Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Noen som har fått lavt stoffskifte i graviditeten??Noen som vet om dette kan gjøre deg skikkelig deprimert..??
Gjest ->>- Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 Begge deler er fullt mulig. Andre hormonendringer relatert til graviditet kan også påvirke psykisk helse.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Tok blodprøver hos lege for å få sjekket stoffskifte siden jeg er blitt deprimert (ble deprimert etter jeg ble gravid, men før jeg var klar over at jeg var det). Tenkte at det kunne være stoffskifte..Fikk så beskjed om at jeg hadde lavt stoffskifte...men fikk ikke medisin, ingenting...de sa de skulle ta nye blodprøver om noen måneder.....Føler meg ikke bra akkurat..
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Stoffskiftet er i veldig forandring etter et svangerskap, og når man begynner med medisiner må man ta blodprøver hele tiden for å finne frem til riktig dosering. Dette blir en utfordring når både medisinene og hormonforandringene påvirker stoffskiftet og man ikke aner hva som er hva.. Derfor venter man gjerne litt med å gi medisiner i tilfelle det blir bedre av seg selv, noe det som regel gjør innen det har gått et år etter fødselen. Noen må likevel begynne på medisiner og det ser dere på neste blodprøve. Om du da må begynne med medisiner finner de en dose du skal prøve, så må du ta nye blodprøver, justere dosen medisiner, da nye blodprøver osv til dere har funnet riktig dose. Men så har plutselig stoffskiftet justert seg selv etter svangerskapet og du kan slutte med medisiner igjen. Har ei venninne som måtte på den karusellen der. Hun følte seg ikke særlig bedre selv på medisiner, men et års tid etter fødselen var stoffskiftet blitt som det skulle av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 Føler ikke at legen som jeg går til hadde særlig kunnskap om gravide og stoffskifte.. Jeg foreslo at hun skulle teste stoffskifte mitt, noe hun i utgangspunktet var negativ til da hun ikke trodde jeg hadde noe med stoffskifte. Så viste det seg at TSH var 9 noe som tyder på lavt stoffskifte...Er enda tidlig i svangerskapet. Leste at lavt stoffskifte kunne være negativt for fosteret..
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Stoler ikke på legen..Virker ikke som om hun har kunnskap om stoffskifte og gravide..Foreslo selv for legen at stoffskifte skulle måles på grunn av depresjon...Dette hadde hun ikke tro på..Så viste det seg at stoffskifte var forhøyet..TSH på 9 som tyder på for lavt stoffskifte...Har en god del symptomer på lavt stoffskifte...Men legen virket uintressert i resultatet og vil avvente...Men jeg føler meg som sagt ikke bra..
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Det er, som du selv sier, viktig å ha kontroll på stoffskiftet når man er gravid. Har selv hatt både høyt og lav stoffskifte i nesten 20 år, og ble fulgt opp med jevnlige blodprøver og justering av medisin under svangerskapet. Synes legen din virker litt lite opplyst, og jeg synes ikke du skal la det ligge. Håper det ordner seg for deg.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det fatt...skal på en ny legetime..Der skal jeg legge frem alle symptomene mine og at det faktisk var en grunn til at jeg ba dem om å sjekke stoffskifte....Hvis man får medisin for dette blir man bedre da???Tenker spesielt på depresjons delen som jeg har hatt i en måneds tid nå......Sukk....Takk til alle som orker å svare :-)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #10 Skrevet 13. mai 2011 har ikke lest alle svar. men ja, det er fult mulig. mange sliter med lavt stoffskifte ei god stund etter fødsel også. (4-5 år) jeg selv har mistet mitt hormon, fordi kroppen min har kvittet seg med den selv. Depresjons symtptom er en viktig fare. jeg har aldri tatt i mot medisin mot depresjon, fordi det svinger opp og ned. den værste perioden min var rett etter fødsel. akkurat nå er jeg syk.meld pga stoffskiftet, den er ekstrem lav så jeg må få høgre dose. dosen variere fra år til år og fra aktivitetsnivået. når en frisk person jogger, så produserer han mer fra skjoldbrukskjertelen som gjør at han holder ut. jeg som ikke har en skjoldbrukskjertel, må då ha høyere dose om jeg skal jogge. (dette skjer selvsakt ikke, jeg tar faste doser hver dag) men nettopp derfor går jeg og vi andre med lavt stoffskifte på smeller når hverdagen er ekstra hektisk over lengre tid. f.eks gravid, amming, jobbing bla.bla. ta faste blodprøver hver 4 uke. det skal jeg gjøre nå fremmover, også fordi jeg prøver å bli gravid, og barnet som kommer i magen er avhengig av mitt stoffskifte frem til han er 12 uker.