Gå til innhold

Lavkarbo - opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd lavkarbo og gått opp i vekt?

Jeg har økt mengden fett i maten,og kuttet ut sukker, brød, pasta og ris.

Vekten har økt med 100 g gram pr dag. Jeg er gravid og halveis, har gått opp to kg tilsammen. så det er jo ikke så ille. Begynte for en uke siden. Er dette normalt? eller pleier man å gå ned fra dag en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavkarbo og gravid?? Går det an,da? Jeg kan nesten garantere at du kommer til å gå opp i vekt,ja.. ha ha ha!!

Skrevet

Du skal IKKE begynne på lavkarbo når du er gravid.

Skrevet

Tja, sprs jo om du er overvektig eller ikke fra før da:P

(Nå ser jeg bort fra du er gravid så du går vel opp litt uansett..)

Skrevet

Du går jo uansett opp i vekt når du er gravid? Og lavkarbo er ikke noe problem, men man vet ikke hvordan ketose påvirker fosteret så det anbefaler man ikke.

Skrevet

Jeg er ganske normal vektig. et par kg jeg kunne tatt av meg.

Jeg ble anbefalt mange av lavkarbo prinsippene av jordmor. uten at hun brukte orde lavkarbo. jeg skulle kutte ut sukker helt. jeg har dårlig ernæringsopptak, og lå veldig lavt på enkelte vitaminer. skulle kun spise en frukt, mer grønnsaker, to middagsmåltider hver dag, maks et måltid med brød/knekkebrød. Men jeg kuttet like gjerne ut det også.

Mer nøtter (som inneholder fett) Kanskje jeg har gått litt for langt med kostholdet etter hennes anbefalinger?

Så snakket jeg med en alternativ behandler som anbefalte meg lavkarbo selv om jeg er gravid.

Nå ble jeg litt i tvil. om det kan være skadelig.

Skrevet

Sannsynligheten for at det er skadelig er veldig, veldig liten. Det er forsket lite på, derfor er det ikke anbefalt at man er i ketose i lengre perioder av gangen når man går gravid eller ammer. Sånn til eksempel så er det sjeldent noe mer galt med barn fra steder der ketogen kost er normalen enn med våre barn. En studie fra Grønland viste at inuitter, som spiser ketogent store deler av året, har gjennomsnittlig 1 IQpoeng mindre enn vesten befolkning ellers, årsåken er ukjent, ketogent kosthold ble foreslått som en hypotese. Men ellers har de det bra med kjøtt og fett altså ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...