Gå til innhold

Ok at 6-7-åringer ser Harry Potter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forklarte nettopp gutten min at han ikke kunne gå på besøk til søskenbarna nå, fordi de sitter og ser på Harry Potter (de er alle 6 og 7 år). Han syns det var ok, og at det ikke var dårlig gjort av meg å nekte, siden det tross alt er 11 (15?) års grense på filmen. Men jeg kan jo ikke nekte dem å se den, så lenge de har fått lov av sine foreldre, så da måtte vi droppe at sønnen min går på besøk der. Innser jo at man ikke kan kontrollere alt barna gjør/ser på, når de er på besøk hos andre - men kan jo iallfall forhindre at slike ting skjer, når jeg vet om det på forhånd..

Men.... er dette urimelig av meg? Eller er det foreldrene som lar barna se slike filmer som er urimelige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi følger alltid aldersgrensen... (og det er ikke alt med riktig aldersgrense som mine barn får se heller!)

Jeg blir også sint om noen viser film til mine barn med for høy aldersgrense!!

Skrevet

Harry potter er faktisk ganske skummel.. Skulle min 6-åring sett den, hadde jeg sett den med han og holdt han for øynene i de verste scenene..

Skjønner at du ikke vil han skal se den!

Skrevet

Nei, det er ikke omat så små barn ser harry potter. Bevisstløse foreldre kalles det.

Skrevet

Kommer veldig an på hvilken Harry Potter det er; de blir skumlere etter hvert. Har gutt som fyller seks i sommer; vi har lest de tre første bøkene og sett de tre første filmene. Her tar vi en pause inntil videre; fra og med bok og film nr. 4, blir det for strengt.

Skrevet

et er 7 års grense på de første filmene. film nr 4 kom med 11 års grense pga at den va skummel.

Skrevet

Min gutt var 5år da han fikk se den første HP-filmen. Den filmen er jo bare morsom.

De andre i serien venter vi med til han blir eldre.

Må også få med at en aldergrense forteller ingenting. HP har forskjellige aldergrenser i forskjellige land. Selv om filmen er den samme.

Ofte blir filmer satt opp urimelig høyt, mener jeg, om man kysser i filmen. Så det er ikke bare vold som fastsetter en aldergrense. Man vet selv best hvilke filmer ditt eget barn får se.

Mange har meninger om filmer, men bryr seg lite om hvilken spill barna finner på nett, x-box, ds osv. Og jeg synst det er skremmende at noen foreldre er strenge på aldergrenser på film, men synst det er helt greit å krangle med partneren foran barnet.

Mange tanker.....

Skrevet

Film nummer en og to har 7 års grense. De har nevøen min på 7 sett hos meg. Husker ikke grensen på film tre, men synes den er en del mørkere, så derfor ville jeg la foreldrene vurdere akkurat det:)

Skrevet

Jeg er 28 og synes de er kjempeskumle! Men film 1 er vel ok å se sammen med de når de bokker 7 år. Jeg så selv E.T når jeg var 6 år (grensen på den er vel 7) og den dag i dag har jeg seriøse problemer, Får panikkanfall bare jeg ser reklamen for filmen. Får nesten panikkanfall bare jeg skriver om det her. Har mareritt om den og er helt hysterisk.

Jeg er etter dette veldig bestemt på at mine barn aldri skal få se filmer de ikke er klar for. Enig i at det ikke alltid er aldersgrensen som bestemmer, enkelte filmer bør man vente enda lenger med, men greit å ikke vise de før de har nådd grensen hvetfall. Man kjenner selv sitt eget barn best, men jeg er ikke den enste som har problemer etter å ha sett den hersens ET for tidlig.

Needless to say, mine barn kan skyte en pil etter å se ET før de blir voksne. Grøss.

Skrevet

Eh, du høres ut som du har dypere problemer. Dette er ikke normal reaksjon på en FILM. Herregud...

Skrevet

Har selv en ganske tøff gutt på 7 år, siden jeg også har en 10-åring utsettes lillebror for "litt av hvert" ;)

Vi så den første Harry Potter filmen er fredagskveld her, den er det jo 7 års grense på. Min 7 åring synes den var litt skummel så vi velger å vente litt med resten av serien. De løper jo ingen steder, vi kan de når han blir litt større.

Skrevet

Min 6 åring elsker harry potter og har sett de 4 første filmene. Men hun er ikke lettskremt,og har faktisk stor forståelse for at det er fantasi.

HUn har ingen mareritt av det,og vi så de såklart sammen med henne.

Skrevet

Er det de siste harry potter filmene da?

For de første er det 7 års grense på

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Ser ut til at de fleste har forståelse for min avgjørelse, og syns at det ikke passer for såpass små barn å se de Harry Potter-filmene som ikke har 7årsgrense.

Jeg er usikker på hvilken film det var snakk om i dette tilfellet, men det var iallfall 11årsgrense på den (i Norge) - jeg spurte.

HI

Skrevet

12:12, jeg er like gammel som deg og synes ET var teit allerede da jeg var liten. Fikk ikke angst av ET, snarere en sterk lyst til å sovne. Og det får jeg fortsatt. Har aldri skjønt hypen rundt den usannsynlig kjedelige filmen.

Det du beskriver er IKKE en normal reaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...