Gå til innhold

Pynt guttene deres også!

Anbefalte innlegg

Skrevet

17. Mai, barnebursdag, dåp, juletrefest. Det slår aldri feil: jentene kommer i nydelige kjoler, pensko og er så flotte. Mange av gutta derimot... Nei, de er det ikke verdt å bruke penger på til klær. Har vært i dåp der dåpsbarnets brødre stilte i dongeri og sjakkrutemønstrede hettegensre...

Vi har ikke kostbare finklær til gutta våre. Dressene ble kjøpt på salg. Men deter jo maaaange anledninger for ei fin bukse og skjorte gjennom året. Besteforeldres bursdager, jul, nær families bursdag, juletrefest, barnebursdager, konfirmasjon, søndagsmiddagsinvitasjon etc etc. Da er det alltid dress eller dressbukse med skjorte eller pen genser.

" Gutter bare sliter ut penklærne", argumenterer noen. Trist.

Se deg rundt på årets 17.mai. Vil ikke se mange småjenter i hverdagsklær da. Hvorfor skal det være annerledes med gutta? Hvorfor skal ikke de også få være flotte på livets høytidsdager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre gutter, og pynter de alltid!! Men jeg er lei av å bare gi de en dress, når alle jentebarn kan pynte seg i så mye forskjellig... så nei..ikke dress.. men pent tøy, ja det skal de få i år også!!

Skrevet

Helt enig!

Om jentene hadde gått i jeans så ville dib-mødrene gått av skaftet. "Jenter i JEANS på 17.mai??!". Jeg syns jeg hører dem.

Mens for guttene er det helt ok å gå i jeans til alle anledninger. Jeg skjønner ikke helt den.

Skrevet

Pisspreik at ikke jenter går i hverdagsklær på 17.mai. Ser drøssevis av småjenter i tights og tunika e.l. - klær de like gjerne kunne gått i på skolen el i barnehagen dagen etter! Hvorfor skal ikke guttene få gå i pene hverdagsklær på lik linje med at jentene gjør det, bare fordi hverdagsklær for jenter har "høyere status" hva pynting angår, både fordi kjole/skjørt/tunika liksom er penere enn bukse, og fordi de kan supplere med tilbehør og smykker? (Dessuten er det langt ifra sikkert at folk ønsker å bruke penger på et skikkelig pent antrekk m/sko som bare passer denne ene dagen? Ikke alle som skal i bryllup, konfirmasjoner, dåp osv der de kan få brukt antrekket om igjen....)

Slutt å blande dere i hva andre kler barna i på 17.mai, bursdager, julaften osv..!

Skrevet

Jeg er enig! Men synes mange er flinke til å pynte gutta sine jeg. Jeg har jente og gutt og må si jeg synes det er like gøy å kle begge to. Hvis det er en ting som undrer meg er det gutter med piggsveis. Det er noe av det styggeste jeg ser ( mener selvsagt ikke at barnet er stygt men klippen)

Skrevet

Pynter gutta mine i anledninger, var skamflau her da vi skulle i navnefest og ingenting passet, selvfølgelig hadde jeg ikke råd til å kjøpe nytt. De stilte i svart jeans, hvitskjorte, vest og strikket cardi og jeg tonet ned mitt antrekk for å skape en helhet. Uansett så var det dørgande pinlig!!

Skrevet

Vi har 2 gutter og 2 jenter. Gutta skal ha dress med vest og begge to slips også. Jentene skal ha på kjole og bolero. Her pyntes alle. Men jeg gidder faktisk ikke å bry meg med hva andre har på barna sine på 17. mai. Jeg har tusen andre ting å tenke på om jeg ikke skal begynne å blande meg med andres saker også.

