Gå til innhold

Jeg er lærer, og jeg syter ikke ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til lurer jeg litt på hvor det egentlig kommer fra, dette med at lærere syter sånn, og at vi tror vi har det så mye verre enn andre. Jeg har følelsen av at situasjonen egentlig er litt omvendt. Jeg skal forklare hvorfor etterpå. Først vil jeg bare si at jeg egentlig ikke forstår hvorfor det blir debatter rundt lærere i det hele tatt. Når man elger seg et yrke, så vet man i stor grad både hva men velger, og hva man velger bort. Vi som velger å bli lærere vet sånn ca hvordan skoleåret er lagt opp med høyt press i undervisningsukene, sånn passe lønn, men også lange og gode uker med avspasering. Dere som velger å ikke bli lærere vet også akkurat dette. At lærere har helt middels lønn sett i forhold til utdanning, at lærere nok har det ganske intenst de ukene de er på jobb, og at lærere har mange flere uker fri enn folk flest. Dere vet jo hva dere selv velger vekk dersom disse ekstra ukene er så lokkende?!

Ok, så til forklaringen jeg lovet. Jeg aner ikke når, men på et tidspunkt ble det i samfunnet bestemt at lærere er den yrkesgruppen som syter mest, de som føler at de gjør verdens viktigste jobb, og at vi tror at ingen har det så travelt som oss. Jeg vil gjerne sette dette litt til veggs.

1. Om en sykepleier sier at de fortjener mer lønn, så vil 99% være helt enige, klappe på skulderen og rose den fantastiske innsatsen de gjør. Jeg er en av disse 99% fordi jeg nærer en stor respekt og beundring for sykepleieryrket. Om en politikvinne sier at hun skulle ønske de hadde bedre lønn, så ville det neppe vakt noe særlig med reaksjoner fordi vi ikke hører så mye om dette. Samme med f.eks en konsulent av et slag.

Skulle derimot jeg som lærer ymte frempå at andre med like lang utdannelse som meg har bedre lønn, og at jeg skulle ønske lønnen min var høyere... ja da bryter hæ*** løs! Da syter jeg! Jeg fortjener ikke en gang lønnen jeg har, for jeg jobber jo ikke så mye som andre uansett med alle de "feriene" jeg har. Og så er alle lei av å høre om at lærere vil ha høyere lønn, og mener jeg ikke burde blitt lærer da, for jeg visste jo at yrket ikke er høytlønnet. En og annen sjel vil være litt støttende, men omtrent bare dersom de enten a) er gift med en lærer, B) har en lærer i nær familie, eller c) dersom de er spesielt fornøyd med sitt eget barn sin lærer. Dessverre for min del elsker media å rette fokus på akkurat min arbeidsgruppe, slik at folk blir lei av å høre at vi gjør akkurat det samme som omtrent alle andre arbeidsgrupper. Altså forsøker å forhandle frem høyere lønn når det er lønnsoppgjør. Lærere syter faktisk ikke her, jeg gjør i hvertfall ikke det, men det er blitt en samfunnsoppfatning at når vi (som alle andre) ønsker en normal lønnsvekst, ja da syter vi.

2. Lærere tror de gjør verdens viktigste jobb. Nei, VI tror ikke det (det finnes sikkert unntak). Det er en mening dere tillegger oss, og som det er svært vanskelig å bli kvitt. Vårt samfunn hadde ikke fungert uten nesten alle yrkesgrupper som vi har her i landet. Alle er like viktige. Dere har kanskje fått med dere at de aller fleste lærere stemmer rød-grønt? De fleste som gjør dette er orientert rundt at alle i et samfunn er viktige. Igjen tror jeg media må ta mye av skylden for synet på at det er vi lærere som tror vi har "verdens viktigste jobb". Lærerjobben er viktig, men det er det mange jobber er. Noe jeg ikke kjenner en eneste lærer som ville argumentert imot.

3. Lærere tror de har det så mye mer travelt enn andre. Nei, dette er ikke noe vi tror, dette er noe vi VET! Hehehehe... Ok, den måtte jeg bare ta med (det var altså en spøk for dem som ikke skjønte det!). Min oppfattelse her er at de fleste av oss lærere synes det er intenst og travelt i undervisningsukene, men ikke at vi innbiller oss at vi jobber mer enn mange andre yrkesgrupper, eller nødvendigvis har det så mye mer travelt. Vi bare konstanterer at det er travelt og intenst.

