Gå til innhold

Hvilken bunad synes dere man burde velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen som tilhører stedet jeg er født og oppvokst. Utfra hjvor min familie kommer fra er det tre bunader jeg kan ha, og nå vurderer jeg å få sydd meg en ny bunad fordi jeg synes den er fin. Den er fra et sted der min mormor hadde sitt opphav men jeg har ikke noe forhold til stedet.

Er det teit å velge den da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vil du ha den så er det bare å kjøre på.

Skrevet

Når det er så nært slektskap så syns jeg det er greit at man kan velge bunad derfra. Men å si at familien min kom egentlig fra xxx for 100år siden så syns jeg det er litt sært om man ikke har pleid å være der å har noe annen form for tilknytning.

Jeg har nordlandsbunad etter min bestemor, men jeg er jo ikke derfra.

Arver man syns jeg heller ikke det gjør noe

Skrevet

Godt å høre.. det er nordlandsbunaden jeg også vil ha :o)

HI

Skrevet

Nei, bare du kjenner det naturlig så!

Selv har jeg tre: en jeg arvet fra oldemor (den er nylig gått videre til en nykonfirmert slektning, og tar seg virkelig flott ut på henne, så jeg tenker hun får den til havendes.)

Så en annenslags som ble sydd av mormor på min bestilling; den er fra stedet jeg er født og bodde mine aller tidligste år.

Og til slutt en min tante har sydd som er i vanlig bruk av nesten alle her her jeg bor nå.

Selv har jeg dessuten sydd meg en litt mer hjemmedesignet, enkel stakk med brokadeliv til, fordi jeg i mange yrkessammenhenger er forventet å bruke "bunad", men ikke vil slite ut mormors og tantes vakre håndarbeider!

Skrevet

Jeg synes det er litt dumt når du kke har tilknyttning til stedet. Hvis du virkelig ønsker denne bunaden kan du jo skaffe deg "tilknyttning" ved å lese mye om den. Lære om bakgrunnen for denne drakten osv. Da vil det ikke virke så rart.

Skrevet

Halve Norge må da ha en viss tilknytning til Nordlandsbunaden, den brukes over størstedelen av Nord-Norge, ikke bare i ett fylke. Dessuten er mormora hennes derfra. Hva mer trenger du? Kunnskap om lofotfisket og om folketall i Narvik kommune? Jeg er selv fra Nordland, har bodd flere steder i Nordland og Troms, går selv i grønn Nordlandsbunad av og til; og syns det er bare hyggelig om noen vil gjøre stas på bestemora ved å velge den bunaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...