Gå til innhold

Lurer på Seteleie og tin rundt det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer fordi jeg kom plutselig til å tenke på om han plutselig vil med stumpen ut først.. Og jeg for å være ærlig, det kommer jeg ikke helt til å klare med det smale lille bekkenet jeg har, for jeg har skjønt at det oppstår mer komplikasjoner som f.eks at han kan sette seg fortere fast osv..

Vil dem eventuelt gi meg KS da?

Jeg vil jo egentlig ikke det.. Men er fryktet nok ang vaginal hode fødsel fra før av så jeg kommer garantert til å feige ut om jeg hører han ligger i seteleie og da har man et lite problem :s

Jeg ville egentlig ha KS av den grunn at jeg da kunne ha valg selv hva jeg ville tatt når den tid kom, MEN folk klarte å overtale meg til ikke å søke..

Kanskje litt dumt men.. Siden da kunne jeg eventuelt bare hatt den om han skulle havne i seteleie og eventuelt si jeg går for vaginal om alt ser "normalt" ut :/

Jaja.. Sånn er det nå bare :/ *Frustrert*

Er forresten førstegangs og i uke 32 :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt om jeg helt forstår hva du lurer på men..?

Jordmor eller lege kjenner jo etter hvordan babyen ligger når du er på kontroll, og hvis de kjenner om babyen ligger i seteleie opp mot termin så blir du sendt på ultralyd for å bekrefte det.

Har aldri hørt om at man innvilger keisersnitt på forhånd i tilfelle barnet skulle ende opp i seteleie, slik at man deretter kan velge det selv, så det tror jeg ikke du ville kommet langt med. Planlagt ks blir jo også satt opp en stund før termin netttopp fordi fødselen ikke skal starte, så da blir det jo ikke at man kan velge når den tid kommer. Det er kun 3 prosent av barna som liggerri seteleie ved termin, så syns ikke du trenger å ta sorgene på forskudd. Skulle det gå slik at du ender med seteleie vil du få diskutere ks med sykehuset og de vil ta røntgen av bekkenet ditt for å se om det er stort nok. Hvis ikke det er det får du ks. Evt du kan forhandle deg til ks likevel (jeg gjorde det, men vær forberedt på at de vil forsøke å overtale deg til fødsel), alt avhenger av hvilket sykehus du skal til.

Lykke til!

Skrevet

Er som hun over her sier, kommer an på sykehuset hvis det skulle vise seg å være seteleie. Noen sykehus vil absolutt gjennonføre setefødsler, mens hos andre kan man i større grad velge. Men vær sikker, de finner ut hvorvidt ungen ligger i sete eller ikke før fødsel starter, og skulle det være den minste tvil, blir det ul. Og det har ingen hensikt å ta bekymringer på forskudd, sansynligheten for seteleie er jo svært liten. Mange sykehus praktiserer også snuing utvendig hvis bebisen ligger i sete.

Ellers skal det ganske mye til å få innvilget KS, særlig hvis man er førstegangs. Og man får det garantert ikke om årsaken er at man er bekymret for seteleie, eller for man tror bekkenet kan være for smalt, det sjekker de helt sikkert med røntgen først, samt at du får vekstestimering for å sjekke hvor stor babyen blir.

Mini hos meg ligger i tverrleie, og da MÅ det bli KS (sykehuset der jeg skal føde praktiserer ikke utvendig snuing), er jo ikke praktisk mulig hvis ikke. Dette oppdaget de i uke 34. Fikk bekjsed om at hvis hun fortsatt ligger på tvers i uke 37 søkes det om ks. Og det gjorde hun. Men det er fortsatt en mulighet for at hun skal snu seg, har noen dager igjen...

Skrevet

Ah okei så tverrleie er værre antagligvis da.. Huff stakkars deg :s

Nei altså jeg hadde ikke tenkt å søke KS fordi jeg er redd for seteleie osv.

Jeg hadde tenkt å søke grunnet GANSKE stor angst ovenfor det kommende og smerter osv..

Men med en samboer som har EKSTREMT god overtaleemne til å prøve det beste (vaginalt) Blei det sånn at jeg ikke søkte :)

Men håper nå bare det går ukomplisert.. Har hatt enn vondt barndom med mye mobbing bokstavligtalt fra 1 til 10 klasse.. Vidregående droppet jeg nesten.. Huff! Men i hvertfall så har jeg blir smålig knuffet og "banket" i milde omganger av disse mobberne, så jeg har nå kunne bearbeide dette siden det er noen få år siden..

Men skulle denne fødselen skremme meg og være "traumatisk" vil jeg nok bli litt nervevrak igjen.. Og antaglivis være veldig overfølsom en stund.. Men alikevel så greide han og overtale meg, for jeg veit jo at en vaginal fødsel er best ;)

Takk for svar da :)

Skrevet

Jeg tar tverrleiet med ganske ro, det er enda mindre sansynlighet for at bebisen blir liggende sånn enn seteleie feks. Og ut skal bebisene uansett. Det er neppe noen smertefri vei å få de ut, så vi får bare satse på det beste, både du, jeg og alle andre. Og gruer man seg går det som regel mye bedre enn først forventet :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...