Jeg tror den største utfordringen her ligger i at det er så mange som ikke kjenner til alle arbeidsoppgavene lærere har. Mange har et ganske vagt bilde av klasseromsundervisning, litt rettearbeid og så å planlegge undervisningen. Jeg forstår faktisk godt at mange kan klø seg litt i hode av hvordan det kan bli så vanvittig mye jobb når vi tross alt avspaserer så mye som vi gjør også. Problemet her er todelt. A) den fastgrodde gjengse oppfatningen av at så snart en lærer forsøker å forklare noe om hvordan dagene våres er, så syter vi og tror at vi har verdens travleste yrke (eh nei, forklare er noe helt annet enn å syte og tro man har det verre enn andre!), og B) det ligger kanskje litt for mye i lærere sin natur og ville forklare noe grundig (altså, det blir litt "too much" for folk flest. Sikkert slik som dette innlegget ;-)).

Det jeg vil fram til er altså kort og godt at det er veldig, veldig få lærere som egentlig syter, og den "sytingen" som skjer er neppe verre enn i andre yrkesgrupper. Problemet er bare at læreryrket har så stort mediefokus, så det synes bare veldig mye mer når en lærer mener noe som sin lønn, arbeidsmengde osv enn når de fleste andre yrkesgrupper gjør det samme. I tillegg har lærere en mye mer uvanlig arbeidstid pga skoleåret enn folk flest, og når lærere forsøker å forklare hvordan dette blir lagt opp, så blir det fort misoppfattet til at vi tror det er så mye verre for oss enn andre fordi vi forklarer oss litt ihjel i vår iver til å få folk til å forstå at vi jobber like mye som dem (men ikke mer, eller har det verre).

Phuu... Godt å få det ut. Selv om dere sikkert er drittlei lærerinnlegg nå ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

AMEN!

100% enig :-)

Skrevet

Skriver under på det her, ja!

Skrevet

Det er vel en vanlig oppfatning at lærere syter (og sykepleiere også, for den slags skyld.) Personlig kjenner jeg ingen lærere som syter, men jeg synes det er mange lærere på dib som syter.

Jeg synes absolutt dere fortjener bedre lønn og lange ferier. Det eneste som irriterer meg i lærerdebattene er at svært mange av dere mener at dere har den viktigste og mest slitsomme jobben i verden. Dette gjelder ikke bare dib.

Skrevet

Men mener vi virkelig det tror du, eller er det mer at når vi forklarer hvordan skoleåret for å forklare at vi faktisk jobber inn igjen avspaseringen vår, så høres det bare slik ut? Jeg kjenner kun en lærer som har sagt at han mener han har verdens viktigste jobb. De fleste mener som meg, at alle yrkesgrupper er viktige :-) Jeg tror ikke lærerjobben er den mest slitsomme, jeg kan tenke meg andre yrker som ville fått meg til å gå i kjelleren ganske kjapt, men det har vel også mye med hva man passer til? Men i perioder av året er lærerjobben nok en av de mest hektiske. Fordelen vår er at vi får mange muligheter til å hente oss inn igjen fordi vi avspaserer, så totalt synes i hvertfall ikke jeg at læreryrket er noe ille. Jeg elsker jobben min jeg, med alle både fordeler og ulemper :-)

Skrevet

Jeg er så enig. På skolen jeg jobber er gjennomsnittsalderen rimelig høy. Vi er bare noen lærere på rundt 30 år, resten ligger rundt 60. Det er svært sjelden noen syter. Alle kan ha dårlige dager, men de aller fleste er oppriktig glad i jobben sin og fornøyd med arbeidssituasjonen de er i.

Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i sytingen eller denne påstanden om å ha "verdens viktigste jobb". Min oppfatning er at lærere er svært reflekterte mennesker som forstår at samfunnet må bestå av ulike yrker som på hver sin måte bidrar med sin kompetanse. Uten at det er noen konkurranse om å være blandt de som er de viktigste av den grunn.

Jeg føler selvfølgelig at jeg gjør en viktig jobb med barna jeg jobber med, men det tenker jeg er nyttig for at jeg skal gjøre en god jobb. Tenk om jeg ikke hadde tenkt det!

Sykepleiere gjør også en fantastisk jobb, jeg kunne aldri jobbet som det og har en voldsom beundring for den yrkesgruppen. Men det har jeg da også for barevernpedagoger, vernepleiere, brannmenn, politimenn, leger, assistenter osv osv....! Det handler bare om å respektere hverandre, se nytten av hverandres kompetanse og klare å se hverandres arbeidssituasjon.