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2011 #11 Skrevet 13. mai 2011 Takk for svar. Ble deprimert og fikk angst fra en dag til en annen. Da var jeg allerede gravid visste det bare ikke.. Tenkte først at det kunne være hormonelt..Hørte så at jeg burde få testet stoffskifte..Har stort sett alle symptomene på lavt stoffskifte, men føler selv at depresjonsdelen og den uroen jeg føler i kroppen er verst. Følelsen av at noe er galt, bare kan ikke si hva. Føler meg desperat etter å bli bra eller bedre. Når jeg da fikk vite at jeg hadde lavt stoffskifte så ble jeg jo på en måte lettet. Noe å henge problemene på. Har TSH på 9..vet ikke om det er skadelig for barnet...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #13 Skrevet 14. mai 2011 Jeg vet ikke om tsh på 9 er skadelig for barnet, men retningslinjene for en gravid som har påvist lavt stoffskifte og er medisinert for det, er at tsh skal ligge mellom 0,5 og 1,5 i graviditeten. Da jeg gikk gravid med forrige hadde jeg uoopdaget lavt stoffskifte, og jeg var skikkelig dårlig hele svangerskapet. Nå er jeg gravid igjen og får god oppfølging. Jeg måtte øke medisineringen min i graviditeten, og ligger nå på tsh 0,34. For meg høres det helt feil ut at du skal gå rundt og være gravid med lavt stoffskifte, og du bør få medisiner. Det virker ikke som legen din vet hva hun/han snakker om, og ja, det kan være skadelig for barnet med lavt stoffskifte. Vet du svarene på blodprøven Fri t4 (ft4) ? På http://www.sonjas-stoffskifteforum.info finner du et forum der det står en del om stoffskifte og graviditet. Mange med god erfaring der, så jeg synes godt du kan spørre noen der inne hva du bør gjøre. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #14 Skrevet 14. mai 2011 Gravide med kendt eller nydiagnostiseret hypothyreose bør om muligt henvises til endokrinolog, så snart graviditet er konstateret. Ved behandling af maternel hypothyreose er levothyroxin det foretrukne præparat. Hypothyroide gravide har brug for større dosis end ikke-gravide. Ved kendt myxødem forud for graviditet øges daglig levothyroxindosis med 30-50 %. Dette skyldes den østrogen inducerede stigning af TBG, det øgede distributionsvolumen for thyroidea-hormoner (vaskulært, hepatologisk, føto-placentare kredslø samt den øgede placentare transport og metabolisme af maternelt T4 (5, 6). Dosis af levothyroxin bør startes på 100 μg dagligt og titreres op til 2.0-2.4 μg/kg pr. dag. Ved svær hypothyreose kan man øge til 200 ug dagligt efter de første par dage for hurtigere at normalisere den extrathyroidale thyroxin-pool (5, 6). Hos kvinder, der forud for graviditet er i behandling med levothyroxin, øges behovet allerede ved 4-6 gestationsuge, hvorfor dosis bør øges, så snart graviditet er konstateret. Serum TSH og total og fT4 bør måles hver 4.-6. uge under graviditeten. Dosis justeres umiddelbart postpartum ned til prægravidt niveau (6). Nydiagnosticerede myxødem patienter kan nedjusteres til 100 μg levothyroxin dagligt efter graviditeten. Ved mild subklinisk myxødem kan patienten eventuelt observeres uden levothyroxin efter graviditeten. Serum TSH og fT4 anbefales målt ca 1-2 måneder efter graviditeten. Les mer her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/showthread.php?t=8257
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #15 Skrevet 14. mai 2011 Barnet i magen produserer sitt eget stoffskifte etteruke 12, (om han er frisk da) så selv om du har dårlig stoffskifte treng ikke beibin hadet. men jeg tok ul-lyd 4-5ganger i løpet av hvert svangerskap for å se til at barnet voks som det skulle. ps: legen ringte meg i går, jeg hadde prøvesvar som viste 34. Gulp- ikke rart jeg har følt meg syk.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #16 Skrevet 14. mai 2011 Lavt stoffskifte kan påvirke barnet i magen- det er gjort mye forskning på dette. Kritisk at ikke legene deres vet dette! Sitat fra legeforeningens sider: Hos fosteret anlegges thyreoideakjertelen i de første ukene av svangerskapet, produksjonen av thyreoideahormoner starter i 12. svangerskapsuke, men fosteret er avhengig av tilskudd av thyreoideahormon fra moren gjennom det meste av svangerskapet. Komplikasjoner Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet. Behandling Levaxin styres etter TSH-verdi, anbefalt mellom 0,5-1,5 mU/l. Hos kvinner som bruker Levaxin før graviditeten økes dosen med ⅓ så snart graviditeten er bekreftet. Les mer på: http://www.legeforeningen.no/id/131726.0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå