Gå til innhold

Bør det finnes store klær til store jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det dukker stadig opp nye butikker med plus size - klær. Også flere butikkjeder får inn større størrelser. Kjempeflott for store damer tenker vel mange. Men jeg lurer på om det ikke er å lure seg selv?

Ikke alle kommer inn i størrelser under 44, men er ikke det noen man må gjøre noe med da? Skal løsningen være å bare kjøpe nye store klær? For lets face it: Bruker man f.eks. st 48 så er man overvektig (har vært der selv). Er det bra å være overvektig?

Skal vi få større flyseter også? Større busser? Større klasserom?

Opp til nå har befolkningen klart seg uten store størrelser i klær. Vi skal ikke mange år tilbake hvor det ikke fantes sååå mye overvekt.

Jeg savner normalvektige modeller (ja, bruk BMI). Det er like ille med plus size som med undervektige. Noen kvinner er normalvektige, men ifølge motebransjen brukes dem som pluss modeller. Det er ikke dem jeg tenker på. Noen modeller er rett og slett feite, samme hvor søtt ansiktet deres er.

Og før dere biter hodet av meg, så vet jeg at flere som sliter med overvekt har et helseproblem bakom. Men jammen finnes det mange som bruker det som en unnskyldning også.

Trenger vi klær i store størrelser? Eller trenger vi kvinner å gjøre det samme som menn (som ikke har egne plus size butikker),nemlig å ta seg en joggetur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig så kan alle store bare gå rundt NAKNE....

NOT!!!!!!!!!!!!!

Man trenger faktisk klør selv om man er stor

Skrevet

Haha, det var dagens dummeste.

Jeg håper ikke noen lar seg provosere til å svare på denne...

Skrevet

Herregud, HI...har noen slått deg i hodet med noe hardt i dag?

Hva skal de "store" gjøre da, i tiden frem til de er "normaltvektige" som du sier? Gå i hjemmesydde telt?

Er det ikke flott at vi er forskjellige?

Huff, blir skremt hvor dum det går an å være....

Skrevet

Er du dum? Det å gå ned i vekt er et prosjekt som går over år for de somer virkeligstore. Skal de i mellomtiden gå nakne? I kledd omsydde gardiner?

Og burde ikke klær for store damer vises på store damer? Ellers er det jo meningsløst å vise dem frem.

Kanskje du skal løpe tilbake til tenkeboksen? For å tenke noen smarte tanker?

Skrevet

Om man er så stor at man ikke kommer inn i størrelser i "normale butikker" så slanker man seg. Man går ikke naken!

Skrevet

dette må være et tulleinnlegg....

men morsom var den...

Skrevet

Det finnes butikker for menn også.... storkaren for eksempel....

Skrevet

Hadde det ikke eksistert store klær så tror jeg ikke at det hadde vært så mye overvekt. Da hadde man sett problemet lenge før man var 45kg pluss. Rett og slett fordi man ikke hadde klær å gå i.

Skrevet

Jeg som ikke har så lett for å gjøre noe med det skal da måtte handle herreklær for gamle gubber evt. skvise meg inn i str. L fra H&M som framhever hver en bilring? Dette skaper kun et enda mer negativt selvbilde som gjør at jeg mister mitt sosiale liv og ikke tørr å være utendørs og i aktivitet. Klart det skal finnes store klær til jenter. MEN GJELDER DETTE KUN JENTER? Er vel ikke noen sunnere for menn å være overvektige?

Skrevet

Og hva har man på seg innen man kommer inn i normale størrelser?

Skrevet

Det er ikke tilgangen til store klær som gjør/holder meg feit, det gjør bare at jeg ser litt bedre ut enn i manneklærne fra dressmann.

Skrevet

Befolkningen blir tyngre, sånn ER det bare.. Det må man forholde seg til enten man liker det eller ei. De som er overvektige må også ha et tilbud - f.eks så må sykehusene kjøpe senger og operasjonsbord som tåler 200 kg mot 150 kg før... Har ingen tro på at man blir slankere av å ikke ha tilgang på stormote klær - det ville bare forverret selvfølelsen til de som sliter og slettes ikke vært noen motivasjon for å gå ned i vekt... Nytter ikke med enkle løsninger på komplekse problemer HI.. Ut fra det du skriver virker det som du tror at de som er overvektige ikke skjønner at de er overvektige så lenge det finnes klær å få tak i - tro meg de som er større enn normalen VET om det....

Skrevet

Jeg syns vi skal slutte å produsere klær i str xs, også jeg.

Alle vet jo at hvis du bruker xs har du garantert anoreksi.

Skrevet

Så lenge noen er villige til å betale det det koster å lage og selge store klær bør det selvfølgelig være mulig å kjøpe det. Det er jo ikke klærne som er problemet. Da hadde det vært bedre å forby fjernkontroller, bilkjøring ol. Problemet er at vi ikke rører nok på oss, ikke klærne våre.

Skrevet

Dauer litt av dette innlegget. Så utrolig naivt. Du burde jo heller kjempe for at det skal bli slutt på salg av snacks og fastfood enn å gå løs på salg av store klær!

For min egen del så synes jeg det er motiverende at det finnes fine klær i større størrelser. Når jeg føler meg bra og ser bra ut, så ønsker jeg å ta av meg for å se enda bedre ut. Det gir selvtillit, som igjen ofte gir en tro på at man klarer å gjøre noe med vekta si. Dersom det ikke fins fine klær til store mennesker vil de føle seg enda mer utstøtt av samfunnet. Tror nå jeg da.

Skrevet

Menn har egne storklær-butikker, ihvertfall her.

Kanskje man bare skulle la dem gå nakne til de har trimmet nok til å passe inn i medium, helst small. Ikke lag sportstøy for store heller, da kan de jo tro at det er sofaklær og ikke trimmeklær.

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)
Skrevet

hehehe... Ja, løsningen er nok å slutte å lage klær som passer til større damer. Er jo bare å gå naken, eller sviiiiise seg inn i str xl... Lekkert =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...