Gå til innhold

Mer om lærerjobben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det igjen er diskusjoner rundt lærere og jobbing/ferie/avsapasering. Jobber selv som kontaktlærer på 1. trinn, og synes jo at jeg (som alle andre) har nok å gjøre. MEN - jeg jobber ikke 3 - 4 timer hver kveld som jeg ser mange skriver. Gjør "alle" det? Jeg har desseverre jobben i hodet alt for mange timer av døgnet, (dvs nesten bestandig), men sitter ikke fysisk med jobb mange timer hver dag. Varierer mye, fra 10 min til 1 time pr kveld i i uka og søndag. Selvfølgelig mer i perioder, og f.eks de ettermiddagene det er telefoner fra foreldre. Jobber ca 8.00 - 15.45 hver dag, ca 8.00 - 15.00 på fredager.

Lurer faktisk på hvordan dere får hverdagen til å gå rundt, hvis normalen er flere timer hver kveld store deler av året. Med mine fire barn, med påfølgnede aktivitetsoppfølging, kjøring, lekser, klesvask, middag, legging osv - har ikke døgnet mitt igjen nok timer. (har både store og små barn, så ganske sysselsatt fram til kl 21.00 ca hver ukekveld). Må jo si jeg får litt dårlig samvittighet også, føler meg som en av de late lærerene som "alle" prater på. Er ikke det egentlig synes jeg, men i forhold til mange virker det jo sånn. (Bare for å ha sagt det også, har fornøyde kolleager, elever og foresatte)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel kanskje tro at det er en forskjell på å jobbe med de minste i motsetning til ungdomsskole/videregående?

Skrevet

Tror nok det er veldig forskjellig hvor mye man jobber fra om om man jobber på barneskolen, ungdomsskolen, videregående, eller enda høyere opp.. Og hvilke fag man har.

Selv har jeg RLE og Engelsk i 8-10.klasse, og ikveld har jeg for eksempel sittet fra kl.20 til 22 og ført inn kommentarer og karakterer på 45 muntlige fremføringer i Engelsk i 10.klasse. Idag har jeg også fått inn ca.50 RLE innleveringer fra 2 klasser via It's Learning som må rettes på cirka 1 uke, for alle karakterene i 10.klasse skal settes før 1.juni. I tillegg har jeg jo 23 undervisningstimer i uken (vgs har cirka 17 timer i uken), fordelt på 8 ulike klasser, som skal forberedes. Og jeg er ikke en av de lærerne som sjanser på å ta timene på sparket. Elevene gjennomskuer fort en uforberedt lærer når de er 13-16 år gamle..

Dette er en helt vanlig uke for min del, men jeg klager heller ikke på det. Jeg visste jo hva jeg gikk til da jeg valgte å bli lektor. Men jeg gleder meg til nesten 1 års mammaperm fra august :)

Jeg legger som regel opp dagen og uken til at jeg ikke jobber med skole- og rettearbeid før dattera vår har sovnet i 19-20 tiden. Innføring av ukeplaner og innhenting av info til timene prøver jeg å få unnagjort mens jeg er på jobb. Jeg tar meg også fri fra skolearbeid på lørdager, med mindre jeg har noe som virkelig haster. Den store husvasken skjer med andre ord som regel lørdag morgen..

Den som synes dette er mest kjedelig er mannen min, for jeg blir jo litt asosial på kveldene. Men på den andre siden så er han jo vant til å være gift med en ungdomsskolelærer..

Skrevet

Jeg jobber i ungdomsskolen. Jeg har to uker på meg å rette 120 stiler. Det tar ca 15-20 min å rette en stil. Dette skal gjøres etter jobb. Har undervisning til kl 1615 to ganger i uken.

Etter det har jeg 45 storprøver i språk som må rettes.

Men jeg jobber ikke så mye hver dag, det går i perioder.

Skrevet

Nei, jeg holder meg til jobbing i den bundne tiden. (ps. jeg har over 170 stiler liggende på kontoret nå.) Videregående her.

Skrevet

vgs har 20 timer. (19 om det er norsk)

Skrevet

Takk for svar. Noen barneskolelærere her da?

Skrevet

Jeg er realfagslærer på vgs.

I det første året så følte jeg at jeg jobbet døgnet rundt. Ting tar lang tid i starten. Mye å sette seg inn i når det gjelder its learning, skolearena og skolen sitt årshjul generelt sett.

Etterhvert har jeg jobbet litt mindre, men ca 50 timer i uken blir det likevell...

Må sies at jeg hadde nesten 100 elever i fjor og 6 ulike fag. Ting blir litt lettere når man ikke har så mange elever å forholde seg til og om man har mindre fag.

Så at lærer bare sluntrer unna og har fri halve året... bli lærer sier bare jeg.. du kommer fort til å bli skuffet

Skrevet

Trr nok det ble smurt litt tykt på i den diskusjonen på skravlesiden. Hvis alle lærere jobbet like mye som dibberne påstår de gjør, hadde nok resultatene til norske barn ligget på topp i norden i stedet for på bunnen.

Skrevet

Jeg er barneskolelærer og har vært kontaktlærer både for 1-3 trinn og nå 7. trinn.

Synes ikke HI er representativ for lærer overhodet, jobber hvertfall mindre enn mine kollegaer.