Skrevet

Helt enig med Alva :) Jeg tror absolutt ikke at lærerjobben er den mest slitsomme i verden. Men det er tidvis en slitsom jobb. Det er også en kjempeviktig jobb. Men det er det mange andre jobber som er også!

Men det virker ikke som om en del mennesker evner å se at det å være lærer faktisk er en ganske altomfattende tilværelse. Og som Alva sier; når vi prøver å forklare hva alt vi gjør faktisk er, så blir vi beskyldt for å syte.

Jeg syns jobben min er kjempeflott, og det er ikke noe annet jeg kunne tenke meg å jobbe med. Derfor jobber jeg "ræva av meg" gjennom skoleåret, og tar sommerferie, høstferie og vinterferie med god samvittighet. Det betyr allikevel ikke at jeg ikke tror at andre yrkesgrupper også jobber som helter.

Problemet er vel at mange tror at jobben vi gjør er "piece of cake". At vi bare leser noen sider der, og gjør noen oppgaver der. Det at vi har minimum fire års utdanning er det ikke alle som tenker på. Kanskje er det fordi det er så stor lærermangel at så mange ufaglærte får jobbe som lærere? Jeg syns forøvrig at lærerutdanninga burde bli en profesjonsutdanning, slik som psykologer. At man ikke har lov til å kalle seg lærer før man har fullført en lærerutdannelse. Det kunne kanskje bidratt til en liten statusøkning?

Skrevet

Når det er dags for lønnsoppgjør i det offentlige er det tre grupper som utmerker seg negativt for meg: lærere, sykepleiere og politi. Jeg personlig oppfatter disse yrkesgruppene som sutrete og klagete, fordi det virker som om de aldri er fornøyd med noe som blir tilbudt av lønn og goder i lønnsoppgjøret. Spesielt politiet har jeg lite sympati med, da de faktisk får lønn under utdannelsen. Jeg har lærere i familien, og kjenner ingen som har så mye fritid som dem, og samtidig tjener bra. Sykepleiere mener jeg personlig tjener for lite, pga den ukurante arbeidstiden.

Jeg har stor respekt for alle yrker, og mener at samfunnet trenger alle yrker bemannet for å kunne fungere slik det skal. Det vil uansett aldri bli sånn at man tjener like mye uavhengig av om man jobber i staten eller privat, og om man har like mange år på skolebenken.

Skrevet

Jeg er nå faktisk fornøyd med lønna mi jeg, da. Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er latterlig at andre med kortere utdanning tjener mange ganger mer enn meg (f.eks. eiendomsmeglere), men det er jo ikke noe vits i å klage på det, for jeg valgte jo selv å bli lærer :)

Det er vel ikke selve lønna som er den vonde tåa i lønnsoppgjøra heller. Men det at enkelte yrkesgrupper, som lærere og maaaaange andre yrkesgrupper, har gått opp mye mindre i lønn enn andre yrker med samme utdanningskrav. Grunnen til at Utdanningsforbundet vil ha opp lønna til lærerne hvert år, er dermed for å prøve å ta igjen disse skjevhetene. En vil jo aldri få nådd et høyt nok rekrutteringsnivå av lærere hvis en kan tjene mye mer penger på å velge andre fireårsutdanninger :)

Skrevet

Du nevner meglere som et eksempel. Hvis du sammenligner arbeidstidene, mengde timer på jobb, opp og nedgang i eiendomsmarkedet og det faktum at meglere ikke er fast ansatt, mange har eget firma og lever på provisjon og dermed ikke har fast inntekt, så tipper jeg at du ikke kommer så dårlig ut likevel Miss Snow;-)

Offentlige ansatte har en trygg jobb (så lenge den er fast). Man har denne jobben til den dagen man blir pensjonist, så framt man ikke velger selv å slutte. Dersom det er omorganiseringer på arbeidsplassen, blir man aldri overflødig og overlatt til arbeidsledighet, men omplassert i en annen stilling med minimum samme lønn.

En stor utfordring for det offentlige er nettopp dette med at man ikke mister jobben sin uansett. Mange utnytter dette max, ved å bruke sykemeldinger og egenmeldinger som ferie. Jeg har hørt mange si feks: " nå må jeg bruke opp egenmeldingsdagene mine før nyttår, ellers mister jeg disse fridagene" Mange er også unødig mye sykemeldt. Hvilken privat arbeidsplass hadde godtatt at man er borte fra jobb som lærer en uke pga munnsår, og i månedsvis fordi man har vondt i kneet men orker likevel å gå på fjelltur feks....

