Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #1 Skrevet 14. mai 2011 Mannen min og jeg har hvert vårt barn. Mitt bor noen mil unna og er her annenhver helg. Denne helgen ville jenta mi ha med seg ei venninne på besøk. Jeg sns det var helt greit, men det syns ikke mannen min. Han syns det er så dumt at jenta hans, som er noen år yngre, ikke får være med de andre to, som nå er kommet i alderen hvor truseinnlegg og bh er store tema. Jeg prøver å forklare han at det er helt normalt at når søsken har venner på besøk, så får de være litt i fred. De begynner etterhvert å få ganske forskjellige interesser, så det er ikke så rart om de ikke vil ha en "småttis" rundt hele tiden. Det hjelper ikke at jeg sier at vi skal se film sammen alle, at vi skal spise, gå tur sammen osv. Han ser vel helst at jenta får være med dattera mi når hun vil. Er det ikke sånn da? I alle fall fikk ikke jeg være med min storesøster og hennes venner før vi ble "likere i alder". Det som gjør det ekstra vanskelig,er jo at de ikke er søsken biologisk. Hadde de vært det, så hadde mange av våre problemer vært ungått.... Noen med erfaring på området?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #2 Skrevet 14. mai 2011 Det må vel være et mål at datteren din ønsker å komme til dere, så jeg er enig med deg at en gang i blant må det være greit at hun har med seg en venninne. Hvis hun alltid må henge med datteren til mannen din, så kommer hun til å bli mye raskere lei.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #3 Skrevet 14. mai 2011 Jeg er enig i at målet er at din datter skal ønske å fortsette å komme til dere og å ha det hyggelig der. MEN jeg er ikke enig i at det skal gjøres ved at hun skal få alt som hun vil. Jeg er helt enig med deg i at hun bør fp ha ei venninne med. Men jeg er ikke enig i at det skal bety at de skal holde hans datter utenfor. Jeg synest du skal legge det frem som at klart hun kan få med seg ei venninne, men klart at de skal være med minste jenta også. Synest det er en uting at mindre søsken skal holdes utenfor. Mi yngste blir veldig lei seg når eldste og vennene skal holde henne utenfor. De har det veldig fint så lenge eldste ikke har venner på besøk, men da skal liksom ikke hun få være med mere. Liker ikke at eldste bare skal være sammen med lillesøs når det passer henne, men når noen bedre og gøyer og mer spennende kommer på besøk, så skal lille holdes utenfor. Det blir feil i mine øyne. Det er ingen som helst grunn til at min eller din eldste skal låse seg inne på et rom og stenge noenutenfor. Bind og BH kan de snakke om når minste er gått til sengs, er og leker med sine venner, eller når de er hos sin andre forelder, eller opptatt med helt andre ting. Eller de kan snakke om bind og BH til tross for at den yngste er der. Synest egentlig ikke at noen skal tenke at det er greit å bare være med en annen når det passer en selv, og ikke når det passer den andre når man selv har noen mer spennende å være sammen med. Jeg godtar ikke sånt med venner og jeg godtar det heller ikke med søsken.
nasse nøffen Skrevet 14. mai 2011 #4 Skrevet 14. mai 2011 jeg har to døtre, en men min nåværende mann, og en fra før. så de er halvsøsken. de må IKKE være sammen hele tiden.. når eldste som er 13 har venner her, pleier jeg å be de ha henne (minste) med en stund, og at de deretter får være i fred.. jeg bruker da mer alentid med minsten... finner på noe hyggelig med henne.. kan du ikke foreslå det??? at dere tar med den minste på kino eller noe?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #5 Skrevet 14. mai 2011 jeg syns hun skal få ta med seg venninnen. Når barna kommer i den alderen bør slike ønsker oppfylles avogtil. Om ikke kan det føre til et barn som vil velge bort samvær til fordel for å være hjemme i helgene. Hvor lenge har dere vært sammen? Er en vesentlig forskjell på søsken, og det å "tvinge" frem søskenforhold. Og uansett er det jo helt vanlig at minste blir utenfor når største får besøk. Anser nesten dette som livets gang jeg;) Syns det er synd jeg om ditt eldste barn(21:31) aldri kan få ha en samtale med sine venner uten å inkludere yngre søsken.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #6 Skrevet 14. mai 2011 Det er et problem til vanlig også at når hun er her, så blir det forventet at de bare skal være sammen hele tiden. Om datteren min får lyst på tid for seg selv, så blir det til at hun er sur og sær som ikke vil være med "søsteren". Jeg prøver å gjøre det til at hun kan ringe sine venner, og ta initiativ til å gjøre andre ting. Ikke bare være sammen med dattera mi. Det er ikke det at de ikke går sammen: nå er det full latter og barn høye på sukker i stuen. Det er MGP på TV og alle koser seg.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 Jeg synes også at hun i blant kan få ta med seg ei venninne. Og likte forslaget til hun over her om at de underholder lillesøster ei stund , også kan dem snakke truseinnlegg og kjekke gutter etterpå. Hun har rett på privatliv hos dere også og trenger ikke være med lillesøsteren hele tiden. Samtidig er det viktig at deler av helga spesielt da til vanlig når hun ikke har med venninner at de er litt sammen.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #8 Skrevet 14. mai 2011 Selvfølgelig må hun få lov til å ha med seg veninner av og til -akuratt som hun hadde fått dersom hun bodde fast med dere Synst synd på eldre søsken som alltid må drasse på småsøsken. Synst det er helt ok at de vil være litt i fred når de har besøk, i mine øyne blir det veldig feil å tvinge dem til å måtte være med småsøsken når de har besøk av venner.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 Enig med 22:10. Syns også en må ta med i betraktningen at de faktisk slettes ikke ER søsken heller. Gjør nok drassingen enda verre vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå