Baby-julegave? Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Kjøpte en barnevogn på finn,no. Fikk beskjed om at den var brukt til 2 barn men at alt var i orden og ok. Har nå hatt vognen i 48 timer!!! Dette vil dere ikke tro, bøylen i sittedelen er knekt, og det ene bakhjulet falt av. . . . . HELT SYKT! Dama har solgt meg søppel!! Hva i all verden skal jeg gjøre?
Baby-julegave? Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2011 Nei, hun sende den i oppkrav til meg, så jeg har jo kun kvitteringen fra posten å vise til! Er så fortvila nå! At slike mennesker får sove om natten, det skjønner jeg ikke!
kua kalva,drektig igjen Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 huff..........håper det løser seg :/
Gjest fanten Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Siden dere er to privatpersoner som har gjennomført en handel er det kjøpsloven som gjelder. Vognen du har kjøpt har åpenbart en mangel:, jf. Kjl: § 17. Varens egenskaper. (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen: (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; ( passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; © ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her. Mangelen må foreligge når risikoen for tingen går over på kjøperen, i kjøp etter kjøpsloven er dette når selger leverte tingen til fraktfører (her posten), jf. § 13, jf § 7 (2). Dvs at mangelen må foreligge når dama du kjøpte vognen av leverte inn vognen til posten for å sende den til deg. Dvs at dersom skaden er skjedd under transport så er det du som bærer risikoen for dette. Her er det jo ganske sannsynlig at skaden har skjedd på vognen før dama leverte den inn til posten. I så fall kan du kreve heving av kjøpet, jf. Kj. § 39: § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Erstatning, jf. § 40, eller prisavslag, jf § 38. Selgeren kan kreve prisavslag dersom dette kan avbøte på mangelen, Men her virker det som at vognen er totalt ubrukelig, slik at heving må være eneste alternativ. Så du må innen rimelig tid, dvs så fort som mulig, gi selgeren av vogna beskjed om mangelen, og kreve at kjøpet heves. I så fall skal vogna leveres tilbake til kjøper, og skal få tilbake kjøpesummen. Du kan holde tilbake vogna frem til du får kjøpesummen tilbakeført. Jf. Kjøpsloven § 66.. Dette var ihvertfall en orientering i det rettslige. Hele prosessen kan jo likevel bli tung, siden dere bor på forskjellig sted og det er snakk om bevisbyrder osv.. Hvor bor du? De har f,eks gratis rettshjelp i byer som Oslo og Bergen: jussformidlingen og JussBuss. De tar imot henvendelser fra hele landet, og kan hjelpe deg via mail og telefon om du ikke bor i nærheten. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå