Gå til innhold

Sære husregler for ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er noen jeg har opplevd som barn eller som voksen hos andre med barn som jeg synes var litt overdrevne:

(ulike familier, altså)

- Ikke lov å ha med flere en en venn hjem av gangen

- Kun være på rommet når du har gjester hjemme hos deg

- Ikke lov å sitte i sofaen (kun i egen liten stol)

- Ikke lov å ha med leker i stua

- Vask henda før du tar på noe etter å ha vært ute

- Ikke hils på dyr (ungen var ikke allergisk og fikk ikke engang hilse på venninna sin kanin...)

Flere som har stusset litt over reglene folk har satt for ungene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lov å drikke når man sitter i sofaen

Skrevet

Hvorfor er det sært ikke å få lov å drikke i sofaen? Så sant vi snakker småbarn? Personlig vil jeg ikke ha biola i sofaen min.

Selvsagt vasker man hendene når man har vært ute. Det er elementær hygiene.

Ellers synes jeg det var småpussig.

Skrevet

Leke ute, hver lørdags formiddag når mor vasker huset.

Hadde ei venninne da vi gikk på barneskolen, hun bodde noen km unna, og tok bussen hjem med meg. Bussen kom hjem sånn i 2 tida, og da pleide vi å spise middag. Hun hadde fått beskjed hjemme at hun ikke fikk spise med oss, for de spiste middag sammen klokka fem, da hennes far kom fra jobben. Hun fikk aldri være lengre enn til ti på fem, for hun måtte hjem å spise.

Skrevet

Den eneste jeg stusser på her er "ikke lov til å sitte i sofaen", kan hende at det er når barnet spiser for det får de ikke lov til her eller..

Ellers så har vi noen av disse reglene selv.

Skrevet

17.23:

Jeg syntes det var litt overdrevent å måtte gå inn på badet og vaske hendene samme sekund som man kom inn døra og hadde tatt av seg skoene, jeg. Er jo ikke så farlig å slappe av noen minutter først når man ikke engang er skitten.

Hilsen HI

Skrevet

Tja, det er en god vane å legge seg til. Her i Norge er vi guffent slappe med håndvasken.

Skrevet

Jeg syntes det er sært at man ikke skal få lov til å sitte i sofaen og drikke et glass saft eller vann. Alle sitter og koser seg på lørdagskvelden med pizza men barna må gå på kjøkkenet for å drikke? Sæææært og veldig rart syntes jeg.

Biola eller melk er greit nok, men det er for meg en slags frokost drikk som man drikker på kjøkkenet og ikke i stua:)

Skrevet

17.26:

Synes du seriøst det ikke er rart at en unge ikke får hilse på noen dyr eller at det ikke er lov å ha med flere enn en venn hjem av gangen? Litt stusselig, synes jeg da...

HI

Skrevet

Ikke lov å ha med flere en en venn hjem av gangen er en utrolig sær regel. Husker vi lo av slike folk da vi var små og skygget fort unna unger som hadde slike regler hjemme.

Skrevet

Så du skiller på drikke som er akseptabelt i stua og ikke? For det er ikke sært??

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det:) Jeg drikker hverken melk eller biola, men jeg så det liksom for meg at det er noe man drikker på kjøkkenet på morgenen til frokost.

Mine barn spiser alltid frokost på kjøkkenet, når det er sagt så spiser de ofte kvelds på stua i sofaen og de får da melk når de sitter der.

Skrevet

Snakker kunn for meg selv og hva jeg føler er rett for oss.

Mine barn får ikke lov til å hilse på dyr før de har spurt eieren ( gjelder da i særs hunder og større dyr hest, ku osv) Om det gjeder alle dyr er vel det litt merklig, men alle er forskjellige.

Når det gjelder å ha med mange barn hjem så synes jeg ikke det er så rart med tanke på at jeg blir småtussete av å ha mange viltre barn rundt meg over en lengre periode. Barna leker ikke så godt sammen når det blir odetall, det blir en til overs på en måte.

Mine har som regel med seg 1 og 1 hjem, ellers så kommer hele familier.

Skrevet

Da skjønner jeg ikke tankegangen din :)

Her er det ikke tillatt med drikke i sofaen som kan ødelegge den. Hvis det spises kveldsmat foran TV'en sitter man på en barnestol ved stuebordet til man er ferdig.

Skrevet

Ja men det er jo det jeg også mener:) Jeg sa meg enig i at det kanskje ikke var så lurt å drikke biola i sofaen (selv om jeg nok ville latt det gå).

Men disse barna fikk ikke drikke noenting i sofaen, ikke saft og ikke vann. Det syntes jeg var sært og veldig rart. Alle koste seg i sofaen med pizza (som er mye verre å få i sofaen enn et glass saft mener nå jeg) og barna måtte på kjøkkenet for å drikke saften sin.

Skrevet

Ahh, ja, da er vi i grunnen enige :)

Skrevet

He he:) Vi har kjøpt en billig sofa da, med trekk som kan vaskes. Kjøpte den for å ha den i småbarnsperioden så vi slapp å være redd for at noe skulle skje med den

Skrevet

Kun en leke framme om gangen.

Skrevet

Enig med 17:30 her. Her må også mine vaske seg på hendene med en gang de kommer inn og nå gjør de det mer eller mindre automatisk. Veldig god vane syns jeg, som HI nok da ser på meg som sær :))

Skrevet

Hva er så rart med at de skal leke på rommene sine?

Skrevet

Hele min barndom spiste vi frokost 7.15 og middag 16.15. Nøyaktig hver dag. Jeg reagerte aldri på det for jeg vokste jo opp sånn. Mannen min vokste opp mye mer fleksibelt. Der laget de middag sammen og spiste seinere, mye mer koselig. Det med fast måltider kan helt klart overdrives. Mens pappa forventet av maten sto på bordet da han kom hjem fra jobb er mannen min mye mer fleksibel.

Felles frokost har vi innimellom, men det er ingen tvang. Tørr å påstå at mine barn er gladere og mer avlappet enn jeg var som liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...