slager. Mye sunt fett. Bruk dem sammen me andre ting som en masse, deig eller bare som snacks.

*Grønnsaker og dip er et barnevennlig tips.

Skjær dem opp i biter eller kutt dem opp og ha på spyd med kjøttboller eller pølsebiter.

Et ordentlig måltid med lite karbo men er jo litt protein....

*Vegetarlasagne og andre i ovnen former med grønnsaker. Kan jo her lage en god fløtesaus og bruke mye ost. Men pass på da dette er "usunt" fett.

Skrevet

Om grunnen er som i linke evt tilsvarende med så stort fettinnhold i maten vil jeg anbefale å putte avocado i alt fra smoothie til salater :-)

Skrevet

Ernæringsfys vår er veldig flink, men hun har ikke erfaring med det praktiske ved dietten. Får masse tips om hvilke matvarer vi kan bruke, alt ligger inne i et regneprogram. Jeg har laget masse oppskrifter som jeg synes er bra, men så viser det seg enten at konsistensen eller smaken ikke er noe særlig.

Nøtter bruker vi masse. I brød, kaker og frokostsalater. Men nå vil hun ikke ha noe av dette.

Utfordringen er å få tilmåltider som er greiw å sende med i bhg og som man kan frakte med seg. Kaker og snacks bryr hun seg ikke noe særlig om.

Avokado har hun ikke spist siden hun var dårlig i høst. Endte med sondeernæring i nesten 2 uker. Så nå brekker hun seg bare ved synet... ellers er det en veldig bra ting.

Grunnen til at hun går på diett kan du lese om i linken jeg la ut over her.

Skal sies at de nå er oppe i 10 stykker i Norge som går på denne dietten, så er ikke så mye tidligere erfaringer å gå etter. De siste 8 av disse 10 har begynt i løpet av de siste 2 årene.

Kanskje hun en dag plutselig liker all maten sin:-) Får håpe på det!!

Skrevet

Mrs.Bakke, du har nok misforstått litt når det gjelder lavkarbo.

Frukt har masse karbo, rotgrønnsaker likeså. Sukker = karbohydrater. Stivelse = karbohydrater. Og alt dette får blodsukkeret til å stige.

Det har ikke noe å si om det er raske eller langsomme karbohydrater, for det oppfører seg som sukker i kroppen. For alle karbohydrater blir omdannet til sukker i kroppen, at de er langsomme betyr bare at det går litt lenger tid før de omdannes til sukker og dermed får blodsukkeret til å stige.

Lavkarbo betyr mye fett, noe proteiner og bittelitt karbohydrater. Hvis barnet ikke skal ha proteiner, kan hun jo heller ikke få proteinpulver.

Skal det kunne kalles lavkarbo så bør andelen karbohydrater være under 70 g pr dag.

Jeg kommer ikke på noen gode råd til deg akkurat nå, men prøv på forumet lavkarbo.no, eller les på bloggen lenabeatrice.net, begge steder er det masse god kunnskap og mange fine oppskrifter.

Skrevet

En liten kommentar bare til de matvarene du nevner i hovedinnlegget ditt; brød, yoghurt, egg, fisk, kylling, grøt, knekkebrød...

Brød, youghurt (de fleste typer) grøt og knekkebrød (de fleste typer) er ikke lavkarbomat da de inneholder masse korn. Det finnes noen typer knekkebrød som inneholder lite karbohydrater. Jeg har som regel at mat som inneholder mindre enn 6 g karbo pr 100 g, er lavkarbomat.

Kylling er masse proteiner, men lite fett, prøv heller noe kjøtt som inneholder mer fett.

Skrevet

Jeg skulle vel skrevet "brød", "yoghurt", osv... Alt er laget hjemme, så jeg vet nøyaktiv hvor mange karber som er i hva!

Brødet lager jeg enten av soyamel eller av linfrø, sesamfrø, solsikkefrø, walnøtter, egg, olje, fiberhusk, seterrømme, bakepulver (masse karber i det, men bruker bare 0,6 g per porsjon). "Yoghurten er laget av fløte, calogen ( som inneholder 0 protein og karbo og 50% fett), cottage cheese og noen ganger litt bær.

Knekkebrødoppskriften har jeg ikke i hodet.

Grøten lager jeg av fløte, smør, cottage cheese og johannesbrødkjernemel.

Problemet er ikke å finne matvarer med nok fett, det kan tilsettes utenom, men som har lite protein og karbo. Dersom hun skal spise kylling er det plass til ca 7 g før kvoten er full. Og ja det er litt mindre proteiner i annet kjøtt, men store forskjellen er det ikke.

Korn har hun aldri smakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...