Gå til innhold

er det noen som vet ang sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger kan jeg ha på sparekonto uten å betale skatt for de?ønsker jo ikke å betale skatt for de to ganger.

Har til nå spart 43000 kr som jeg har gjemt i heimen men tørr ikke sette dem i banken til sparing.

Spare til egenkapital for å kjøpe meg et hus/leilighet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ikke noen som vet?

Skrevet

Så lenge du har mer lån enn penger på konto betaler du ihvertfall ikke formueskatt, og studielån teller med her. Dermed kunne vi ha 300.000 på konto rett før vi kjøpte leilighet uten at det kostet noe. Hadde vel til sammen 650.000 i studielån.

Skrevet

12:21

Jeg har ikke lån,(bare gjeld på 9500,betaler ned 525 i mnd) derfor holde jeg på med sparing til egen kapital slik at jeg kan ta opp et lån til hus.

Skrevet

Spør banken :) Man skal ha ganske bra med formue før det lønner seg å gjemme den. Om du er under 33 er det veldig lurt å spare i BSU. Aksjer kan også være lurt for en del av pengene.

Ta deg en prat med bankdama di du :)

Skrevet

Du betaler ikke skatt på pengene før din totale formue er over 470.000,- (gjelder bolig, bil, bankinnskudd, aksjer o.l.)

Du må derimot betale skatt av rentene som du har tjent iløpet av året, 28% av renteinntektene.

Du vil likevel tjene på å ha penger på konto kontra i skapet hjemme.

Om du er under 34 vil jeg anbefale deg å starte sparing i BSU - god rente, fradrag på skatten og låst til boligformål :)

Skrevet

jeg er over 34 år og har ikke krav på tilbude å spare i BSU + jeg er uføre

Takk for alle svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...