Gå til innhold

Fikk strøm idag i dusjen.. hadde med lillegutt :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe moro.. Er visst jordfeil et sted i nabolaget. Får ikke sjekket det ut før imorgen. Tror ikke han fikk strøm. Var jo så man kjente det godt ja.. Usj..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi jeg fikk også det en gang og gikk faktisk i bakken! Ville ikke nærma meg den dusjen igjen før du finner feilen.... livsfarlig det der..

Skrevet

Fikk beskjed fra elektrikeren at vi ikke måtte dusje før det var fikset (forhåpentligvis imorgen!!)

Kjenner det hvis jeg tar i krana på kjøkkenet og.. litt dirring i kroppen, men ikke så mye som da jeg sto i dusjen

HI

Skrevet

Innstaler jording i sluket.

En elektriker jeg kjenner fortalte at venninna til kona hans fikk strøm i dusjen og døde.

Skrevet

Livsfarlig, ikke bruk noen av vannkranene på badet før elektriker har kikket på dette. Du har en jordfeil, og denne typen elektrisk feil tar veien gjennom hjertet, kroppen din er strømmens minste motstands vei og derfor går den godt gjennom deg. For all del ikke ta i kranen og vannstrålen samtidig. (eller være fuktig i dusjen og ta i armaturet)

Skrevet

Hjelp! Hvilket nabolag er dette?

Blir skremt av sånt jeg :S Vet aldri når det rammer meg...

Skrevet

Var ikke her i huset feilen lå visstnok, men i nabolaget en plass. Men uansett skummelt.

Bor i Vestfold.

Kommer ikke til å dusje før elektriker sier at det er trygt!!

HI

Skrevet

Ring legevakten og hør, men dere må trolig sjekkes.

Skrevet

Sjekkes? Var ikke sånn at jeg satt fast i armaturet altså.. Men kjente det jo godt da..

HI

Skrevet

Ok. Ville uansett tatt en tlf og hørt. Vanlig med en rask undersøkelse, blodtrykk og EKG (hjerteprøve). Særlig om du fikk strøm i hjertet, altså om du kjente det i begge armene.

Skrevet

øøøøh.. (meg som gikk i bakken her) Jeg hadde ikke skikkelig følelse i armene på noen timer, men jeg overlevde jeg. BURDE JEG VIRKELIG DRATT TIL LEGEN?? Hva kunne de liksom ha hjulpet meg med? Av elektrisitering?

Skrevet

Ja, da burde du ha gjort det. Vanlig prosedyre er da å ligge til observasjon en natt på sykehuset. Så vet du det, men for all del du velger selv hva du vil vil gjøre ved evt. gjentakelse. :) Får bedre behandling der enn hjemme om du skulle ta skade av det. :)

Skrevet

Man skal kontakte legen om man får strøm i seg. Det kan endre på hjerterytmen.

Skrevet

Æsj det er ikke godt! Samme greia her,men får strøm i dusjen on av vannet bare(ikke krana), men varmtvannsbrederen gikk i torden vær.Kjiipt!

Skrevet

Hei

Jeg er elektrikker selv og vet at det er farlig.

Får du strøm igjenom kroppen kan blodet begynne og koke. Du merker det ikke med det første. Så det er derfor vi må ligge inne til observasjon et døgn etter vi har fått strøm igjenom kroppen.

Og det er ikke noe mindre farlig for minsten.

Har selv fått 400v fra arm til arm, gjorde ikke noe med det da. Men sliter den dag i dag med nervene i den enne armen.

Så ring legen og hør.

Og få satt inn jordfeil brytere i sikringskapet så går sikringen neste gang jordfeilen kommer over til dere.

Skrevet

Fikk beskjed av legen at det ikke var noe å tenke på.

HI

Skrevet

Ja her var det mange rare meninger. Jeg er også elektriker og det er ikke tilfellet at blodet kan begynne å koke (bare sjekk den påstanden du).

Det som er farlig ved strømgjennomgang er at hjertet tåler veldig, veldig lite strøm. Hjertet har en egen liten "elektromotor" som styrer hjerteslagene. Dersom man får strøm gjennom dette punktet så kan man få hjertearytmi og hjertet kan begynne å tulle med slagene. Man trenger ikke dra på legevakta dersom man har fått strøm i seg og man bare kjenner seg litt nummen i f.eks. armene. Grunnen til denne nummenheten er at alle muskler er styrte av små elektriske impulser fra hjernen som sendes ut via nervene. Når man da får en kraftig strømpuls så settes disse nervene ut av spill ei stund og man vil få denne numne følelsen. Dersom man merker at hjertet hopper over noen slag, eller at hjertet begynner å rase i vei, kan det være lurt å dra på legevakta og da er rutinen at man skal ligge til overvåkning i ett døgn. Dette er fordi at denne arytmien kan bli verre innenfor et tidsvindu på 24 timer etter strømgjennomgang.

Så er det en effekt til, men som er mindre farlig og det er at man kan få små brannsår i leddene der strømmen går fra den ene siden av leddet til et annet. Det er muligens en liten sjanse for at det kan utvikle seg artrose med tia dersom man har fått slike brannsår. Men det er helst ved større spenninger eller kraftigere strømgjennomgang enn at man bare kjenner det dirrer litt.

Det som er farlig ved å få strøm i dusjen er at siden kroppen er våt så har man lite kontroll med hvor strømmen beveger seg (vann leder strøm) og så har man mindre resistans (motstand mot strøm) i huden slik at strømmen fort blir stor. Men det merker man med at man får seg en skikkelig karamell og blir skikkelig uvel etterpå.

Jeg ville ikke bekymret meg ett sekund i HI's tilfelle. Men jeg ville sørget for å få sjekket jordingen i huset ditt, dersom den er utført korrekt skal du ikke få slike støt hverken i dusjen eller på kjøkkenet. Du kan få en elektriker til til å gjennomføre en sjekk, og så be denne om å installere en ekstra utjevingsforbindelse mellom vannrør og avløp i dusjen, og mellom alle stikk, kjøkkenbenk (hvis denne er av stål) og vannrør/kraner. Dette skulle hindre at det skjer igjen. Kan være lurt å be om et prisoverslag på en sånn sjekk, og be om det i fra flere elfirma.

Skrevet

Feilen lå som sagt ikke i dette huset. Eller inn til dette huset. Er en av naboene..

Skagerak tok det visst ikke så alvorlig de heller. De kom muligens idag, kunne ikke love noe. Så da er vi uten dusj i en dag til.. Helligdag igår vet dere.. Grr..

HI

Skrevet

Anonym 09:58 her.

Selv om feilien ikke ligger i ditt hus vil en skikkelig utført jording/utjevningsforbindelse forhindre at du får strøm i deg for ettertiden.

Slike feil er vankselig å oppdage og selv om strømleverandøren kommer i morgen og leiter etter feilen, kan det ta både dager og uker å detektere hvor den ligger. Det vet jeg for jeg har vært med og leita etter slike feil, det er vanskelig. Og det kan være mer enn en feil. Det kan også være en feil som kommer og går og da er det enda vanskeligere. Og om de finner feilen som lager strøm hos deg nå, så kan det oppstå en ny feil hos en annen nabo som gir deg strøm en annen gang. Så uansett vil jeg anbefale deg å få lagt en skikkelig utjevning mellom vannrør og avløp, og evt på kjøkkenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...