Gå til innhold

Gode råd ved bleieavvenning?

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Barnehage har bleieavvenning på alle barna som skal over til stor avdeling. Det er vel bare å gå over til truse hjemme også da, eller hadde dere en periode hvor de skulle si ifra at de måtte på do, men ha bleie på som sikkerhet?

Jeg føler litt på det å reise bort til andre når hun ikke har kontroll på tissingen i det hele tatt. Får jo daglig med fire skift til vask fra barnehagen. Så jeg ser ikke for meg at vi skal gå uten bleie på hotellunsj i morgen, eller på 17.mai. Men det er kanskje bare forvirrende når man av og til har på bleie og av og til ikke.

Noen andre nyttige tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er dumt å starte bleieavvenning på barn som ikke er klare for det selv enda jeg da...

Gjest Tale30
Skrevet

Det er visst vanlig rutine for de barna som skal over i stor avdeling. Jenta vår er født helt i slutten av desember så hun er jo i tillegg litt mindre enn de andre :)

Skrevet

Du burde jo ha en dialog med bhg om hvordan de gjør dette, så du kan gjør det på samme måte hjemme.

Når det gjelder 17. mai osv. ville jeg sett det litt an. kanskje brukt bleie når dere er ute, å tatt den av hjemme. Men selvom h*n har bleie på, oppmuntre til og si ifra når h*n må på do.

Skjer det uhell, ikke gjør noe stort nummer ut av det. Ikke si så mye bare skift og bli ferdig med det. Men når h*n er flink å sier ifra, må du rose barnet opp i skyene:)

Et tips som pleier å funke bra er at du sammen med barnet lager en slags tavle, som dere pynter og henger opp på veggen(gjerne på badet ved siden av do/potta.) så får h*n et klistremerke på tavla si hver gang h*n går på do, som en belønning:)

Jeg er også litt enig med personen over, at dere burde ikke starte bleieavvennig før barnet er klar for det.

Lykke til:)

Gjest Tale30
Skrevet

Takk for gode tips. Skal be pappaen ta med klistremerker fra butikken :D Nå har vi prinsesseringen, potteboka og Fiffi i beredskap på do. Vi har kjøpt fine truser og et ekstra fint sett med truse og trøye som hun skal få når hun er avvent.

Jeg hadde også tenkt til å se det an til hun begynte å ville gå på do selv, men jeg har ikke mlighet til det når de har bestemt på barnehagen og avvenne.

Skrevet

:) Da er det bare viktig og ha en god dialog med bhg. Så går nok dette kjempebra. Tenk på det som litt kos. At dette er et steg videre for barnet. H*n kommer til og bli kjempestolt:)

Veldig viktig og aldri bli sint eller oppgitt hvis det går galt da, siden det kan gjøre så barnet får litt prestasjonsangst. :)

hilsen meg over:) (husker ikke kl. slett)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...