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

MEGET godt sagt og skrevet, Alva!!!

Det er vel rett og slett at vi forsøker å forklare; grundig og ordentlig, som ofte er "problemet"... Når vi redegjør og forklarer for arbeidssituasjonen vår, så er det en del som oppfatter dette som syting.

Jeg mener i alle fall ikke å syte over arbeidspress og lav lønn, jeg vet jeg har stort press og jeg vet at jeg har middels lønn og jeg avspaserer med verdens beste samvittighet. Og jeg stortrives i jobben min, men trenger pauser for å ta meg inn.

Skrevet

kan bare fortelle deg (som gift med en eiendomsmegler) at de nok jobber 100% mer enn en hvilken som helst lærer (eller sykepleier eller politi for den saks skyld) - så lønna er vel fortjent. I de travleste tidene ser jeg knapt min kjære, som da jobber alle dager i uken og er hjemme for å sove...Nå er dessuten megler-tittelen en beskyttet tittel, så utdanningen er jo ikke SÅ kort da (er vel 3 år på BI eller noe?) Dessuten jobber eiendomsmeglere kun i det private, og de som jobber i det private vil nok alltid tjene mer enn de som er offentlig ansatt...sånn er det desverre. Jeg har lang utdannelse selv (jurist), er ansatt i politiet og tjener rævva. Vet at om jeg hadde vært ansatt i det private, ville lønna vært minst det dobbelte. Det er jo ganske kjipt, for da blir det jo etterhvert sånn at de dyktigste juristene forsvinner til det private, og det blir en skjevdeling som ingen er tjent med. Bare som en liten digresjon til hele lærer-debatten;-)

Over til lærere...en fantastisk yrkesgruppe med mange fantastiske mennesker som gjør en utrolig viktig jobb. Hva en lærer tjener aner jeg ikke, men skulle ikke forundre meg om det er mer enn hva jeg tjener;-/

Skrevet

Spørs om jeg rett og slett kjenner feil eiendomsmeglere ;) De jeg kjenner er 25, lever på champagne og har oppunder en million i inntekt. At eiendomsmeglere som "rase" jobber 100 % mer enn hvilken som helst lærer tror jeg derimot ikke på. Da tror jeg kanskje ikke at man veit hvor mye en lærer faktisk må jobbe heller :)

Startlønn for en adjunkt (fireårig utdanning) er vel nå 368 000 (tror det endte opp med 7000 i lønnsøkning i år, så det er det en havner på). Da går man opp et hakk i lønn hvert fjerde år. Maks ansiennitet er 16 år (noe som burde vært heva, slik at en ikke kan nå makslønn som førtiåring. Det er jo erfarne lærere man vil beholde!). Men når det er sagt, så er jeg fornøyd med lønna mi, jeg. Og jeg ville aldri bytta høyere lønn mot sommerferien min :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Ingen lønnsjustering mellom 10 og 16 års ansiennitet, Miss Snow. Så her står vi på stedet hvil, gitt, bortsett fra normale lønnsoppgjør, årslønn pr i dag: 436 000,-.

Og som du sier, etter 16 år er det ikke mer å hente, liksom.

Jeg, som du, reagerte da jeg leste at eiendomsmeglere jobber 100 % mer enn hvilken som helst lærer. Det tror jeg jeg vil se før jeg tror det, gitt... Men er ikke i tvil om at det er hektisk til tider!

Hilsen meg med 12 års ansiennitet. ;-)

Skrevet

Tusen takk Alva for et godt skrevet innlegg:-) Prøver å ikke lese så mange lærerinnlegg for kjenner jeg mister litt av arbeidsgløden.

Trist, men sant.

Skrevet

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg Alva. Jeg synes lærere fortjener både ferien/avspaseringen og lønna. (har selv jobbet som lærer, så føler at jeg vet LITT om hva denne jobben innebærer).

MEN;

Jeg opplever lærere, i likhet med sykepleiere og i særdeleshet politiet, som særdeles sutrete. Dette kommer som regel fram i lønnsoppgjørene hvor lærere fremstilles som om de har verdens viktigste jobb, verdens tøffeste arbeidsforhold og ikke minst verdens dårligste lønn. Det er synd, og jeg mener bestemt at at lærere (og ikke minst politiet) mister mange sympatisører ved å fremstille seg selv på denne måten.

