Gå til innhold

Dere som er sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er sykemeldt og har fått brev fra nav om at de i alle tilfeller stopper sykepengene etter 8 uker hvis ikke legen min skriver at det er tungtveiende medisinske årsaker til at jeg ikke er i arbeid eller at arbeidsgiver skriver at hun ikke vil tilrettelegge arbeidet mitt. Fortvilet over dette! Er belastende å tenke på og erger meg at gravide som er SYKE skal måtte styre med dette i tillegg. Hva har dere andre sykemeldte gjort med denne saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo snakke med legen din om det. Hvis det ikke er tungtveiende grunnet til at du er sykemeldt så er det jo ingen grunn til at du skal være det og ihvertfall ikke om arbgiver kan tilrettelegge for deg

Skrevet

Det er da ikke noe styr!

Å skrive en oppfølgingsplan med arbeidsgiver tar da ikke lang tid, og såpass med kontakt med arbeidsgiver er det da helt naturlig å ha?

Om det virkelig er tungtveiende grunner (diagnoser som er godkjent av nav) ordner dette seg helt av seg selv, da han legen din sendt inn skjemaet for lenge siden.

Jeg har selv vært sykemeldt fra februar og har overhodet ikke hatt problemer med nav. Skriver oppfølgingsplan med arbeidsgiver hver sjette uke og fastlegen min sender utvidet sykemeldingsskjema til nav.

Helt problemfritt :)

Skrevet

Vet at arbeidsgiver måtte skrive under på noen papirer etter 8 uker var gått (noe om tilrettelegging etc), men fikk ikke noe utenom vanlig sykemld fra legen. Rart. Er du 100% sykemld kanskje? Jeg var 40%. Kanskje det har noe med saken å gjøre?! Helt enig at det er kjipt å styre med slikt når man er syk. Lykke til, håper du finner ut av det :)

Skrevet

er da ikke noe styr, om legen mener du fortsatt må være 100% sykmeldt skal han skrive noe om dette på papirene til nav.. Mener legen du kan jobbe litt med tilrettelegging er det det som skal til og da kanskje i en deltid.. er jo for at alt for mange her i landet er altfor lenge sykmeldte uten grunn at denne regelen er kommet.. noe jeg faktisk syns er veldig bra.. om man har vært sykemeldt i 8 uker er det jo gjerne noe spesielt/tungtveiene som gjør at man ikke kan være i noe som helst slags aktivitet.. og dette er jo for å forplikte legene og arb.givene mer.. spes. legene so altfor fort bare skriver ut 100% sykmeldinger uten grunn.. Sier ikke at dette gjelder deg altså, men når legene må begunne litt mere syns jeg det bare er bra, og gjør at legene må gjøre en litt bedre jobb.. Norge er det landet med mest sykmeldte.. det er jo noe merkelig..

Skrevet

Snakk med legen din du, standard at legen selv skriver noe i felt 6.1 på sykemeldingen om hvorfor du ikke er i arbeid. Sjekk om legen har skrevet noe der, vil synes på den delen av sykemeldingen som du beholder selv.

Kreves ikke mer enn det.

En oppfølgingsplan fra arbeidsgiver kan de skrive ut fra en telefonsamtale med deg. Eller de skriver at du er gravid, går ut i perm snart og at de derfor ikke ser behovet for en oppfølgingsplan. (Og tro meg det kommer inn mange slike oppfølgingsplaner til NAV)

Hilsen ei som jobber med oppfølging av sykemeldte i NAV

Skrevet

Disse reglene gjelder jo ALLE som er sykemeldte så hvorfor skulle det finnes noe unntak for gravide HI? Har du god grunn for å være sykemeldt har du ingenting å bekymre deg for, og dette brevet sendes ut som standard til alle som er sykemeldt i 8 uker... Bare snakk med legen og arbeidsgiver så ordner dette seg glatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...