Skrevet

Missforstå meg rett, jeg pynter alltid mine gutter, men det er så mye mer å få kjøpt til jenter og det til en langt billigere penge! Til gutta sliter jeg med å finne halvfine ting til en fornuftig pris. De har dresser og bunader, men jeg synes ikke dette passer seg i alle anledninger og skulle gjerne hatt mer utvalg på det midt i mellom uten at de må se ut som vestkant gutter :)

Ellers ber jeg deg se bedre på 17.mai! Det er mange jenter i fine kjoler og joggesko -det er IKKE pent!

Skrevet

Jeg synes dress på små gutter er stygt! De ser ut som små "kæller". Problemet slik jeg opplever det, er at det er mye lettere å finne penklær til jenter i litt forskjellig stil, mens for gutter er det konservativ politikerstil som gjelder:( Så ja, jeg pynter dem, men ikke med bunad eller dress!

Skrevet

Finnes masse pent til gutter også! Tradisjonelle dresser, festdrakter, matrosdresser, fine bomullsbukser som kan kombineres med skjorte, cardigan eller vest. Flotte knebukser med seler og matchende sixpence. Stilige penjakker som passer til penbukser... Har aldri hatt problem med å finne klær til gutta mine jeg- spesielt mye flott på nettet. Pompdelux.no, roselille.dk, Ebay....

Skrevet

Nei, guri! Tenk om de så ut som vestkantgutter! Mye bedre med "jeg er en ramp med foreldre på sosialen"-looken.

Skrevet

klart gutta også skal pyntes. fant ikke svarte dressbukser i år - det er faktisk vanskelig å få tak i når man stort sett har kjedebutikker i nærheten, og er litt - ikke nødvendigvis veldig - seint ute. Jeg fant heldigvis svarte bukser på HM i lin/bomullsblanding, som også går an å bruke når de skal være "halvfine". Minste gutten skal ha en penskjorte, og kanskje slips, til, men eldstemann skal gå i flaggborg med speidern må derfor ha speiderskjorta til. Har hendt jeg har sendt de avgårde i olabukse - men bare de siste bursdagene eldste har vært i og en gang eller to for yngste hvor han ikke har hatt noe penere enn en pen olabukse og jeg ikke har hatt mulighet for å få tak i noe annet. Men pent til gutter kan være andre ting enn dress da, som en pen kordfløyelsbukse med en pen skjorte til f.eks.

Skrevet

ÅÅÅÅhhh, jeg blir så MATT av sånne diskusjoner! UNGER trenger ikke å gå stivpynta NOEN GANG! Min sønn får helt angst av å gå i stiv bukse og skjorte, så han får lov til å ha på seg stoffbukse og fin genser/t-skjorte (evnt en hverdagsskjorte) Kunne ikke falt meg inn å sette på han dress, han er da et lite barn som skal bevege seg fritt og leke.

De trenger ikke å gå i joggebukser og hettegenser, men det finnes flust av komfortable klær som er mer en fint nok til et lite barn på 17. mai og andre tilsetninger.

At jenter kan komme i fine kjoler er jo fordi en fin kjole kan lekes i, en dressbukse og stiv skjorte er ikke lett å leke i!

Skrevet

det har nok en grunn om de blir sendt avgårde i joggosko...er da dønn kjedelig å få vondt i beina 17. mai...her er barnetogruta veeeeeeldig lang så når jentungen begynner på skolen så skal hun ha på seg behagelige sko.

Skrevet

det har nok en grunn om de blir sendt avgårde i joggosko...er da dønn kjedelig å få vondt i beina 17. mai...her er barnetogruta veeeeeeldig lang så når jentungen begynner på skolen så skal hun ha på seg behagelige sko.

Skrevet

Vi pynter gutten vår også men han er ikke noe glad i hverken bunad eller dressbukser så finner noe som ser pent ut og er komfortabelt.

Men jeg har en følelse av at jenter er litt mer opptatt av å pynte seg og har flere meninger om hva de vil ha på seg i tillegg til at det er mer pyntedill til jenter enn gutter som f.eks strikk, spenner, smykker, bøyler etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...