Når det er sagt, det er STOR forskjell på arbeidsbyrden å være kontaktlærer på 1. trinn og 7. trinn. Jeg vet, for jeg har prøvd begge deler!!

Skrevet

Lærerne har utrolig mange oppgaver utover det å ha undervisning, man skal administrere og koordinere utrolig mye og det betyr en alvorlig møtevirksomhet for å få dagene til å gå rundt. På min ungdomsskole harvi et veldig faglig fokus, og lærerne jobber mye med innhold og tilpasning i timene. Men det er faktisk vanskelig å tilpasse undervisningen for elever med så varierende evner som norske elever har. Noen elever kan ikke holde munn i 3 minutter, sitte i ro på stolen sin, slier med både faglig, sosial og emosjonelle probelemer. I den norske skolen skal alle elever følge samme undervisning, og de flinke elever og de svært svake elever blir dessverre tapere. Av den grunn ligger vi på bunn av alle målinger.

Hadde man hatt ressurser, ja nettopp ressurser til å iverksette gode tiltak tidlig både i hjem og skole for å få opp elevenes kapasitet og mottakelighet for læring tror jeg man ville sett bedre resultater.

I personlig erfaring har jeg ett barn som er svært skoleflink, og han får ikke nok utfordringer fordi han er "stuck" i sitt alderskull. Lærerne tilpasser og gjør så godt de kan. Mitt andre barn har problemer med lesing og skriving og henger derfor noe etter i alle fag ogkrever tilpasninger for å forstå. I sommer skal vi gjennomføre intensiv lese- og skrivetrening for å styrke hans skoleevner og mestringsfølelse. Skole har ikke kapasitet til å følg han opp så intensivt som han har behov for for å komme på linje med de andre elevene. Derfor gjør jeg det hjemme.

Hadde man ikke måtte slåss for hver krone og blitt tildelt utfra elevtall men utfra elevens behov ville kanskje disse testene du refererer til sett annerledes ut.

Skrevet

Som mange andre påpeker, så er det nok avhengig av trinn og fag også. Jeg har før hatt ansvar for norsk, engelsk, samfunnsfag og RLE på ungdomsskoletrinn, og da jobbet jeg mye, men ikke 3-4 timer hver kveld nei. Jeg er en ganske effektiv sjel da, og får ofte unna veldig mye på kort tid (og ja, jeg gjør det godt nok). Planlegging av undervisningen blir gjerne til når jeg kjører bil, ser på noe hjernedødt på tv om kvelden osv, da jobber hjernen for seg selv i bakgrunnen liksom. Så når jeg setter meg ned for å skrive opplegget, finne material, sy sammen osv, så går det lynfort fordi jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre. Sikkert flere som har det slik også :-) Jeg bruker altså lite konkret tid til forarbeid i den forstand at jeg setter meg ned med dataen og tenker "hm, hvordan skal vi nå kompetansemålene i samfunnsfag som står på årsplanen for de neste 4 ukene?", og så tenker og jobber rundt det der og da. Slike ting surrer og går altså i bakhode i stede for til jeg har det klart i hode og bare må få det ned på papiret.

Denne terminen er jeg på 10.trinn og har mye spes.ped og KRØ, dette krever lite etterarbeid (men mer planlegging) i forhold til å f.eks ha norsk, så for min del som jobber med planleggingen slik som jeg gjør, så bruker jeg ikke så mange spesifikke arbeidstimer (altså sitter fysisk på en plass og jobber) som jeg gjorde når jeg hadde norsk, engelsk osv. Jeg er også heldig med kontaktelevene mine. Jeg har bare to elever som det er litt styr med, resten krever lite ekstra oppfølging med hjemmet, så det tar ganske lite tid egentlig. Sist hadde jeg nesten daglige telefonsamtaler med flere av foreldrene, brukte mye tid på å skrive mailer hjem, måtte stadig i møter pga disse elevene osv. Det tok mye tid.

Konklusjonen min er altså at hvor mye tid man bruker er avhengig av:

Klassetrinn

Fagkombinasjon

Arbeidsmetode

Kontaktelevgruppen

Skrevet

Til deg som sier hvis alle hadde jobbet så mye som vi sier så hadde vi ligget på toppen.

Ja vi gjør det på de nasjonale prøvene for vår skole og klasse.

Så ja, det gir gode resultater.

Skrevet

Jeg er nok også som Alva sier, veldig effektiv blitt etterhvert (har en del år med erfaring). Gjør som deg, planlegger masse i hodet i bilen, etter jeg har lagt meg sammen med tv og rydding. Kunne nok ønske at jeg faktisk kunne klare å slippe det helt litt.

Synes faktisk det er litt "leit" at noen over her mener jeg ikke er representativ for yrket, for det er jo det jeg i hovedinnlegget er redd for - og også vil høre fra de som mener det.

Ser at det virkelig er forskjeller på trinn, og det er en vesentlig faktor, det er jeg sikker på. Jeg jobber alltid mellom 1.- 4. trinn, er førskolelærer m/1 år tilleggsutdanning. Så derfor har jeg ikke erfaring lenger opp. Men, synes jo at forskjellen på 1. og 4. trinn også er stor i forhold til rettemengde, så at dette er vesentlig er det ingen tvil om.

Skrevet

Er nok en tendens til at helt nyutdannede i småskolen bruker mer tid enn de som har jobbet en stund. Ser i hvertfall slik ut der jeg jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...