Gå til innhold

Hva må til før at mandlene blir fjernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer det til å bli vurdert etter x antall halsbetennelser/virus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at man måtte ha hatt 5 behandlingstrengende halsinfeksjoner de siste tolv mnd, eller en halsabsess.

Jeg hadde 13 behandlede streptokokkinfeksjoner, to halsabsesser og tre sykehusinnleggelser på tre år før jeg fikk tatt mandlene.

Skrevet

Sønnen min fikk fjernet sine da han var 3 1/2 pga ekstrem snorking og sønvapne, det hørtes ut som om han skulle stryke med da han sov, fikk ikke puste ordentlig.

han hadde ikke en eneste halsbetennelse i forkant, men øre-nese-halslegen var veldig klar på at mandlene hans var altfor store, så det var best å få dem fjernet.

(Han hadde mandler på størrelse med golfballer stakkar)

Fikk en ny gutt etterpå, som sover kjempegodt :)

Skrevet

Min mellomste fjernet de når han var 4 år, og han har aldri hatt en eneste halsbetennelse. Han fikk også lagt inn dren som 2 åring selv om han aldri har hatt ørebetennelse. Han er generelt svært lite syk. Det med ørene ble oppdaget tilfeldig av barnelege i forbindelse med grundig undersøkelse da han som 1 åring hadde midlertidig laktoseintoleranse. Han ble henvist til ø-n-h-lege som mente han burde få dren. På videre oppfølgning av drenene synes legen at mandlene var så store at de burde fjernes og søkte ham inn ti operasjon. Så da ble de fjernet. Etterpå begynte guttungen, som før var ganske finspist, å spise enorme mengder med mat og vokste 8 cm på 4-5 mnd! Så det hadde nok plaget ham mye mer enn noen visste om (han gav aldri uttrykk for at det var vondt å svelge mat), og syk var han aldri. Så jeg vil tro at kriteriet for å operere er at de er så store at de bør ut.

Skrevet

aha, takk for svar :)

Har slitt med 4-5 halsbetennelser og virus det siste året.. (vel, 2 har vært halsbetennelser og resten virus..) og nå mistenker jeg at jeg har streptokokker..

Ubehagelig og ikke få svelge ordentlig.

Hi.

Skrevet

Det er mye lavere terskel for å fjerne mandlene på barn. De gror bedre. Ta det opp med fastlegen din for henvisning til spesialist.

Jeg har ikke vært syk etter at jeg fikk fjernet mandlene, men operasjonen er ingen enkel sak. Man blir nokså redusert og preget av smerter. Det tar tid og er vanskelig å kombinere med barnepass. Blødningsfaren er reell og det er ikke morsomt med styrtblødninger fra halsen.

Skrevet

Sønnen min tok mandlene da han var 3.5 år, det var egentlig helt tilfeldig at mandlene ble fjernet. Han var til ØNH lege for ørebetennelser og siden han snorket så mye så sjekket de mandlene også. Endte med at mandler og polypper ble fjernet samtidig som de la inn dren. Han hadde ikke noe halsbetennelser, men mandlene var veldig store.

Skrevet

Hvis man har mer enn 4 halsbetennelser i året, så får du fjernet dem. Det var iallefall sånn da jeg fjernet mine i 2000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...