Gå til innhold

Blir ikke enige om prevensjon etter fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn nr 3 og ønsker ikke flere barn. Jeg er 29 år og han er 32. Men selv om jeg ikke ønsker flere barn for øyeblikket og føler meg 99% sikker på at 3 en nok har jeg absolutt ingen lyst til å sterilisere meg i så ung alder. Mannen vil heller ikke sterilisere seg fordi en mulig bivirkning er reduksjon av testosteron og det bekymrer han. Greit nok. Det er et såpass personelig valg at jeg synes ingen burde bli presset til å gjøre det. Hadde ikke falt meg inn å presse han til å gjøre det iallefall. Men han vil tydeligvis at jeg skal gjøre det. Han sier at jeg bare kan fryse noen egg i tillfelle, men det virker litt ekstremt synes jeg.

Når det gjelder prevensjon så er det vel ingen metoder som er 100 % sikre. Og med tanke på at jeg han 10-15 fertilie år igjen så bekymrer vi oss begge for et "uhell" i løpet av denne perioden.

Andre som har vært i samme situasjon? Hva valgte dere til slutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venter nr 3 jeg også og skal ha hormonsprial etter at hun blir født.

Skrevet

Hva er "risikoen" for graviditet med hormonspiral egentlig. Vet du?

Skrevet

Er i lignende situasjon, men vi er 22 og 27. Og venter 2.mann, han er overbevist om at han ikke vil ha flere barn og vil steriliseres, men jeg vil ha litt betenkningstid. Syns vi er altfor unge til å ta en slik besluting.

Men vet ikke helt hva jeg kan si eller gjøre for å bremse han.

Er ikke lett dette her.

Skrevet

Huff, ja det høres ut som en enda vanskeligere situasjon synes jeg...jeg hadde vært fortvilet om mannen min ville steriliseres, men det er jo et personelig valg på en måte, samtidig som det angår begge i forholdet. Han er 100% sikker på at han ikke vil ha 4 barn, jeg er 95% sikker...Jeg føler bare at jeg for ung til å ta en så stor beslutning. Samtidig så bekymrer jeg meg for en overraskelse..

Skrevet

er det ikke slik at å sterilisere kvinner er endelig, i motsetning til menn som kan gjøres om dersom han angrer seg? Jeg ville aldri ha sterilisert meg.

Skrevet

Jo men bare i ca 50-70 % av tilfellene...

Skrevet

Når kvinnnen steriliserer seg produserer hun fortsatt egg, og har en normal syklus. Det er det mulig å bli gravid med prøverør.

Skrevet

Er det? Legen sa til meg at jeg kunne fryse egg. Så fikk inntrykk av at det ikke var sånn.

Skrevet

Er 32 år og venter barn nr 2. Skal føde med keisersnitt og er bestemt på å sterilisere meg samtidig. Ønsker ikke flere enn to barn.

Har det ikke vært for at svangerskapene har vært tunge ville jeg nok ikke vært så bestemt (mye kvalme, sliten og dårlig form)

Skrevet

Denne legen var neppe gynokolog.

Skrevet

Hvorfor skal du gå igjennom en ganske omfattende operasjon etter å ha båret frem 3 barn? Å "kutte strengen" er en filleprosedyre og det med testosteron har jeg aldri hørt om og er ganske sikker på at det er sjeldent. Forøvrig kunne en del mannfolk hatt godt av å redusere mengden testosteron spør du meg. Du har risikert helse og forfall av kropp pga graviditet,men han er ikke villig til å ofre noe som egentlig ikke er noe offer heller. Den eneste grunnen for en mann til å ikke la seg sterilisere er om han vil ha flere barn.

Nei fy. Du har brukt år av ditt liv på graviditeter og sikkert også amming,hva har han bidratt med?

Skrevet

Huff, da. hehe..mannen min er ikke så ille altså. Han er faktisk ganske hardtarbeidende og har bidratt til veldig mye i familien.

Når det gjelder testosteron er mannen min nokså feminin og har fått endel kommentarer på det, så jeg kan skjønne at han ikke vil redusere mengden av testosteron. Han fikk vite at dette var en vanlig komplikasjon av en urolog, men jeg synes også det høres rart ut at det skal være så vanlig...

Skrevet

Sa han hvorfor eggene måtte fryses?

Jeg har vært gjennom mange ivf forsøk selv og dette høres meget merkelig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...