Hvis man ser kun på lønn, så har lærere en passe god lønn utfra utdannelse. Det finnes mange offentlige ansatte med 3- og 4-årig utdannelse som tjener vesentlig mindre enn lærere men som har minst like stort ansvar. Se på hva sosionomene i kommunen tjener. Hva med ansatte i velferdsforvaltningen? dette var bare et par eksempler. Kunne sikkert funnet mange fler....

Så; jeg unner dere både ferie og lønn, men tror dere vil profetere på om utdanningsforbundet ikke virket så sutrete utad i lønnsforhandlingene!

Skrevet

Takk for rettelsen! Er ikke helt på G med alt av ansiennitetsbestemmelser her jeg sitter med hele to år ;)

Gjest meg&mini
Skrevet

Veldig bra innlegg!

Jeg synes faktisk at læreryrket er et veldig viktig yrke. De er med på å forme oss som mennesker, fra 1 års alderen til vi er 18 eller mer.

De lærerne jeg kjenner har en krevende jobb, de har lite fri. De fleste jeg kjenner sitter til langt på kvelden med å rette oppgaver, og har med seg ''jobben'' på helgetur.

Det jeg skulle fram til er at de aller fleste kan legge fra seg jobben når de er ferdig for dagen, mens en lærer er faktisk ikke helt ferdig før skoleåret er ferdig. Så da unner jeg de lenger ferie og mer lønn!

Skrevet

Jeg leste ikke det hele, men veldig bra at du ikke syter!

Når det gjelder lønn, så er det slik at ihvertfall tidligere ville man som lærer tjene ganske mye mer enn kommunalt ansatte forøvrig med like lang utdannelse - det er derfor ikke vanskelig å skjønne at dette har blitt sett på som underlig fra blant annet sykepleiere, førskolelærer osv.

Selv har jeg opplevd å tjene ganske mange tusen mindre i året som sykehjemsstyrer enn lærerne på stedet til tross for at jeg hadde lengre utdanning, og jeg vil påstå - minst like mye ansvar.....

Nå som ks har blitt forhandlingsmotpart også for lærere (helt naturlig at man forhandler med de som er arbeidsgivere), så vil jo skjevheten rette seg opp. Jeg har ikke fulgt tilstrekkelig med de siste årene til å vite hva situasjonen er nå.

Kos deg med at du har valgt rett yrke for deg - måtte alle andre gjøre det samme!

Skrevet

har ikke du nettopp tatt den utdannelsen da..? kanskje du og syter om noen år :-p

MEN når en tar en utdannelse så bør man vite hva man går til! Holder selv på med PPU så om et år kan jeg og jobbe i skolen! :-) Gleder meg!

Skrevet

Dette er ikke noe jeg tolker, altså, dette er ting som er blitt sagt/skrevet rimelig rett ut. "Vi oppdrar jo barna, som er vår fremtid, det er jo den viktigste jobben man kan ha," har jeg hørt og lest rimelig ofte. Misforstå meg ikke, jeg mener absolutt at læreryrket er kjempeviktig, jeg synes bare det er en uting å rangere på denne måten.

At mange synes det er det mest slitsomme yrket i verden, er jo noe som stadig går igjen. F.eks i denne tråden så tror man ikke på at meglere har lengre arbeidstid. Så lang sommerferie trenger dere fordi yrket deres er så mye mer slitsomt enn andres. Jeg tror for all del at det er kjempeslitsomt å være lærer, men også når det gjelder dette skjønner jeg ikke hvorfor man absolutt skal sammenlikne seg med alle andre yrkesgrupper, og vise at man har det så mye verre.

Å ha et travelt yrke og være sliten trenger ikke nødvendigvis å ha så mye med antall timer å gjøre. Jeg har jobbet doble skift (17,5 timer) uten å ha vært ekstremt sliten etterpå, og jeg har aldri noensinne vært så sliten og utmattet som da jeg jobbet et vanlig 7,5-timers skift og hadde en kreftsyk fireårig pasient som døde.

Uansett er det synd at både vi sykepleiere, dere lærere og de som jobber i politiet blir sett på som så sutrete. Vi får prøve å gjøre vårt for å endre på det synet:-)

Skrevet

Politi får ikke lønn under utdannelse, det begynner vel å bli en stund siden det var slutt på det. Politihøgskolen er en høgskole på lik linje med andre - altså ulønnet utdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...